1001 sposobow na nagradzanie pracownikow.pdf

(589 KB) Pobierz
1001 sposobów na
nagradzanie pracowników
Autorzy: Ken Blanchard, Bob Nelson, Stephen Schudlich
T³umaczenie: Micha³ Dadan, Micha³ Szolc
ISBN: 83-246-0097-3
Tytu³ orygina³u:
1001 Ways to Reward Employees
Format: A5, stron: 266
Dlaczego prze³o¿eni tak rzadko nagradzaj¹ podw³adnych? Otó¿ brakuje im czasu,
a niekiedy te¿ pomys³owoœci. I trudno siê dziwiæ: s¹ zagonieni i sami nie dostaj¹ nagród
tak czêsto, jak by chcieli. Prze³o¿eni nie nagradzaj¹, bo nie rozumiej¹, jaka si³a drzemie
w pochwa³ach. Tymczasem ka¿dy lubi byæ doceniany, ka¿dy ma ambicjê i chce mieæ
motywuj¹c¹ pracê, w której widzia³by sens. Zapewnij to swoim pracownikom,
a otrzymasz od nich wspania³¹ nagrodê. Nie zaczynaj od podwy¿szania pensji —
przemyœlane, osobiste i szczere wyrazy uznania motywuj¹ bardziej ni¿ pieni¹dze.
Autor omawia wiele sprawdzonych metod nagradzania pracowników: od prostych
spontanicznych gestów do formalnych programów motywacyjnych, podwy¿ek
i awansów. Radzi, jak dostosowywaæ nagrody do rzeczywistych osi¹gniêæ i systemu
wartoœci w firmie. Uczy, jak utrwalaæ po¿¹dane zachowania pracowników.
Wyjaœnia, jak stosowaæ nastêpuj¹ce rodzaje nagród:
• wiele pomys³ów, jak powiedzieæ „dziêkujê”;
• nagrody rzeczowe;
• publiczne wyrazy uznania;
• premie za wydajnoœæ;
• nagrody za szczególne osi¹gniêcia;
• nagrody za zg³aszanie dobrych pomys³ów;
• nagrody zespo³owe;
• programy punktowej oceny pracy;
• motywuj¹ce imprezy integracyjne.
Przeczytaj tê ksi¹¿kê i stwórz dobry system nagradzania pracowników w swojej
organizacji. Mów „dziêkujê” na wiele ró¿nych sposobów. Daj pracownikom to,
czego chc¹, i oczekuj od nich tego samego.
sPis treści
wProwadzenie
częśĆ i: nagrody nieformalne
Wyrazy uznania — skuteczne darmowe rozwiązania
Pomysły na niedrogie nagrody
Publiczne wyrazy uznania
Dzielenie się wiadomościami
Czas wolny
Gotówka i bony towarowe
Nagrody rzeczowe, w tym j­edzenie i odzież
Puchary, tabliczki i inne pamiątki
Rozrywki i imprezy firmowe
Studium przypadku: wyrazy uznania
13
19
21
27
43
48
60
65
76
85
91
102
częśĆ ii: nagrody za szczególne osiągnięcia
Nagrody dla wybitnych pracowników
Nagrody za wydaj­ność, j­akość lub dobre wyniki pracy
Nagrody za sugestie zgłaszane przez pracowników
Nagrody za wzorową obsługę klienta
Nagrody za zrealizowanie planu sprzedaży
Nagrody grupowe i zespołowe
Nagrody za frekwencj­ę i bezwypadkowość
105
107
115
122
131
145
160
170
częśĆ iii: nagrody formalne
Programy wielopoziomowe, systemy punktowe
Konkursy
Wycieczki, imprezy okolicznościowe, podróże
Edukacj­a, rozwój­, samodoskonalenie
Postęp, odpowiedzialność, wyróżnienie
Akcj­e, współwłasność
Jubileusze pracownika i firmy
Dodatki, zdrowie, rekreacj­a
Działalność charytatywna, odpowiedzialność społeczna
177
179
190
197
206
212
214
219
224
233
dodatki
Dodatek I
Dodatek II
Dodatek III
Dodatek IV
237
239
240
241
242
skorowidz
O Bobie Nelsonie
261
265
CZĘŚĆ I
NAGRODY
NIEFORMALNE
W
tej części książki przedstawiam szereg nieformalnych, spontanicz­
nych sposobów nagradzania pracowników i wyrażania uznania dla
ich pracy. Może je stosować dosłownie każdy menedżer przy mini­
malnym nakładzie czasu.
Wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez doktora Geralda
H. Grahama, wykładowcę z dziedziny zarządzania na Wichita State Univers­
ity, na grupie 1500 osób wykazały, że najlepszą motywacją jest świadomość,
że kierownictwo docenia osobisty wkład poszczególnych pracowników. Gra­
ham dodaje, iż „Menedżerowie odkryli, że już samo poproszenie pracowni­
ka o większe zaangażowanie działa bardzo motywująco”.
W jednym z badań przeprowadzanych przez tego uczonego ankietowa­
ni stwierdzili, że w ich firmach bardzo rzadko zdarza się, żeby ktoś otrzymał
nagrodę za zasługi bezpośrednio od swoje­
go przełożonego. Zamiast tego w większości
firm nagrody przyznawane są przez kierow­
nictwo najwyższego szczebla i to wszystkim
pracownikom, niezależnie od ich zasług.
Aby je otrzymać, w zasadzie wystarczy być
zatrudnionym w danej firmie. Jest to o tyle
zaskakujące, że nagrody należące do pierw­
szej kategorii są najskuteczniejsze, a te drugie
mają znacznie mniejszą moc oddziaływania.
20
1001 s p o s o b ó w N A N Ag r A d z A N i E p r Aco w N i kó w
Na podstawie wyników badań Grahama można wyróżnić pięć najlepszych
technik motywacyjnych:
1.
Składanie przez menedżera osobistych gratulacji pracownikom, którzy
dobrze się spisali.
2.
Pisanie przez menedżera krótkich notatek, które są skierowane do kon­
kretnej osoby i wyrażają uznanie dla jej pracy.
3.
Polityka kadrowa, w której pracownicy awansowani są przede wszystkim
za wyniki.
4.
Chwalenie dobrze spisujących się pracowników w obecności innych
osób.
5.
Organizowanie przez menedżera spotkań motywacyjnych, na których
świętowane są sukcesy zespołu.
Tylko 42% respondentów stwierdziło, że w ich firmach menedżerowie
stosują skuteczną technikę, jaką jest osobiste składanie podziękowań za do­
bre wyniki w pracy. Pozostałe spośród pięciu wymienionych przeze mnie
rozwiązań były stosowane w mniej niż 25% badanych firm.
Nagrody nieformalne są nie tylko tańsze, ale i bardziej skuteczne. Zgod­
nie z wynikami badania „Ludzie, wydajność i płace” przeprowadzonego
w 1987 roku przez American Productivity Center z Houston oraz Ameri­
can Compensation Association, zazwyczaj, aby zmotywować pracownika do
kontynuowania pożądanych zachowań, trzeba przyznać mu premię wyno­
szącą od 5 do 8% jego podstawowego wynagrodzenia. Jednak takie same re­
zultaty można uzyskać, stosując nagrody niepieniężne o wartości 4% podsta­
wowego wynagrodzenia.
Wszystkie rozwiązania opisywane przeze mnie w tej i w pozostałych częś­
ciach książki sprawdzają się najlepiej, gdy są dostosowywane do cech charak­
teru i zainteresowań osób, które chcemy nagrodzić. Dlatego warto zacząć od
zapytania pracowników wprost, jak najlepiej możemy wyrazić im wdzięcz­
ność za dobrze wykonaną pracą.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin