Szachy - Taktyka i Strategia.pdf

(1988 KB) Pobierz
Szachy - Taktyka i Strategia
PDF wygenerowany przy użyciu narzędzi open source mwlib. Zobacz http://code.pediapress.com/ aby uzyskać więcej informacji.
PDF generated at: Wed, 11 Sep 2013 10:29:58 UTC
Treść
Artykuły
Taktyka
Wartości bierek
Podwójne uderzenie
Odkryty szach
Szach podwójny
Związanie
Poświęcenie
Rożen
Wieża na ostatniej linii
Słaba promocja
Strategia
Początkowa faza partii
1
1
3
9
13
15
18
22
24
27
32
33
Przypisy
Źródła i autorzy artykułu
Źródła, licencje i autorzy grafik
43
44
Licencje artykułu
Licencja
45
Taktyka
1
Taktyka
Jeżeli przeczytałeś wszystko do tego momentu, to znasz już wszystkie reguły gry w szachy. Możesz rozgrywać
partie, rozwiązywać zagadki szachowe w gazetach, analizować cudze gry. Jednak aby jak najczęściej wygrywać
powinieneś poznać jeszcze sposoby gry bierkami, wykorzystywania błędów przeciwnika, przeprowadzania ataków
na najsłabszy punkt w okopach przeciwnika.
Dalsza część podręcznika jest umownie podzielona na dwie części: strategię i taktykę. Strategia obejmuje ogólny
plan prowadzenia gry przez całą partię, zaś taktyka to wykorzystywanie chwilowego układu bierek na szachownicy,
w zasięgu czasowym najwyżej dwóch-trzech ruchów. Taktyka to niemal zawsze wykorzystanie błędu przeciwnika.
Pokażemy, jak dostrzec błąd i jak go wykorzystać, jak prowokować przeciwnika do błędu, ale również jak unikać
pewnego rodzaju nieprzyjemności.
Wartości bierek
Umiejętność oceny przewagi materialnej może pomóc w rozgrywaniu partii. Choć ten temat nie jest bezpośrednio
związany z taktyką, dowiesz się, na ataki których bierek powinieneś szczególnie uważać oraz które bierki lepiej
atakować. Pamiętaj jednak, że przewaga materialna jest jak pieniądze: nie daje szczęścia, ale może wiele pomóc.
Celem gry jest zawsze mat, a tego w korzystnym położeniu może dokonać pojedynczy pion. Jednak w wielu
przypadkach wygodnie jest oceniać swoje szanse korzystając z poniższego porównania.
Pamiętaj, że to porównanie jest subiektywną oceną autorów podręcznika. Na pewno w wielu innych książkach czy
kursach znajdziesz inne "wartości" bierek. Nie ucz się ich na pamięć. Pamiętaj, że w zatłoczonej szachownicy
aktywny skoczek może mieć większą wartość od "złego" (przyblokowanego własnymi pionami) gońca.
Mówimy, że jedna strona
wymieniła
swoją bierkę za inną bierkę, wtedy gdy doprowadziła do sytuacji, w której zbiła
bierkę przeciwnika, oddając mu swoją bierkę.
Rozpatrzmy sytuację na Diagramie 1.
Wartości bierek
2
Diagram 1. Ruch czarnych.
1. ... G:d5??
2. W:d5
Mówimy, że czarne wymieniły gońca za Piona.
Jeżeli obie zbijane figury są takie same, to mówimy, że np. wymieniono hetmany.
W zasadzie wymiana dwóch jednakowych figur nie jest ani korzystna ani stratna dla żadnej ze stron. Jeżeli nie
umiesz zbyt dobrze grać hetmanem i boisz się hetmana przeciwnika, może warto doprowadzić do wymiany? Taka
wymiana będzie niekorzystna, jeżeli Twoja bierka jest aktywna, stwarza wiele gróźb w obozie przeciwnika, a jego
bierka jest zablokowana. Jednocześnie będąc stroną w gorszym położeniu staraj się doprowadzić do wymiany swojej
źle grającej bierki na tę samą, ale niebezpieczniejszą bierkę przeciwnika.
Czy warto wymieniać bierki różnych typów? Jeżeli uwzględnić wspomniane wyżej zastrzeżenia dotyczące
aktywności i powodowanego zagrożenia, wszystkim bierkom przypisuje się np. taką wartość punktową:
Bierka
Pion
Liczba punktów
1-7(na 7 linii)
Skoczek 1,7-3,4
Goniec
Wieża
2-4
4,7
Hetman 9
Król
200
Generalnie wartości skoczka i gońca są jednakowe i można w zasadzie wymienić te bierki. Jednak para gońców jest
trochę silniejsza od skoczka i gońca. Również gońce będą słabsze na zatłoczonej szachownicy, z zamkniętymi
przekątnymi, co jest dobrym układem dla Skoczków - i na odwrót: na otwartej szachownicy skoczki są znacznie
Wartości bierek
wolniejsze od gońców i tym samym słabsze.
skoczki i gońce są nazywane figurami
lekkimi.
Mogą one szybko wejść do walki, ale przedstawiają jednak mniejszą
wartość bojową niż wieże i hetman, nazywane figurami
ciężkimi.
Zwykle Wieża jest warta niemal tyle, co dwie lekkie figury. Pamiętaj, że końcówka król i jedna lekka figura przeciw
królowi jest remisowa, natomiast król+wieża przeciw królowi kończy się matem. Dwie wieże wydają się być
silniejsze od hetmana, gdyż ustawione w jednej linii stanowią ogromną siłę.
Częstym błędem początkujących jest uważanie, że strona, która ma hetmana (gdy przeciwnik go nie ma), ma
przewagę. W zdecydowanej większości przypadków wieża i dwie lekkie figury są silniejsze od hetmana.
Trzy piony można wymienić za lekką figurę. Jednak pamiętaj - o tym jeszcze nieraz napiszemy - że w końcówce
wartości Pionów rosną. Już przewaga jednego Piona może decydować o zwycięstwie lub porażce. Nie oddawaj zbyt
pochopnie swoich Pionów.
Powyższe punkty pozwolą Ci ocenić korzyść ataku. Czy warto wymienić gońca za hetmana? Przeciwnik zaatakował
moją wieżę pionem i chce wymienić obie bierki - zgodzić się, czy uciekać wieżą?
Pamiętaj również, że cokolwiek by się nie działo, reguły gry zmuszają graczy do ochrony króla. Niektóre ataki
taktyczne będą to wykorzystywać: Twój król zostanie zaatakowany, aby odwrócić Twoją uwagę, Ty będziesz
zmuszał przeciwnika do zajęcia się królem i zrezygnowania z obrony innych bierek.
3
Podwójne uderzenie
Podwójne uderzenie jest rodzajem ataku, w którym w ciągu jednego ruchu jedna ze stron stwarza przynajmniej dwa
zagrożenia dla przeciwnika. Umawiamy się, że zagrożeniem jest możliwość dania mata, bezkarnego zbicia bierki
przeciwnika lub dokonania korzystnej wymiany (słabszej bierki za silniejszą).
Wykonanie podwójnego uderzenia to szansa, że jedna z gróźb się spełni, gdyż niezwykle trudno jest odparować
dwie groźby naraz. Popatrzmy na przykład (Diagram 1).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin