swiat_w_obiektywie_W_poszukiwaniu_wizji_Wydanie_X_rocznicowe_fotb10.pdf

(4508 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Within the Frame, 10th Anniversary Edition: The Journey of Photographic Vision
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-283-5810-2
© Grupa Helion SA 2019. Authorized translation of the English title: Within the Frame,
10th Anniversary Edition © 2019 by David duChemin, published by Rocky Nook. Inc.
All images © David duChemin unless otherwise noted.
Polish edition copyright © 2020 by HELION SA.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by
any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich.
Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/fotb10
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
ix
xii
R oz dz i a ł 1
Chodzi o wizję
Zrozumienie wizji
Pogoń za wizją
2
2
6
R oz dz i a ł 2
W kadrze
Fotografuj to, co Cię porusza
Porusz mnie
O tym, co w kadrze
O tym, co poza kadrem
Niedecydujące momenty
Wszystko jest względne
Iluzja egzotyki
Czas w kadrze
Długość czasu
Wybór chwili
8
10
13
15
18
21
27
28
34
34
38
Kup książkę
Poleć książkę
R OZ DZ I A Ł 3.
Artysta i technik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
40
Sprzęt jest dobry, ale wizja lepsza
. . . . . . . . . . . . . .
42
Dobra ekspozycja
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
48
Najlepszy cyfrowy negatyw
. . . . . . . . . . . . . . .
49
Ustawianie ekspozycji światła
. . . . . . . . . . . . . .
50
Zobaczyć światło
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
52
Wybieraj obiektyw na podstawie jego właściwości
. . . .
58
Teleobiektywy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
59
Jak najszerzej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63
Reguła trójpodziału
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
68
Nie ma filtra „odratuj”
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
71
Natchnienie i zmęczenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
74
R OZ DZ I A Ł 4.
Opowiadanie historii
. . . . . . . . . . . . . . . . .
84
Uniwersalne motywy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
86
Konflikt w kadrze
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90
Esej fotograficzny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
92
Zależności
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
99
Kierowanie uwagą
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
101
Pozostawianie wskazówek i prowokowanie pytań
. . . .
105
R OZ DZ I A Ł 5.
Fotografowanie ludzi
. . . . . . . . . . . . . . . .
112
Nawiązywanie kontaktu z ludźmi
. . . . . . . . . . . .
114
Bariera językowa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
118
Wzrok prawdę Ci powie
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
122
Uwiecznianie emocji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
126
O dawaniu i braniu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
132
Kup książkę
Poleć książkę
Nieetyczne kadry
Fotografowanie dzieci
Fotografowanie seniorów
Niepozowane i pozowane
Dlaczego warto robić niepozowane zdjęcia uliczne?
Wybiórczość
Abstrakcyjne portrety
Problemy ze światłem
podczas fotografowania poza studiem
Jeszcze cztery
135
137
142
149
149
150
157
158
164
R oz dz i a ł 6
Fotografowanie miejsc
Rekonesans
Zwiady
Niewygórowane oczekiwania
Bądź przygotowany
Więcej niż pocztówka, czyli o korzyściach
z włóczęgi
Zwolnij
Klimat miejsca, czyli o poszukiwaniu doznań
Bądź obecny: wrażliwość fizyczna i emocjonalna
Bądź we właściwym miejscu…
…we właściwym czasie…
…z właściwym nastawieniem
Fotografowanie znanych miejsc
Symboliczne obrazy zwykłych miejsc
Tworzenie zdjęcia
Czekaj
Szukaj
Twórz
Kup książkę
170
172
175
177
182
187
191
192
194
196
196
199
202
204
207
209
211
211
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin