Delphi 7 cwiczenia zaawansowane.pdf

(311 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Delphi 7. Æwiczenia
zaawansowane
Autor: Adam Boduch
ISBN: 83-7361-076-6
Format: B5, stron: 158
Przyk³ady na ftp: 951 kB
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
W 2002 roku firma Borland zaprezentowa³a na polskim rynku now¹ wersjê narzêdzia
typu RAD, s³u¿¹cego do szybkiego tworzenia aplikacji — Delphi. Jest to ju¿ 7. wersja
tego popularnego pakietu. Wprowadzono sporo nowo ci: poprawiono rodowisko
programistyczne IDE, dodano nowe komponenty VCL i wprowadzono kilka zmian
w bibliotece uruchomieniowej. Delphi 7 zosta³o tak¿e przystosowane do platformy .NET
Microsoftu.
Je li chcesz szybko zapoznaæ siê z mo¿liwo ciami nowego Delphi, ksi¹¿ka „Delphi 7.
Æwiczenia zaawansowane” to idealny przewodnik dla Ciebie. Znajdziesz tu wiele
æwiczeñ dotycz¹cych ró¿nych obszarów zaawansowanego wykorzystania Delphi;
od programowania baz danych po programowanie internetowe.
Dziêki ksi¹¿ce poznasz:
• Zmiany i nowo ci wprowadzone w Delphi 7
• Programowanie sieciowe w Delphi 7: korzystanie z gniazd i protoko³ów
SMTP i HTTP
• Tworzenie kontrolek ActiveX
• Szybkie pisanie aplikacji internetowych z u¿yciem komponentów IntraWeb
• Sposoby korzystania z baz danych za pomoc¹ dbExpress
• Metody pozyskiwania z poziomu Delphi informacji o sprzêcie i oprogramowaniu,
sterowanie procesami
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp............................................................................................................................................................7
Rozdział 1.
Nowości w Delphi 7................................................................................................................................9
Nowości w zakresie IDE................................................................................................... 9
Nowe elementy menu ............................................................................................... 10
Code Insight............................................................................................................. 12
Opcje kodu źródłowego............................................................................................. 13
Pozostałe zmiany IDE............................................................................................... 14
Nowe komponenty VCL ................................................................................................. 15
Elementy wizualne w stylu Windows XP.................................................................... 15
Manifest XP............................................................................................................. 19
Pakiet Indy .............................................................................................................. 20
Pozostałe komponenty .............................................................................................. 20
Komponenty zmodyfikowane .................................................................................... 20
Zmiany w bibliotece uruchomieniowej ............................................................................. 20
Moduł Classes.......................................................................................................... 20
Moduł StrUtils ......................................................................................................... 22
Moduł VarCmplx...................................................................................................... 22
Moduł SysUtils ........................................................................................................ 22
.NET............................................................................................................................. 22
Modyfikacje dotyczące kompilatora ........................................................................... 22
Bazy danych.................................................................................................................. 24
Podsumowanie............................................................................................................... 24
Rozdział 2. Programowanie sieciowe...............................................................................................................25
Komponenty dostępne w Delphi ...................................................................................... 25
Jak to działa? ................................................................................................................. 26
IP............................................................................................................................ 26
TCP ........................................................................................................................ 26
Porty ....................................................................................................................... 27
Protokół HTTP ........................................................................................................ 27
Protokół FTP ........................................................................................................... 27
Protokół SMTP ........................................................................................................ 27
Korzystanie z gniazdek ................................................................................................... 28
Ustanawianie połączenia ........................................................................................... 28
Przesyłanie danych pomiędzy komputerami ................................................................ 32
Jak działają konie trojańskie?..................................................................................... 33
4
Delphi 7. Ćwiczenia zaawansowane
Wykorzystanie protokołu SMTP ..................................................................................... 35
Wysyłanie e-maili..................................................................................................... 35
Wykorzystanie protokołu HTTP...................................................................................... 44
Łączenie się z serwerem HTTP.................................................................................. 44
Wymiana danych...................................................................................................... 45
Praktyczne przykłady wykorzystania protokołu HTTP ...................................................... 49
Wykrywanie nowej wersji programu .......................................................................... 49
Wykorzystanie wyszukiwarki serwisu 4programmers.net ............................................. 52
Podsumowanie............................................................................................................... 63
Rozdział 3. ActiveX......................................................................................................................................................65
Co to jest COM?............................................................................................................ 65
Tworzenie obiektów COM.............................................................................................. 65
Wpisywanie kodu — ROT13 .......................................................................................... 72
Budowa i rejestracja kontrolki ......................................................................................... 73
Wykorzystanie obiektu COM .......................................................................................... 74
Czym jest ActiveX?........................................................................................................ 74
Importowanie kontrolek ActiveX..................................................................................... 75
Wykorzystanie komponentu TShockwaveFlash........................................................... 76
Tworzenie kontrolek ActiveX.......................................................................................... 77
Przykładowa kontrolka ActiveX ...................................................................................... 78
Tworzenie interfejsu COM ........................................................................................ 78
Tworzenie kontrolki ActiveX..................................................................................... 79
Budowa, rejestracja i instalacja kontrolki .................................................................... 89
Wykorzystanie kontrolki TVText ............................................................................... 90
Publikowanie ActiveX w Internecie ................................................................................. 91
Względy bezpieczeństwa........................................................................................... 94
Podsumowanie............................................................................................................... 94
Rozdział 4.
IntraWeb.................................................................................................................................................95
Tworzenie projektu ........................................................................................................ 95
Uruchamianie projektu ................................................................................................... 96
Dodajemy kontrolki........................................................................................................ 97
Obsługa zdarzeń ....................................................................................................... 97
Przechwytywanie informacji...................................................................................... 98
Komunikaty informacyjne ......................................................................................... 99
Flash ........................................................................................................................... 100
Wykorzystanie JavaScriptu ........................................................................................... 101
Tworzenie kilku formularzy .......................................................................................... 102
Wysyłanie plików......................................................................................................... 104
Podsumowanie............................................................................................................. 104
Rozdział 5. Bazy danych dbExpress .................................................................................................................105
Czym są aplikacje typu klient-serwer?............................................................................ 105
Narzędzia............................................................................................................... 105
Komponenty .......................................................................................................... 106
dbExpress.................................................................................................................... 106
Łączenie z serwerem............................................................................................... 106
Tworzenie tabel...................................................................................................... 109
Dodawanie nowych rekordów.................................................................................. 110
Odczytywanie rekordów.......................................................................................... 111
Kasowanie rekordów .............................................................................................. 113
Spis treści
5
Przykład działania — księga gości ................................................................................. 116
Projektowanie tabel ................................................................................................ 117
Projektowanie interfejsu.......................................................................................... 117
Kod aplikacji.......................................................................................................... 119
Informacje o bazie danych ............................................................................................ 125
Inne komponenty dbExpress ......................................................................................... 126
Podsumowanie............................................................................................................. 128
Rozdział 6. Informacje o sprzęcie.....................................................................................................................129
Informacje o katalogach................................................................................................ 129
Informacje o u ytkowniku ............................................................................................ 131
Informacja o systemie operacyjnym............................................................................... 131
Informacja o klawiaturze............................................................................................... 133
Informacje o systemie................................................................................................... 134
Krótki przegląd pól rekordu..................................................................................... 134
Przykładowy program ............................................................................................. 135
Częstotliwość taktowania procesora ......................................................................... 136
Informacje o stanie pamięci........................................................................................... 137
Lista aktywnych procesów ............................................................................................ 139
Ikony procesów...................................................................................................... 141
Wątki procesu.............................................................................................................. 143
Formularz realizujący wyświetlenie wątków procesu ................................................. 143
„Zabijanie” aktywnych procesów .................................................................................. 147
Informacje o dyskach ................................................................................................... 149
Lista wszystkich dysków ......................................................................................... 149
Etykiety dysków..................................................................................................... 151
Dodatkowe informacje na temat dysków .................................................................. 152
Pobieranie rozmiaru dysków.................................................................................... 153
Rozdzielczość ekranu ................................................................................................... 155
Odczyt aktualnej rozdzielczości ............................................................................... 155
Zmiana rozdzielczości............................................................................................. 156
Podsumowanie............................................................................................................. 158
3.
ActiveX
Rozdział
Ten rozdział będzie poświęcony w całości kontrolkom ActiveX. Do czego słu ą oraz co
to jest ActiveX? W jaki sposób umieszczać kontrolki ActiveX w Internecie oraz jak je
tworzyć na bazie komponentów VCL. Tego wszystkiego dowiesz się czytając ten rozdział.
Wcześniej jednak musisz zapoznać się z pojęciem COM...
Co to jest COM?
COM — od ang.
Component Object Model.
Specyfikacja firmy Microsoft, która w zało eniu
dotyczy tworzenia obiektów wielokrotnego u ytku, niezale nie od języka programowania.
eby zrozumieć ActiveX, musisz zrozumieć COM — postaram się to zwięźle wytłumaczyć.
Otó firma Microsoft wymyśliła model obiektów, które mogą być wykorzystywane w ka -
dym środowisku programistycznym Win32. Wynikiem powstania obiektu COM jest kon-
trolka z rozszerzeniem
.dll.
Kontrolka taka mo e być wykorzystana zarówno w Delphi,
jak i Visual C++, C++ Builderze, czy Visual Basicu.
Tworzenie obiektów COM
COM jest podstawą dla ActiveX i dla OLE. eby zrozumieć istotę działania ActiveX,
musisz zrozumieć istotę działania COM — stąd następujące ćwiczenie.
Ćwiczenie 3.1.
Tworzenie nowego projektu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin