C i ASP NET Szybki start.pdf

(735 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
C# i ASP.NET. Szybki start
Autor: Jose Mojica
T³umaczenie: Wojciech Moch (rozdz. 1 - 6),
Rados³aw Meryk (rozdz. 7 - 13)
ISBN: 83-7361-389-7
Tytu³ orygina³u:
C# Web Development with ASP.NET:
Visual QuickStart Guide
Format: B5, stron: 456
Przyk³ady na ftp: 1127 kB
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
C# to ca³kiem nowy jêzyk programowania zaprojektowany przez firmê Microsoft.
Wygl¹da on jak mieszanka C++ i Javy, jest jednak tak prosty jak Visual Basic.
Z jego pomoc¹ mo¿na tworzyæ aplikacje WWW i programy wyposa¿one w graficzny
interfejs u¿ytkownika. Jêzyk ten zwi¹zany jest z platform¹ .NET, umo¿liwiaj¹c¹
tworzenie zaawansowanych aplikacji biznesowych dzia³aj¹cych w rodowisku
sieciowym, w tym tak¿e z technologi¹ budowania dynamicznych serwisów
internetowych ASP.NET. Programy dzia³aj¹ce na platformie .NET mo¿na pisaæ
w wielu jêzykach programowania, ale wiele wskazuje na to, ¿e w³a nie C# stanie siê
najpopularniejszym z nich.
Ksi¹¿ka „C# i ASP.NET. Szybki start” jest doskona³ym podrêcznikiem dla
pocz¹tkuj¹cych programistów. Jak ka¿da pozycja z serii „Szybki start”, sk³ada siê
z kilkudziesiêciu rozdzia³ów, z których ka¿dy przedstawia kolejne kroki, które nale¿y
wykonaæ, by osi¹gn¹æ zamierzony cel. Dodatkow¹ zaletê stanowi¹ liczne ilustracje.
Opisano miêdzy innymi:
• Instalacjê niezbêdnego oprogramowania
• Sk³adniki jêzyka C#
• Instrukcje warunkowe i pêtle
• Pracê z ci¹gami znaków
• Programowanie obiektowe w C#
• Korzystanie z tablic i kolekcji
• Delegaty, zdarzenie, obs³ugê b³êdów
• Tworzenie dynamicznych serwisów WWW w jêzyku C#
Programista chc¹cy tworzyæ zaawansowane aplikacje internetowe ma wybór pomiêdzy
dwoma platformami: Java 2 EE Suna i .NET Microsoftu. Je li wybierze tê drug¹, dziêki
ksi¹¿ce „C# i ASP.NET. Szybki start” szybko bêdzie móg³ tworzyæ funkcjonalne
aplikacje WWW w nowym, ekscytuj¹cym jêzyku C#.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1.
11
Zaczynamy
23
Jak zdobyć C# ...........................................................................................24
Instalowanie IIS.........................................................................................26
Tworzenie projektu aplikacji sieciowej w Visual Studio .NET ................28
Uruchamianie projektów sieciowych za pomocą Visual Studio .NET........ 31
Pisanie prostej strony ASP .NET ..............................................................33
Wyszukiwanie błędów w aplikacjach ASP .NET .....................................35
Ręczne uruchamianie kompilatora ............................................................38
Kompilowanie i uruchamianie programów C# bez pomocy VS.NET ........ 39
Wyszukiwanie błędów w programach bez pomocy VS.NET ...................41
Składniki języka C#
43
Praca z elementami języka ........................................................................44
Pisanie kodu C#.........................................................................................48
Deklarowanie zmiennych ..........................................................................50
Definiowanie stałych.................................................................................53
Grupowanie stałych w typy wyliczeniowe................................................54
Deklarowanie funkcji ................................................................................56
Deklarowanie funkcji z parametrami ........................................................58
Zwracanie wartości funkcji .......................................................................62
Definiowanie klas......................................................................................64
Dodawanie klas do przykładowej aplikacji...............................................67
Tworzenie i stosowanie obiektów .............................................................68
Tworzenie obiektów w przykładowej aplikacji.........................................70
Włączanie definicji klas ze źródeł zewnętrznych......................................71
Grupowanie klas w przestrzeniach nazw ..................................................74
Dodawanie pól do klas ..............................................................................78
Inicjalizowanie pól w momencie ich deklarowania ...................................79
Dodawanie właściwości do klas................................................................80
5
Spis treści
Rozdział 2.
Spis treści
Dodawanie metod do klasy .......................................................................86
Dodawanie składowych do klas przykładowego programu ......................89
Uruchamianie przykładowej aplikacji.......................................................90
Dodawanie komentarzy.............................................................................95
Kierunki parametrów w typach referencyjnych ........................................97
Rozdział 3.
Wyrażenia warunkowe i pętle
99
Praca z pętlami i warunkami ...................................................................100
Porównywanie typów numerycznych .....................................................104
Porównywanie typów referencyjnych .....................................................105
Łączenie porównań .................................................................................109
Instrukcje warunkowe .............................................................................110
Sprawdzanie wielu warunków za pomocą instrukcji switch ...................112
Operator warunku....................................................................................114
Dodawanie instrukcji warunkowych do przykładowego programu ........115
Stosowanie pętli while ............................................................................122
Stosowanie pętli do .................................................................................123
Stosowanie pętli for.................................................................................124
Zakończenie i kontynuacja pętli..............................................................126
Dodawanie pętli do przykładowego programu........................................129
Ciągi znaków
133
Przygotowanie komputera do pracy z ciągami znaków ..........................135
Praca z ciągami znaków ..........................................................................137
Inicjalizowanie ciągów znaków ..............................................................140
Porównywanie ciągów znaków ...............................................................142
Łączenie ciągów znaków.........................................................................145
Określanie długości ciągu znaków ..........................................................147
Porównywanie i łączenie ciągów znaków w przykładowej aplikacji........ 148
Tworzenie ciągów z pojedynczych znaków ............................................151
Znaki specjalne........................................................................................154
Stosowanie ciągów literałów...................................................................156
Dostęp do poszczególnych znaków ciągu ...............................................158
Wyszukiwanie podciągów wewnątrz ciągów znaków ............................159
Pobieranie wycinka ciągu........................................................................160
Dzielenie ciągu znaków...........................................................................161
Składanie ciągów.....................................................................................163
Spis treści
Rozdział 4.
6
Spis treści
Zamiana liter na małe lub wielkie ...........................................................164
Formatowanie ciągów znaków................................................................165
Uruchomienie przykładowej aplikacji.....................................................166
Zamiana obiektów na ciągi znaków ........................................................171
Tworzenie ciągów znaków za pomocą klasy StringBuilder .....................172
Rozdział 5.
Dziedziczenie klas
173
Praca z dziedziczeniem klas ....................................................................174
Dziedziczenie z innej klasy .....................................................................177
Udostępnianie składowych klas i ograniczanie dostępu do nich.............180
Rozbudowa przykładowej aplikacji ........................................................183
Ukrywanie metod klasy bazowej ............................................................188
Pokrywanie funkcji w klasie wywiedzionej ............................................190
Dodawanie standardowego klawisza do przykładowej aplikacji ............194
Stosowanie nowego klawisza na formularzu WorkOrder .......................197
Dodawanie funkcji, które muszą zostać pokryte.....................................200
Wymóg dziedziczenia .............................................................................201
Blokowanie dziedziczenia.......................................................................202
Rozdział 6.
Składowe specjalne
203
Spis treści
Dodawanie wielu funkcji o takich samych nazwach,
czyli przecią anie funkcji........................................................................204
Definiowane funkcji o zmiennej liczbie parametrów .................................207
Dodawanie konstruktorów ......................................................................209
Wywoływanie konstruktora klasy bazowej.............................................210
Dodawanie finalizerów ...........................................................................212
Tworzenie bibliotek kodu za pomocą składowych statycznych..............213
Zmiana znaczenia operatora (przecią anie operatorów) .........................216
Definiowanie równowa ności klas przez przecią enie
operatora równości ..................................................................................220
Definiowanie równowa ności klas przez pokrycie funkcji Equals .........222
Praca ze składowymi specjalnymi...........................................................224
Rozdział 7.
Typy
229
Działania z typami...................................................................................230
Uzyskiwanie typu klasy ..........................................................................234
Sprawdzanie zgodności typów ................................................................236
7
Spis treści
Konwersja jednego typu na inny .............................................................237
Rozwinięcie przykładowej aplikacji .......................................................240
Definiowanie reguł konwersji (przecią anie operatora konwersji) ........... 246
Rozdział 8.
Interfejsy
249
Działania z interfejsami...........................................................................251
Definiowanie interfejsów ........................................................................255
Niejawna implementacja składowych interfejsu .....................................257
Jawna implementacja składowych interfejsu ..........................................260
Usprawnianie przykładowej aplikacji .....................................................261
Wykorzystanie obiektów poprzez interfejsy ...........................................268
Rozpoznawanie interfejsu .......................................................................269
Wykorzystanie interfejsów do polimorfizmu..........................................271
Interfejs będący pochodną innego interfejsu...........................................272
Refaktoryzacja.........................................................................................274
Ponowna implementacja interfejsów w klasie pochodnej.......................275
Kończymy przykładową aplikację ..........................................................277
Rozdział 9.
Tablice i kolekcje
279
Spis treści
Działania z tablicami i kolekcjami ..........................................................281
Tworzenie tablic wartości .......................................................................285
Tworzenie tablic typów referencyjnych ..................................................287
Poruszanie się po tablicy .........................................................................291
Inicjowanie elementów tablicy w miejscu ..............................................294
Tworzenie tablic wielowymiarowych .....................................................296
Usprawnianie przykładowej aplikacji .....................................................298
Odnajdywanie elementów tablicy
za pomocą wyszukiwania liniowego.......................................................... 301
Sortowanie tablic.....................................................................................304
Odnajdywanie elementów tablicy
za pomocą wyszukiwania binarnego.......................................................... 307
Klasy działające jak tablice (definiowanie indeksatorów) ......................309
Wprowadzenie indeksatorów do przykładowej aplikacji........................312
Kopiowanie tablic ...................................................................................313
Tworzenie list dynamicznych..................................................................314
Tworzenie kolejek ...................................................................................316
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin