Biznesplan w malej firmie.pdf

(373 KB) Pobierz
Tytu³: Biznesplan w ma³ej firmie
Autor: Colin Barrow, Paul Barrow, Robert Brown
T³umaczenie: Ewa Borówka (wstêp, rozdz. 1 – 3, 6), Micha³ Lipa (rozdz. 4, 5, 7, dod. A, B)
ISBN: 83-7361-622-5
Tytu³ orygina³u:
The Business Plan Workbook, 4th Edition
Liczba stron: 360
Przygotowanie biznesplanu wydaje siê banalnym zadaniem — s¹ to jednak pozory.
Biznesplan okazuje siê niezwykle wa¿ny dla przysz³o ci ka¿dego przedsiêbiorstwa:
est potrzebny do zebrania rodków finansowych na realizacjê nowych przedsiêwziêæ
i ma strategiczne znaczenie dla zarz¹dów firm. Bez takiego planu ¿aden bank ani
inwestor nie zechce rozwa¿yæ mo¿liwo ci sfinansowania za³o¿enia lub rozwoju firmy.
Idealny biznesplan, przyjmowany bez jakikolwiek uwag krytycznych, musi zawieraæ
wiele informacji, których zebranie i przedstawienie w odpowiedniej formie wymaga
du¿ego nak³adu pracy.
Ksi¹¿ka „Biznesplan w ma³ej firmie” to zbiór praktycznych i profesjonalnych wskazówek
podanych w przystêpnej i zilustrowanej przyk³adami formie. Ksi¹¿ka ta, oparta na
Programie Rozwoju Przedsiêbiorczo ci Szko³y Zarz¹dzania w Cranfield, sk³ada siê
z dwudziestu zadañ zawieraj¹cych przyk³ady i æwiczenia pomocne przy tworzeniu
w³asnego biznesplanu. Wykonuj¹c je, poznasz kolejne etapy przygotowywania
biznesplanu.
Badania rynku
Analiza konkurencji
Budowanie strategii firmy
Promocja i reklama
Prognozowanie sprzeda¿y
Finanse przedsiêbiorstwa
Spis treści
Wstęp
Jak korzystać z tego podręcznika
Dlaczego przygotowanie biznesplanu
jest takie istotne?
Oczekiwania podmiotów finansujących
1. Wcześniejsze działania i stan obecny
1. Zamierzenia i cele firmy
2. Opis przedsięwzięcia
3. Opis Twoich produktów i/lub usług
5
7
13
17
29
29
38
57
2. Badania rynku
Wprowadzenie
4. Klienci
5. Konkurencja
6. Plan badań rynkowych
79
79
81
96
109
3. Strategia budowania przewagi konkurencyjnej
Wprowadzenie
7. Ustalanie ceny
8. Reklama i promocja
9. Lokalizacja i dystrybucja
127
127
138
146
161
4. Działania
10. Plan działań
179
179
5. Prognozowanie wyników
Wprowadzenie
11. Prognoza sprzedaży
195
195
195
4
B
IZNESPLAN
W MAŁEJ FIRMIE
12. Bilans prognostyczny
13. Prognostyczny rachunek zysków i strat
14. Prognostyczny rachunek przepływów pieniężnych
15. Analiza progu rentowności
16. Wymagania dotyczące finansowania
204
222
233
244
257
6. Kontrola nad firmą
Wprowadzenie
17. Controlling finansowy
18. Kontrola sprzedaży i działań marketingowych
19. Inne systemy kontroli
271
271
272
282
285
7. Pisanie i prezentacja biznesplanu
20. Pisanie i prezentacja biznesplanu
287
287
A Źródła informacji
przydatnych w badaniach rynkowych
Badania gabinetowe
Badania terenowe
Adresy
299
299
313
314
B
Źródła finansowania nowych i małych firm
Sektor publiczny — dotacje
Sektor publiczny — pożyczki i kredyty
Zadłużenie
Kapitał własny
Konkursy
Przydatne adresy WWW
317
317
319
337
340
345
346
Skorowidz
347
4
Działania
10. Plan działań
Działania to ogólna nazwa wszystkich czynności, których wykonanie jest
konieczne do wdrożenia strategii. Na przykład po podjęciu decyzji, co
sprzedawać, komu i po jakiej cenie, musisz jeszcze znaleźć kogoś, kto
wytworzy Twój produkt, a następnie sprzedać towar i dostarczyć go klien-
towi. Może będziesz też musiał na przykład ubezpieczyć się, zawrzeć
umowy o pracę, wydrukować papier firmowy i przeprowadzić proces re-
krutacji pracowników.
Oczywiście nacisk, jaki będziesz kładł na poszczególne elementy tego za-
dania, będzie całkowicie uzależniony od charakteru Twojej działalności.
Twój biznesplan nie musi zawierać wszystkich szczegółów dotyczących
poszczególnych działań. Ty i Twoi współpracownicy musicie je znać,
w opracowaniu wystarczy jednak pokazać, że wzięliście pod uwagę pod-
stawowe kwestie i macie w zasięgu ręki praktyczne rozwiązania.
W niniejszym rozdziale poznasz najważniejsze zagadnienia operacyjne,
które muszą zostać omówione w biznesplanie.
Sprzedaż i zarządzanie sprzedażą
Każdy, kto będzie zastanawiał się nad udzieleniem wsparcia Twojej fir-
mie, przede wszystkim głęboko i uważnie przeanalizuje Twój plan sprze-
daży. Niewiarygodne, ale temat ten jest często zbywany w kilku linijkach
180
B
IZNESPLAN
W MAŁEJ FIRMIE
biznesplanu. Ten jeden tylko błąd jest w stanie odstręczyć większość po-
tencjalnych inwestorów. Twój biznesplan powinien zawierać odpowiedzi
na następujące pytania:
Kto w Twojej firmie będzie się zajmował sprzedażą i czy osoba
ta została profesjonalnie przeszkolona?
Firma Howarda Fabiana zajmowała się projektowaniem i sprzeda ą kartek
okolicznościowych. Jego głównym rynkiem był Londyn i południowy wschód,
gdzie znalazł 120 sklepów, do których chciał sprzedawać swoje wyroby.
Planował samodzielnie obsługiwać te punkty, co oznaczało odwiedzenie ich
przynajmniej raz, na samym początku. Mógł wykonać od czterech do pięciu
wizyt dziennie, co oznaczało, e na odwiedzenie wszystkich będzie potrzebo-
wał około czterech do pięciu tygodni. Potem najwa niejszych trzydzieści punk-
tów mógłby odwiedzać co miesiąc, kolejnych trzydzieści co dwa miesiące,
a do reszty mółby zaglądać lub dzwonić raz na jakiś czas i wysyłać im próbki
nowych produktów, aby zachęcić sprzedawców do zamawiania. W ramach
programu rozwoju przedsiębiorczości szkoły Cranfield Howard przeszedł pro-
fesjonalny kurs sprzeda y.
Poza obszarem Londynu i południowego wschodu Howard proponował za-
trudnienie agentów, przypisanych do głównych miast regionów. W celu ich
znalezienia planował wykorzystać m.in. prasę handlową. Ka dego zakwalifi-
kowanego kandydata zatrudniałby najpierw na trzymiesięczny okres próbny,
miał w tym celu przygotowaną umowę agencyjną, określającą warunki współ-
pracy. Proponował postawić agentom wymagania dotyczące poziomu sprze-
da y na podstawie liczby ludności zamieszkującej poszczególne rejony ich
działania. Sprzeda na poziomie 25% zadanej normy byłaby do zaakcepto-
wania, poni ej tego progu umowy musiałyby zostać zrewidowane.
Początkowo szukał dziesięciu agentów, z którymi mógłby spotykać się raz na
kwartał.
Poniewa godziny handlu w sklepach były krótkie, wa ne było, aby Howard i je-
go agenci mieli minimalny program rozmowy i listę kwestii do poruszenia
oraz wyposa enie umo liwiające szybką prezentację oferty w pozycji stojącej.
Jakie metody sprzedaży będziesz wykorzystywał? Na przykład
sprzedaż i akwizycja przez telefon, wykorzystanie informacji
zebranych dzięki rozsyłaniu druków reklamowych, emisji ogłoszeń itd.
Kiedy Graham Davy otwierał swoją firmę meblową Equinox, do grupy głów-
nych potencjalnych klientów zaliczył detalicznych sprzedawców mebli. Był to
jednak zbyt du y i rozległy rynek docelowy, eby obsłu yć go bez skupiania
się na konkretnym obszarze.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin