Doskonala umiejetnosc komunikacji.pdf

(229 KB) Pobierz
Spis treści
O tej książce
1. Proces komunikacji
5
7
Co to jest komunikacja?................................................................... 7
Jak ludzie rozumieją przekazywane informacje? ......................... 8
Zarządzanie informacją................................................................... 9
Koncepcje — waluta komunikacji ................................................10
Rozmowa — serce komunikacji....................................................12
2. Jak działa rozmowa?
13
Co to jest rozmowa? ........................................................................13
Dlaczego nie udają się rozmowy? ..................................................15
Umieszczanie rozmów w kontekście ............................................15
Wypracowanie relacji ......................................................................17
Ustalanie konstrukcji ......................................................................21
Zarządzanie zachowaniem ............................................................ 23
3. Siedem sposobów
na podniesienie jakości rozmowy
27
Sprecyzuj swój cel ........................................................................... 27
Uporządkuj proces myślowy......................................................... 29
Zarządzaj czasem .............................................................................35
Znajdź wspólną płaszczyznę ......................................................... 37
Wyjdź poza sprzeczkę .................................................................... 38
Często dokonuj podsumowań...................................................... 40
Używaj materiałów wizualnych .....................................................41
4
D
OSKONAŁA UMIEJĘTNOŚĆ KOMUNIKACJI
4. Sztuka dowiadywania się
45
Uwaga ............................................................................................... 45
Traktowanie rozmówcy na równi ze sobą ................................... 49
Dbanie o brak skrępowania........................................................... 50
Zachęcanie ........................................................................................51
Zadawanie pytań jakościowych .................................................... 52
Dozowanie informacji ................................................................... 55
5. Umiejętność perswazji
57
Charakter, logika i pasja ................................................................ 57
Co jest główną koncepcją? ............................................................. 59
Porządkowanie koncepcji.............................................................. 64
Wyrażanie koncepcji ...................................................................... 67
Zapamiętywanie koncepcji............................................................ 69
Efektywne dostarczanie wiadomości ........................................... 70
6. Rozmowy służbowe
73
Czym rozmowa służbowa różni się od innych? ......................... 73
Przygotowanie się do rozmowy .................................................... 74
Budowa rozmowy służbowej......................................................... 75
Rodzaje rozmów służbowych ....................................................... 77
7. Prezentacje
93
Bycie w centrum zainteresowania ................................................ 94
Przygotowanie się do prezentacji ................................................. 96
Opracowanie materiałów .............................................................. 96
Kontroluj widownię ..................................................................... 108
Zajmij się sobą................................................................................ 110
Odpowiedz na pytania.................................................................. 111
8. Wyraź to na piśmie
113
Pisanie w konkretnym celu .......................................................... 113
Ułatwienie czytania ....................................................................... 114
Pisanie krok po kroku................................................................... 115
Projektowanie dokumentu........................................................... 116
Pisanie wersji roboczej ................................................................. 128
Edycja wersji roboczej ...................................................................130
Proces komunikacji
„Spójrzmy prawdzie w oczy — wszystko sprowadza się do komu-
nikacji”. Ile razy już słyszałeś bądź wypowiadałeś te słowa, analizu-
jąc niepowodzenia, które dotknęły Twoją organizację?
Umiejętność efektywnego komunikowania się nigdy wcześniej
nie była tak istotna. Warunki pracy są coraz bardziej elastyczne i co-
raz trudniejsze do przewidzenia. Struktury zarządcze i kontrolne
poprzedniego pokolenia ustąpiły miejsca zarządzaniu wirtualne-
mu i pracy sieciowej, outsourcingowi i współpracy, zarządzaniu
wiedzą i wywiadowi gospodarczemu. Menedżerowie muszą obec-
nie porozumiewać się ze znacznie większą liczbą osób niż wcze-
śniej, a proces komunikacji musi zachodzić szybciej — dzisiejsze
informacje rynkowe jutro lądują w koszu.
Mimo to komunikacja jest nadal głównym problemem wielu
organizacji. W powtarzających się ankietach menedżerowie okre-
ślają trudności komunikacyjne mianem najważniejszego pro-
blemu w ich organizacji.
Komunikacja może być, rzecz jasna, wciąż zadziwiająco efek-
tywna. Wysiłki kierownictwa, podejmowane po to, aby przekazać
informacje o najnowszych zmianach organizacyjnych, mogą
spełznąć na niczym, ale pogłoski o zwolnieniach rozchodzą się
jak burza. Gdyby tylko przekazywanie wiadomości oficjalnych
osiągało połowę skuteczności plotek i pogawędek!
Co to jest komunikacja?
Często zadaję to pytanie na początku programów szkolenio-
wych i seminariów. Po krótkim namyśle większość uczestników
8
D
OSKONAŁA UMIEJĘTNOŚĆ KOMUNIKACJI
proponuje definicję, w której jest mowa o udzielaniu i przekazy-
waniu informacji. Po namyśle nieco głębszym pojawia się słowo
„wymiana”. To już jest bardziej zadowalające, niemniej jednak
wciąż mamy do czynienia z założeniem, że komunikacja dotyczy
przemieszczania czegoś — dostarczania bądź przesyłania jakiegoś
towaru, zwanego informacją.
W rzeczywistości słowo to ma zupełnie inny źródłosłów. Wywo-
dzi się z łacińskiego
communis,
co oznacza „wspólny” bądź „po-
wszechny”. Słowo to należy do rodziny wyrazów zawierającej także
komunię, komunizm i wspólnotę
1
. Nie ma komunikacji bez dzie-
lenia się informacją z inną osobą. A dopóki ta osoba nie zrozumie
tej informacji w ten sam sposób, co Ty, nie ma dzielenia się.
Komunikacja jest procesem, w którym tworzone jest wspólne
zrozumienie.
Jak ludzie rozumieją
przekazywane informacje?
Wedle innej definicji komunikacja jest okazywaniem sposobu
pojmowania.
Różni ludzie rozumieją tę samą informację na rozmaite sposoby.
Ktoś może natychmiast rozpoznać słowa i obrazy, dla innych może
to być język obcy („jakby mówił po chińsku”). Każdy problem w po-
rozumiewaniu się jest problemem związanym z rozumieniem.
Zrozumienie to rozpoznanie. „Aaa, teraz to jasne!” — wykrzy-
kujemy, kiedy coś zrozumieliśmy. Mnóstwo słów związanych z ro-
zumieniem wiąże się z postrzeganiem wzrokowym. Możesz
patrzeć
na problem z innej
perspektywy
niż Twój partner, możecie się nie
zrozumieć, ponieważ patrzycie na problem
pod innym kątem.
Jeśli
się z kimś nie zgadzasz, mówisz zazwyczaj, że
widzisz
to inaczej.
Ludzie rozumieją informacje, które są w stanie rozpoznać. Wiem,
że nadjeżdżający pojazd to autobus, bo już kiedyś taki widzia-
łem. Znam melodię, ponieważ już ją słyszałem lub znam podobny
motyw. Wiem, że jem paprykę, bo rozpoznaję smak. Podobnie ro-
zumiem, co chcesz mi powiedzieć, jeśli to pasuje do wzorców men-
talnych, jakie się wcześniej u mnie wykształciły.
1
Ang.
community
przyp. tłum.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin