Informatyka Europejczyka Poradnik metodyczny dla szkoly podstawowej.pdf

(216 KB) Pobierz
Spis treści
Wstęp do poradnika metodycznego
1. Oprogramowanie wykorzystywane w podręczniku
5
7
Środowisko
........................................................................................ 7
Narzędzia ........................................................................................... 8
2. Przykładowy rozkład materiału
13
I rok nauczania ................................................................................13
II rok nauczania ...............................................................................13
Rozkład materiału: ..........................................................................13
3. Metody pracy na lekcji
23
Objaśnienia i polecenia w pliku tekstowym ............................... 23
Nowy program ................................................................................ 24
Projekt grupowy.............................................................................. 24
WebQuest — projekt internetowy ............................................... 24
4. Wymagania i ocenianie
25
Wymagania...................................................................................... 25
Ocenianie......................................................................................... 27
5. Przykładowy scenariusz lekcji
6. Kilka słów o realizacji projektów
7. Zadania dodatkowe
29
37
41
Testy sprawdzające i podsumowujące.......................................... 42
4
P
ORADNIK METODYCZNY DLA SZKO
Ł
Y PODSTAWOWEJ
8. Wspieranie uzdolnień
9. Polecane strony WWW
10. Spis książek, które polecamy
45
49
53
Propozycja zajęć.............................................................................. 45
Polecamy również:...........................................................................51
Przykładowy rozkład
materiału
Proponowany rozkład materiału jest optymalnym dla realizacji
treści programu w dwóch kolejnych latach nauki — w klasie piątej
i szóstej szkoły podstawowej.
I rok nauczania
Razem 70 godz. = 66 godz. + 4 godz. do dyspozycji nauczyciela.
Rozdziały 1. – 6.
II rok nauczania
Razem 70 godz. = 66 godz. + 4 godz. do dyspozycji nauczyciela.
Rozdziały 7. – 11.
Rozkład materiału:
1.
Wprowadzenie, czyli kilka słów o komputerze
Temat lekcji
Komputer po raz
pierwszy
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Czym zajmuje się informatyka? (str. 10)
Budowa zestawu komputerowego (str. 11)
Prawidłowe rozpoczęcie i zakończenie
pracy z komputerem (str. 12)
Liczba
godzin
2
14
P
ORADNIK METODYCZNY DLA SZKO
Ł
Y PODSTAWOWEJ
Temat lekcji
Co każdy
użytkownik
komputera
wiedzieć
powinien?
Jak zaradzić
wirusom
komputerowym?
Poznajemy
regulamin
pracowni
Ćwiczenia
podsumowujące
i utrwalające
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Podstawowe terminy i pojęcia używane
podczas pracy z komputerem (str. 14)
Bezpieczna praca z komputerem (str. 16)
Komputer a prawo (str. 18)
Wirusy komputerowe i programy
antywirusowe (str. 19)
Regulamin szkolnej pracowni
komputerowej (str. 22)
Liczba
godzin
1
2
Ćwiczenia
(str. 23)
1
2.
Środowisko
pracy
Temat lekcji
Poznajemy
środowisko
pracy
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Podstawowe informacje o popularnych
systemach operacyjnych używanych
w komputerach (str. 25)
Opis systemów:
wprowadzenie (str. 26)
uruchamianie programów (str. 30),
opis okien (str. 32),
praca w kilku otwartych oknach — (str. 37)
Pliki i katalogi
— najważniejsze
czynności
Pliki katalogi — najważniejsze czynności:
wprowadzenie (str. 39),
nośniki informacji (str. 40),
tworzenie, kopiowanie, zmiana nazwy,
usuwanie plików i katalogów (str. 41 – 46)
Szukanie plików i katalogów w systemie
(str. 48)
Korzystanie z wbudowanego systemu
pomocy (str. 51)
6
Liczba
godzin
4
6
W poszukiwaniu
zguby
— korzystanie
z pomocy
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin