Luty, tydzień 2 Znamy te baśnie
Dzień 1 W świecie baśni
• Ćwiczenia poranne – zestaw 20.Tamburyn.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Naśladujemy przyjaciół Kubusia Puchatka.
Dzieci biegają w różnych kierunkach sali, przy dźwiękach wystukiwanych na tamburynie.
Podczas przerwy w grze zatrzymują się w wymyślonej przez siebie pozie.
• Ćwiczenia głowy Kubuś Puchatek kiwa głową.
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym. Wykonują skłony głowy do przodu i do tyłu, w lewą
stronę i w prawą stronę – zgodnie z ruchem ręki N.
• Ćwiczenia tułowia Gimnastyka Puchatka.
Dzieci wykonują skłony do przodu oraz skłony boczne.
• Podskoki Brykanie Tygryska.
Dzieci podskakują: do przodu, do tyłu i na boki.
• Czworakowanie Kłapouchy szuka ogonka.
Dzieci chodzą na czworakach wokół własnej osi i wykonują skręty głowy w prawą stronę
i w lewą stronę.
• Ćwiczenia równowagi Prosiaczek rysuje nogą.
Dzieci stoją na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu małe koła i duże koła (zmiana nogi).
• Marsz parami w różnych kierunkach, z rytmicznym powtarzaniem tekstu: Kubuś Puchatek
to wesoły miś. Lubi swych przyjaciół. Jednym z nich jest Krzyś. Potem – zmiana partnerów.
• Zabawa Porównania.
N. (a następnie chętne dzieci) zadaje różne pytania. Dzieci odpowiadają na nie zgodnie
z prawdą. Dzieci mogą odpowiadać jednocześnie lub kolejno, otrzymując za każdą poprawną
odpowiedź punkt. Np.
− Co jest wyższe: żyrafa czy krokodyl?
− Co jest bardziej miękkie: kamień czy poduszka?
− Co jest lżejsze: piórko czy kasztan?
− Co jest głębsze: studnia czy rów?
− Co jest cięższe: pies czy słoń?
− Co jest szybsze: antylopa czy żółw?
− Co jest bardziej szorstkie: piasek czy lód?
− Co jest bardziej lepkie: klej czy miód?
• Wymienianie znanych dzieciom bohaterów baśni.
• Kończenie zdania: Moim ulubionym baśniowym bohaterem jest...
Dzieci kolejno mówią zdanie, dodając zakończenie.
• Karta pracy, cz. 3, nr 10.
− Narysujcie drogę smoka wawelskiego do jego jamy
• Słuchanie wiersza. Marcina Przewoźniaka Kłopoty w bibliotece.
Książkom w pewnej bibliotece
nudziło się tak dalece,
że ni z tego, ni z owego
zaczęły grać w chowanego.
„Calineczka” się schowała
za ogromny „Atlas ryb”.
Szuka krasnal Hałabała,
gdzie się przed nim Plastuś skrył.
Tak się wszystkie wymieszały,
że ta pani w bluzce w prążki
chodzi tutaj już dzień cały,
nie znajdując żadnej książki.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Co to jest biblioteka?
− Czy ktoś z was był w bibliotece?
− W co zaczęły grać książki?
− Jacy bohaterowie książek dla dzieci
są wymienieni w wierszu?
− Gdzie schowała się Calineczka?
− Kogo szukał krasnal Hałabała?
− Czy ta gra w chowanego miała jakiś zły skutek?
• Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci dobierają się w pary, stają naprzeciwko siebie. Powtarzają za N. tekst podzielony na
sylaby, naprzemiennie klaszcząc – raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera (jedno klaśnięcie
– jedna sylaba).
Baś-nie lu-bi-my,
baś-ni słu-cha-my,
bo-ha-te-rów baś-ni zna-my!
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Znane tytuły.Tamburyn.
Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze
N. podaje pierwszą część tytułu baśni, a dzieci dopowiadają jego dalszą część. Np.
Kot... (w butach)
Dziewczynka... (z zapałkami)
Czerwony... (Kapturek)
O rybaku i złotej... (rybce)
Brzydkie... (kaczątko)
Królewna... (Śnieżka)
Lampa... (Aladyna)
Jaś i... (Małgosia)
Śpiąca... (królewna)
• Zachęcanie do kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat baśni, zwracanie uwagi na zawartą
w nich fikcję.
• Oglądanie ilustracji do znanych dzieciom baśni, podawanie tytułów tych baśni.
Ilustracje do znanych dzieciom baśni.
• Zabawa pantomimiczna Co to za postać?
Dzieci naśladują za pomocą ruchów znanych im bohaterów baśni. Pozostałe odgadują, jaka
postać była przedstawiana.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Krasnoludki i olbrzymy.Trójkąt, bębenek.
N. dzieli dzieci na dwie grupy – krasnoludki i olbrzymy. Dzieci, które są krasnoludkami,
przykucają, naśladując śpiące krasnoludki. Dźwięk trójkąta budzi je. Krasnoludki maszerują
w przysiadzie, trzymając rękami kolana. Dźwięki bębenka zapraszają do poruszania się
olbrzymy, które wykonują duże kroki, z rękami wyciągniętymi do góry (zmiana ról).
• Rozwiązywanie zagadek o baśniowych bohaterach.Tablica demonstracyjna nr 55.
N. mówi zagadkę. Dzieci podają jej rozwiązanie i wskazują odpowiedni obrazek.
Obrazków jest mniej niż zagadek. Gdy nie ma obrazka danej postaci (nie ma obrazka Kubusia Puchatka i Kopciuszka), dzieci omawiają jej wygląd.
Kto za siedmioma górami Oni, gdy zabłądzili w lesie,
i za siedmioma lasami w Baby-Jagi wpadli szpony
mieszkał w chatynce maleńkiej przez to, że nadgryźli domek,
z siedmioma krasnoludkami? co z piernika był zrobiony.
(Królewna Śnieżka) (Jaś i Małgosia)
Noszą czerwone kubraczki, Łatwo mnie poznacie,
rosną na brodach im bródki. gdy baśń wspomnicie.
Jeśli nie wierzysz, odgadnij. Chodziłem tam w butach,
Przecież to są... miałem lżejsze życie.
(krasnoludki) (kot w butach)
W baśniach robi wiele złego, Ona w baśniach dziwne strawy
lubi ogniem ziać, gotuje w swym kotle,
bo on głównie jest od tego, czasem kogoś w coś przemienia
żeby się go bać. i lata na miotle.
(smok) (czarownica)
Powiedz, który to niedźwiadek Kto na tańce w pałacu
Prosiaczka jest sąsiadem, czasu miał niewiele?
sąsiadem Kłapouchego Kto, wybiegając z balu,
i kolegą Krzysia małego. zgubił pantofelek?
(Kubuś Puchatek) (Kopciuszek)
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Czerwony Kapturek i wilk. Bębenek.
N. wybiera spośród dzieci jedno do roli wilka, które odchodzi na bok. Dzieci są czerwonymi
kapturkami. Poruszają się swobodnie po sali, co pewien czas schylają się i naśladują zbieranie
kwiatów. Na dźwięk bębenka wbiega wilk, a kapturki zastygają w bezruchu. Który z nich się
poruszy, zostaje zamieniony w wilka. Podczas powtórzenia zabawy wilki szukają kapturków,
które się poruszają. Zwycięża to dziecko, które najdłużej się nie poruszy.
• Dzielenie nazw obrazków na głoski.Obrazki przygotowane przez N.
Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą w.
Waga szalkowa, waga łazienkowa.
• Ważenie chętnych dzieci na wadze łazienkowej.
• Porównywanie wyglądu wagi łazienkowej i wagi szalkowej.
• Analiza i synteza słuchowa słowa waga.
• Dzielenie słowa waga na sylaby.
− Co słyszymy na początku słowa waga?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską w.
Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską w.
• Dzielenie słowa waga na głoski.
− Z ilu głosek składa się słowo waga?
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską w (worek, woda, wilk...), mających
ją w środku (gawron, owoce, rower...).(Na końcu słów, w których występuje głoska w, słyszymy często f).
• Budowanie schematu słowa waga.Białe nakrywki.
• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską w (Weronika, Wojtek, Waldek,
Włodek, Wanda...).
• Pokaz litery w: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.Litery w, W.
...
PUSIA108