Ksiega Jeremiasza.pdf
(
586 KB
)
Pobierz
Kup książkę
Judaizm jest religią objawiania Słowa Bożego. Słowo Boga wchodzi
w świat człowieka, a dzieje się to poprzez proroków. Objawienie jest
momentem, w którym Bóg decyduje się zbliżyć do proroka.
Proroctwo nie jest wynikiem mistycznych poszukiwań proroka,
w rzeczywistości prorok pragnie uciec od tego doświadczenia. Ob-
jawienie następuje wbrew woli proroka, żaden z proroków nie był
zachwycony swoją misją, nie wyciągał z prorokowania osobistych
korzyści i nie szczycił się swoim zadaniem (Księga
Jeremiasza
20:14).
Prorok ma także świadomość, że nie mówi własnych słów, a źródło
przesłania, które niesie, nie znajduje się w proroku (Księga
Jeremiasza
31: 31–34). Rabi Abraham Joshua Heschel pisze, że „dusza proroka
jest dla Boga zwierciadłem”. Ale ponieważ człowiek posiada potężną
moc dokonywania nie tylko dobrego ale i złego wyboru, Bóg, któ-
ry ingeruje w świat nade wszystko Swoim słowem, wybiera proroka
jako głos, który powie człowiekowi NIE. Nie może to być głos słaby
i niewyraźny, ten głos musi być równy sile niszczycielskiej mocy czło-
wieka.
Celem objawienia jest naprawa świata. W Talmudzie w traktacie
Makot
(24b) jest opowieść o rabim Akiwie i jego towarzyszach, któ-
rzy płakali widząc zniszczoną Jerozolimę. Rabi Akiwa zaś zaczął się
radować na ten widok, zdziwieni towarzysze zapytali go, z czego się
cieszy, a on odrzekł, iż cieszy się z proroctwa, bo skoro spełniły się
słowa proroka, który wieszczył zburzenie Jerozolimy i Świątyni, teraz
nadszedł czas, by ziściły się słowa tego proroka, który wieszczył odbu-
dowę Jerozolimy i czasy szczęśliwości.
Znaczenie proroctwa spoczywa w zdolności rozumienia, jaką po-
siadają ci, którzy słyszą proroctwo. Słowo zostało dane, lecz podejmo-
wanie wysiłku zrozumienia musi trwać nieustannie. Dlatego musimy
studiować Torę, by każde nowe pokolenie uczyło się na nowo myśleć
poprzez proroków a nie jedynie o prorokach.
Naczelny Rabin Polski
Michael Schudrich
V
Kup książkę
Kup książkę
czy i jakie nauki moralne możemy z nich wyciągnąć. Rabin Abraham
Joshua Heschel pisze, że „Biblia nie jest księgą stworzoną na jeden
wiek, a jej znaczenia nie można oceniać wedle zasad moralnych i lite-
rackich kryteriów jednej generacji. Fragmenty, które jedno pokolenie
uznało za przestarzałe, stają się źródłem pocieszenia dla następnego.
Wielu z nas uważałoby krzyk Jeremiasza (10:25) za prymitywny.
Lecz jakie inne słowa można było głosić, kiedy matki patrzyły
na swe dzieci wysyłane do gazu w nazistowskich obozach zagłady?”
(Abraham Joshua Heschel,
Bóg szukający człowieka).
Jakie więc nauki moralne możemy wyciągnąć z Jeremiasza? Przyj-
mując, że człowiek ma wolną wolę, możliwość rozróżnienia dobra od
zła i skłonność zarówno do jednego jak i drugiego, musimy też przy-
jąć, że Bóg nie może dokonać wyboru za niego. Człowiek, zarówno
pojedynczy jak i grupy ludzkie, i całe narody, ponoszą konsekwencje
swoich wyborów, czyny ludzkie mają skutki, a złe czyny mają też złe
skutki i żadna interwencja Boska nie jest do tego potrzebna. Czynić
źle, jednocześnie, nie zmieniając swojego zachowania uciekać się do
rytuałów by uniknąć konsekwencji – to na nic! Nie dlatego oczywiście
by rytuały nie miały znaczenia, lecz nie pomogą, gdy stają się tylko
pustą formą.
Jeremiasz jasno mówi o etycznym mechanizmie, wedle którego
działa świat: zły wybór przynosi złe skutki nie tylko tym, którzy źle
postąpili, ale uruchamia lawinę konsekwencji wedle słów „ojcowie po-
żywali jagody cierpkie, a zęby synów ścierpły”, ale kara dotyczy tylko
tych, którzy uczynili zło, a nie tych, na których spadły konsekwencje
cudzego grzechu. „Lecz zginie każdy przez własną winę swoją – kto-
kolwiek spożyje jagody cierpkie, tego zęby ścierpną” (Księga
Jeremia-
sza
31: 28–29).
Prorok Jeremiasz starał się rozszerzyć horyzont naszego sumienia.
Uświadomić nam, że Bóg towarzyszy nam w naszych wyborach mię-
dzy dobrem i złem, i w zmaganiach z następstwami tych wyborów.
Zofia Radzikowska
III
Kup książkę
Plik z chomika:
rerakosi
Inne pliki z tego folderu:
Biblia w rodzinie Ewangelia dla naszych dzieci.pdf
(140329 KB)
Anielska kompania.pdf
(19638 KB)
Aksamitna ewolucja Przemiany w Czechach po aksamitnej rewolucji z chrzescijanskiej perspektywy.pdf
(15482 KB)
Ale nam sie wydarzylo.pdf
(11205 KB)
Apokalipsa czytana dzisiaj.pdf
(7194 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin