15-19 02 2021 ZAJĘCIA ZNAM TE BAŚNIE.docx

(1260 KB) Pobierz

Luty, tydzień 2 Znamy te baśnie

Dzień 1 W świecie baśni

 

Ćwiczenia poranne – zestaw 20.Tamburyn.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Naśladujemy przyjaciół Kubusia Puchatka.

Dzieci biegają w różnych kierunkach sali, przy dźwiękach wystukiwanych na tamburynie.

Podczas przerwy w grze zatrzymują się w wymyślonej przez siebie pozie.

 

• Ćwiczenia głowy Kubuś Puchatek kiwa głową.

Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym. Wykonują skłony głowy do przodu i do tyłu, w lewą

stronę i w prawą stronę – zgodnie z ruchem ręki N.

 

• Ćwiczenia tułowia Gimnastyka Puchatka.

Dzieci wykonują skłony do przodu oraz skłony boczne.

 

• Podskoki Brykanie Tygryska.

Dzieci podskakują: do przodu, do tyłu i na boki.

 

Czworakowanie Kłapouchy szuka ogonka.

Dzieci chodzą na czworakach wokół własnej osi i wykonują skręty głowy w prawą stronę

i w lewą stronę.

 

• Ćwiczenia równowagi Prosiaczek rysuje nogą.

Dzieci stoją na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu małe koła i duże koła (zmiana nogi).

• Marsz parami w różnych kierunkach, z rytmicznym powtarzaniem tekstu: Kubuś Puchatek

to wesoły miś. Lubi swych przyjaciół. Jednym z nich jest Krzyś. Potem – zmiana partnerów.

 

Zabawa Porównania.

N. (a następnie chętne dzieci) zadaje różne pytania. Dzieci odpowiadają na nie zgodnie

z prawdą. Dzieci mogą odpowiadać jednocześnie lub kolejno, otrzymując za każdą poprawną

odpowiedź punkt. Np.


Co jest wyższe: żyrafa czy krokodyl?

Co jest bardziej miękkie: kamień czy poduszka?

Co jest lżejsze: piórko czy kasztan?

Co jest głębsze: studnia czy rów?

Co jest cięższe: pies czy słoń?

Co jest szybsze: antylopa czy żółw?

Co jest bardziej szorstkie: piasek czy lód?

Co jest bardziej lepkie: klej czy miód?

 


 

Wymienianie znanych dzieciom bohaterów baśni.

 

Kończenie zdania: Moim ulubionym baśniowym bohaterem jest...

Dzieci kolejno mówią zdanie, dodając zakończenie.

 

Karta pracy, cz. 3, nr 10.

Narysujcie drogę smoka wawelskiego do jego jamy

 

 

 

Słuchanie wiersza. Marcina Przewoźniaka Kłopoty w bibliotece.


Książkom w pewnej bibliotece

nudziło się tak dalece,

że ni z tego, ni z owego

zaczęły grać w chowanego.

Calineczka” się schowała

za ogromny „Atlas ryb”.

Szuka krasnal Hałabała,

gdzie się przed nim Plastuś skrył.

Tak się wszystkie wymieszały,

że ta pani w bluzce w prążki

chodzi tutaj już dzień cały,

nie znajdując żadnej książki.


 

Rozmowa na temat wiersza.


Co to jest biblioteka?

Czy ktoś z was był w bibliotece?

W co zaczęły grać książki?

Jacy bohaterowie książek dla dzieci

są wymienieni w wierszu?

Gdzie schowała się Calineczka?

Kogo szukał krasnal Hałabała?

Czy ta gra w chowanego miała jakiś zły skutek?


 

Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci dobierają się w pary, stają naprzeciwko siebie. Powtarzają za N. tekst podzielony na

sylaby, naprzemiennie klaszcząc – raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera (jedno klaśnięcie

– jedna sylaba).

Baś-nie lu-bi-my,

baś-ni słu-cha-my,

bo-ha-te-rów baś-ni zna-my!

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa Znane tytuły.Tamburyn.

Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze

N. podaje pierwszą część tytułu baśni, a dzieci dopowiadają jego dalszą część. Np.


Kot... (w butach)

Dziewczynka... (z zapałkami)

Czerwony... (Kapturek)

O rybaku i złotej... (rybce)

Brzydkie... (kaczątko)

Królewna... (Śnieżka)

Lampa... (Aladyna)

Jaś i... (Małgosia)

Śpiąca... (królewna)


 

Zachęcanie do kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat baśni, zwracanie uwagi na zawartą

w nich fikcję.

 

Oglądanie ilustracji do znanych dzieciom baśni, podawanie tytułów tych baśni.

Ilustracje do znanych dzieciom baśni.

 

Zabawa pantomimiczna Co to za postać?

Dzieci naśladują za pomocą ruchów znanych im bohaterów baśni. Pozostałe odgadują, jaka

postać była przedstawiana.

 

 

 

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa Krasnoludki i olbrzymy.Trójkąt, bębenek.

N. dzieli dzieci na dwie grupy – krasnoludki i olbrzymy. Dzieci, które są krasnoludkami,

przykucają, naśladując śpiące krasnoludki. Dźwięk trójkąta budzi je. Krasnoludki maszerują

w przysiadzie, trzymając rękami kolana. Dźwięki bębenka zapraszają do poruszania się

olbrzymy, które wykonują duże kroki, z rękami wyciągniętymi do góry (zmiana ról).

 

Rozwiązywanie zagadek o baśniowych bohaterach.Tablica demonstracyjna nr 55.

N. mówi zagadkę. Dzieci podają jej rozwiązanie i wskazują odpowiedni obrazek.

Obrazków jest mniej niż zagadek. Gdy nie ma obrazka danej postaci (nie ma obrazka Kubusia Puchatka i Kopciuszka), dzieci omawiają jej wygląd.

 

Kto za siedmioma górami                                       Oni, gdy zabłądzili w lesie,

i za siedmioma lasami                                           w Baby-Jagi wpadli szpony

mieszkał w chatynce maleńkiej                               przez to, że nadgryźli domek,

z siedmioma krasnoludkami?                                       co z piernika był zrobiony.

(Królewna Śnieżka)                                                         (Jaś i Małgosia)

 

Noszą czerwone kubraczki,                                 Łatwo mnie poznacie,

rosną na brodach im bródki.                                    gdy baśń wspomnicie.

Jeśli nie wierzysz, odgadnij.                                      Chodziłem tam w butach,

Przecież to są...                                                          miałem lżejsze życie.

(krasnoludki)                                                                  (kot w butach)

 

W baśniach robi wiele złego,                                Ona w baśniach dziwne strawy

lubi ogniem ziać,                                                                 gotuje w swym kotle,

bo on głównie jest od tego,                                          czasem kogoś w coś przemienia

żeby się go bać.                                                                    i lata na miotle.

(smok)                                                                                     (czarownica)

 

Powiedz, który to niedźwiadek                                        Kto na tańce w pałacu

Prosiaczka jest sąsiadem,                                                czasu miał niewiele?

sąsiadem Kłapouchego                                                  Kto, wybiegając z balu,

i kolegą Krzysia małego.                                                        zgubił pantofelek?

(Kubuś Puchatek)                                                                       (Kopciuszek)

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa Czerwony Kapturek i wilk. Bębenek.

N. wybiera spośród dzieci jedno do roli wilka, które odchodzi na bok. Dzieci są czerwonymi

kapturkami. Poruszają się swobodnie po sali, co pewien czas schylają się i naśladują zbieranie

kwiatów. Na dźwięk bębenka wbiega wilk, a kapturki zastygają w bezruchu. Który z nich się

poruszy, zostaje zamieniony w wilka. Podczas powtórzenia zabawy wilki szukają kapturków,

które się poruszają. Zwycięża to dziecko, które najdłużej się nie poruszy.

 

 

Dzielenie nazw obrazków na głoski.Obrazki przygotowane przez N.

 

 

 

Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą w.

Waga szalkowa, waga łazienkowa.

Ważenie chętnych dzieci na wadze łazienkowej.

Porównywanie wyglądu wagi łazienkowej i wagi szalkowej.

 

Analiza i synteza słuchowa słowa waga.

 

• Dzielenie słowa waga na sylaby.

Co słyszymy na początku słowa waga?

 

Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską w.

Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską w.

 

Dzielenie słowa waga na głoski.

Z ilu głosek składa się słowo waga?

 

• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską w (worek, woda, wilk...), mających

ją w środku (gawron, owoce, rower...).(Na końcu słów, w których występuje głoska w, słyszymy często f).

 

Budowanie schematu słowa waga.Białe nakrywki.

 

Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską w (Weronika, Wojtek, Waldek,

Włodek, Wanda...).

 

Pokaz litery w: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.Litery w, W.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin