Zen prezentacji Proste pomysly i wazne zasady.pdf

(1408 KB) Pobierz
Zen prezentacji.
Proste pomys³y
i wa¿ne zasady
Autor: Garr Reynolds
T³umaczenie: Marek Marczak
ISBN: 978-83-246-1758-6
Tytu³ orygina³u:
Presentation Zen: Simple Ideas
on Presentation Design and Delivery (Voices That Matter)
Format: 168x237, stron: 240
Oto niezwyk³a ksi¹¿ka o komunikowaniu siê i tworzeniu prezentacji w duchu Zen.
Poka¿e Ci ona w³aœciw¹ drogê, kierunek oraz sposób myœlenia – pod¹¿enie w tê stronê
zaowocuje wykreowaniem fascynuj¹cej prezentacji. Estetyka, prostota, rozwaga
i spójnoœæ... poznasz te wartoœci Zen, które – stosowane slajd po slajdzie – pozwol¹ Ci
osi¹gn¹æ niezwyk³y efekt.
Autor poprowadzi Ciê przez filozofiê i proces tworzenia interesuj¹cej prezentacji.
Ksi¹¿ka dzieli siê na trzy sekcje: przygotowanie, projektowanie oraz prezentacja.
Na wstêpie dowiesz siê, jak zaplanowaæ ka¿dy szczegó³ i jakie zagro¿enia czyhaj¹ na
Twojej drodze. Zobaczysz najczêœciej pope³niane b³êdy i przyk³ady kiepskich
prezentacji, po czym poznasz i docenisz znaczenie prostoty oraz istotê budowania
ciekawej historii. Posi¹dziesz wiedzê o tym, jak zaprojektowaæ uk³ad prezentacji
i jak j¹ poprowadziæ, by zahipnotyzowaæ swoich s³uchaczy. Znajdziesz tu zatem
wszystko, czego potrzebujesz: wa¿ne zasady, ciekawe koncepcje i inspiracje,
które stoj¹ za ka¿d¹ udan¹ prezentacj¹!
Z³e prezentacje wykonane w PowerPoincie
Ograniczenia i limity przy tworzeniu prezentacji
Planowanie pokazu
Tworzenie historii
Znaczenie prostoty
Projektowanie prezentacji
Wykorzystanie pustej przestrzeni
Sztuka nawi¹zywania wiêzi z widzami
Ta ksi¹¿ka to prawdziwe Ÿród³o oœwiecenia
w dziedzinie przygotowywania udanych prezentacji!
Spis treści
Podziękowania, 7
Przedmowa autorstwa Guya Kawasakiego, 8
wstęp
Prezentacj­e w dzisiej­szym świecie, 15
przygotowanie
Kreatywność, limity i ograniczenia, 41
Planowanie analogowe, 55
Tworzenie historii, 85
Design
Dlaczego prostota ma znaczenie?, 113
Design prezentacj­i: zasady i techniki, 129
Przykładowe slaj­dy: obrazy i tekst, 175
prezentacja
Sztuka bycia w pełni obecnym, 195
Nawiązywanie więzi z widzami, 211
Kolejny KroK
Początek podróży, 227
Zdj­ęcia i ilustracj­e, 234
Skorowidz, 236
Prezentacje
w dzisiejszym świecie
Po kolejnej udanej prezentacji w Tokio wsiadłem o 17.03 do pociągu ekspre-
sowego kierującego się w stronę Osaki. Wcześniej zaopatrzyłem się w ekiben
(specjalny rodzaj japońskiego pakowanego jedzenia określanego również mianem
bento, który jest sprzedawany na dworcach kolejowych w Japonii) oraz puszkę
piwa Asahi. Nieodłączną częścią japońskiego stylu życia jest dla mnie szybka
jazda na pokładzie nowoczesnego pociągu, podczas której zajadam pałeczkami
tradycyjne japońskie przysmaki, popijam japońskie piwo i kontempluję widoki
świątyń, sanktuariów, a nawet mogę obserwować górę Fuji. Jest to piękne zesta-
wienie starego z nowym oraz miły sposób na zakończenie dnia.
W trakcie delektowania się zawartością mojego benta spojrzałem na pra-
wo i dostrzegłem, że po drugiej stronie korytarza siedzi japoński biznesmen
i z ogromną uwagą przegląda wydruki slajdów z PowerPointa. Na każdej stronie
były umieszczone dwa slajdy, a na każdym z nich znajdowały się ramki gęsto
zapisane japońskim pismem w różnych kolorach — żadnych pustych miejsc
i żadnej grafiki poza logo firmy na górze każdej ramki. Po prostu slajd po slajdzie
był zapełniony tekstem, tematami, punktorami oraz logo.
Czy te slajdy miały stanowić uzupełnienie typowej prezentacji mówionej?
Jeżeli tak, to współczuję widzom. Od kiedy to uczestnicy prezentacji są w stanie
czytać z ekranu i słuchać jednocześnie wykładu (nawet jeżeli mają na tyle dobry
wzrok, aby odczytać czcionkę wielkości 12 punktów)? Czy może slajdy miały
być formą dokumentu jedynie wydrukowanego w programie PowerPoint? Jeżeli
tak, to współczuję zarówno autorowi, jak i czytelnikowi, ponieważ PowerPoint
nie jest narzędziem służącym do tworzenia dokumentów. Ramki wypełnione
punktorami i logo nie nadają się na sprawozdania ani na materiały do rozdania
słuchaczom. Sposób, w jaki mężczyzna przerzucał kartki ze slajdami, być może
sfrustrowany dwuznacznością ich zawartości, wskazywał, że powyższe kwestie
stawały mu się coraz bliższe.
Pomyślałem sobie: „Co za kontrast w sposobie prezentacji treści — z jednej
strony przepięknie ergonomiczne, wspaniale zaprojektowane japońskie bento,
w którym nie ma ani jednego zbytecznego elementu, leżące tuż przed moimi
oczami; z drugiej strony źle zaprojektowane, trudne w odbiorze sterty wydruko-
wanych slajdów z programu PowerPoint, leżące tuż obok, po drugiej stronie kory-
tarza. Czy wygląd i prezentacja treści biznesowej oraz technicznej przedstawianej
1
Rozdział 1.
Prezentacje w dzisiejszym świecie
15
w wykładzie na żywo nie mogłyby mieć więcej wspólnego z duchem prostego
benta sprzedawanego na japońskich dworcach kolejowych? Na przykład japoń-
skie bento to zawsze odpowiednia zawartość ułożona w możliwie najbardziej
ergonomiczny i gustowny sposób. Danie to prezentuje się w formie prostej, pięk-
nej i doskonale zrównoważonej. Nic mu nie brakuje i nic nie jest zbędne. Nie ma
tam żadnej szczególnej dekoracji, a mimo to bento ma wspaniały design. Dobrze
wygląda i równie dobrze smakuje. Jest to satysfakcjonujący, inspirujący i ujmu-
jący sposób na spędzenie dwudziestu minut. Kiedy ostatnio mogłeś z czystym
sumieniem powiedzieć to o swojej prezentacji?
Pyszne japońskie bento i prezentacja multimedialna pozornie nie mają ze sobą
nic wspólnego, ale właśnie w tamtej chwili wiele lat temu, pędząc z prędkoś-
cią 250 kilometrów na godzinę, doznałem olśnienia. Dzięki tej chwili iluminacji
zdałem sobie sprawę, że trzeba coś zrobić, aby zakończyć tę plagę fatalnych
slajdów programu PowerPoint oraz skończyć z pozbawioną życia narracją, która
im towarzyszy, i uznałem, że jestem w stanie jakoś temu zaradzić. W Japonii
i w każdym innym miejscu na świecie różne osoby „cierpią” każdego dnia z po-
wodu źle przygotowanych prezentacji, w których slajdy często robią więcej złego
niż dobrego. Doświadczanie takich prezentacji nie jest ani przyjemne, ani poży-
teczne. Wiedziałem, że jeśli pomogę innym spojrzeć z odmiennej perspektywy
na przygotowanie, projektowanie oraz przeprowadzanie tzw. prezentacji w pro-
gramie PowerPoint, być może uda mi się chociaż w niewielkim stopniu poprawić
ich skuteczność w przekazywaniu idei ich słuchaczom. Chwila w superszybkim
pociągu — gdzieś pomiędzy Jokohamą a Nagoją — spowodowała, że zaczą-
łem pisać tę książkę, dzieląc się swoimi przemyśleniami. Na początku robiłem
to poprzez bloga na stronie internetowej Presentation Zen. Blog ten miał się stać
jedną z najczęściej odwiedzanych witryn w sieci, dotyczących przygotowywania
prezentacji multimedialnych.
Niniejsza książka dzieli się na trzy sekcje: przygotowanie, projektowanie oraz
prezentacja. W dalszej części postaram się przedstawić w dobrze dobranych pro-
porcjach zasady, koncepcje, inspiracje oraz praktyczne przykłady. Pokażę nawet
fotografię przed/po słynnego już benta w superszybkim pociągu, które stało się
inspiracją dla tej książki. Zanim przyjrzymy się temu, jak prezentacje wyglądają
obecnie, i dlaczego ich rola jest aż tak ważna w dzisiejszym świecie, zobaczmy,
co oznacza koncepcja prezentacji w duchu zen.
16
Zen
prezentacji
Koncepcja prezentacji w duchu zen
To nie jest książka o filozofii zen; to książka o komunikowaniu się i spojrze-
niu na prezentacje pod nieco innym kątem — takim, który bardziej przystaje
do naszej rzeczywistości. Chociaż w kilku miejscach odnoszę się do filozofii zen
i sztuk z nią związanych, czynię to bardziej na zasadzie analogii niż w sensie
dosłownym. Tradycja zen oraz medytacja z nią związana nie mają nic wspólnego
ze „sztuką” prezentacji multimedialnych w dzisiejszym świecie. Niemniej jednak
nasze działania zawodowe — szczególnie komunikowanie się w pracy — mogą
mieć ten sam etos co filozofia zen. To znaczy duch wielu zasad obecnych w filo-
zofii zen, związanych z estetyką, rozwagą, spójnością i podobnymi wartościami,
może znaleźć zastosowanie w naszych codziennych działaniach, nie wyłączając
prezentacji.
Nauczyciel tego, kto szuka oświecenia, powiedziałby, że pierwszym krokiem,
który powinien zrobić uczeń, jest dostrzeżenie, że życie jest w pewien sposób
niezsynchronizowane lub niespójne, że istnieje „cierpienie”. Należy również do-
strzec, że ta niespójność to konsekwencja naszego przywiązania do rzeczy, które
są błahe. Analogicznie, aby zrobić pierwszy krok ku tworzeniu i projektowaniu
wspaniałych prezentacji, musimy sobie uświadomić, co jest uważane powszech-
nie za standardową prezentację programu PowerPoint, oraz zrozumieć, że obecny
standard jest niezsynchronizowany i niespójny z tym, jak naprawdę ludzie uczą
się i komunikują.
Każda sytuacja jest inna. Ale wszyscy wiemy, dzięki naszemu doświadczeniu,
że obecny stan prezentacji w biznesie i nauce ma swój własny wkład w wy-
woływanie „cierpienia” zarówno u widowni, jak i prezenterów. Jeżeli chcemy
komunikować się w sposób bardziej klarowny, prawy, piękny i inteligentny,
musimy wykroczyć poza granicę tego, co jest uważane za standard, i dotrzeć
do tego, co jest inne, a przy tym znacznie skutecznej. Zasady, których najbardziej
staram się przestrzegać podczas każdego etapu prezentacji, to: umiar, prostota
i naturalność — umiar w przygotowaniu, prostota w projektowaniu i naturalność
w przekazywaniu. Wszystkie te elementy ostatecznie powodują, że zarówno
prezenterzy, jak i widzowie lepiej rozumieją przedstawiane kwestie.
Tak naprawdę niewiele podstawowych problemów ludzkości uległo zmianie
od czasów Arystotelesa, który żył jakieś 2300 lat temu, a wskazówki udzielane
przez Dale’a Carnegiego w latach 30. ubiegłego wieku są również nadal aktualne.
Niemniej jednak rozwiązania zdroworozsądkowe w prezentacjach niekoniecznie
znajdują zastosowanie na co dzień. Koncepcja prezentacji w duchu zen rzuca
wyzwanie konwencjonalnym metodom tworzenia prezentacji w programie Power-
Point w dzisiejszym świecie i zachęca ludzi do zmiany sposobu myślenia podczas
projektowania oraz przeprowadzania prezentacji.
Rozdział 1.
Prezentacje w dzisiejszym świecie
17
Zgłoś jeśli naruszono regulamin