UML 2 0 Wprowadzenie.pdf
(
825 KB
)
Pobierz
UML 2.0.
Wprowadzenie
Russ Miles, Kim Hamilton
T³umaczenie: Rafal Szpoton
ISBN: 978-83-246-0632-0
Tytu³ orygina³u:
Learning UML 2.0
Format: B5, stron: 280
Najtrudniejszym etapem ka¿dego procesu tworzenia systemu informatycznego jest
wykonanie odpowiedniego projektu. Umiejêtnoœæ pogodzenia wymagañ u¿ytkowników
i osób finansuj¹cych system z mo¿liwoœciami oferowanymi przez technologiê jest
kluczowym elementem sukcesu. Im bardziej z³o¿ony system, tym bardziej zawi³y staje
siê projekt. Koniecznoœæ ustandaryzowana technik projektowania systemów zaowocowa³a
powstaniem narzêdzi, dziêki którym nawet najbardziej skomplikowany projekt mo¿na
przedstawiæ w prosty i czytelny sposób. Takim narzêdziem jest notacja UML — zestaw
ikon tworz¹cych diagramy opisuj¹ce system i jego elementy.
Ksi¹¿ka „UML 2.0. Wprowadzenie” w praktyczny sposób przedstawia techniki
modelowania systemów informatycznych za pomoc¹ jêzyka UML 2.0. Czytaj¹c j¹,
nauczysz siê graficznie przedstawiaæ otoczenie systemu, wymagania stawiane przez
u¿ytkowników i metody ich implementacji w systemie. Utworzysz diagramy klas,
interakcji, komponentów, wdro¿enia i inne, które opisuj¹ projekt w jednoznaczny oraz
prosty sposób. Dowiesz siê tak¿e, jak zaplanowaæ proces wdro¿enia produktu za
pomoc¹ UML.
• Elementy jêzyka UML
• Modelowanie wymagañ za pomoc¹ przypadków u¿ycia
• Diagramy czynnoœci i sekwencji
• Modelowanie klas i powi¹zañ pomiêdzy nimi
• Diagramy komponentów
• Podzia³ modelu na pakiety
• Modelowanie wdro¿enia systemu
Poznaj nowoczesne metody projektowania systemów informatycznych
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Przedmowa .....................................................................................................................7
1. Wstęp ..............................................................................................................................11
2. Modelowanie wymagań: przypadki użycia ................................................................29
Wychwytywanie wymagań systemowych
Zależności pomiędzy przypadkami użycia
Przeglądowe diagramy przypadków użycia
Co dalej?
31
39
47
49
3. Modelowanie przepływu czynności w systemie: diagramy aktywności .................. 51
Podstawy diagramów aktywności
Czynności a akcje
Węzły decyzyjne oraz połączenia
Jednoczesne wykonywanie wielu zadań
Zdarzenia czasowe
Wywoływanie innych czynności
Obiekty
Nadawanie oraz odbieranie sygnałów
Rozpoczynanie czynności
Kończenie czynności oraz przepływów
Partycje (tory pływackie)
Zarządzanie złożonymi diagramami czynności
Co dalej?
52
54
55
58
59
60
61
63
65
65
67
68
70
4. Modelowanie struktury logicznej systemu: klasy oraz ich diagramy ........................ 71
Czym jest klasa?
Podstawy klas w języku UML
Widoczność
Stan klasy: atrybuty
71
74
75
79
3
Zachowanie klasy: operacje
Statyczne części klas
Co dalej?
83
85
88
5. Modelowanie struktury logicznej systemu: zaawansowane diagramy klas ............89
Związki pomiędzy klasami
Ograniczenia
Klasy abstrakcyjne
Interfejsy
Szablony
Co dalej?
89
97
98
100
103
104
6. Powoływanie klas do istnienia: diagramy obiektów ............................................... 107
Instancje obiektów
Połączenia
Wiązanie szablonów klas
Co dalej?
107
109
111
112
7. Modelowanie uporządkowanych interakcji: diagramy sekwencji ...........................113
Uczestnicy na diagramie sekwencji
Czas
Zdarzenia, sygnały oraz komunikaty
Belki aktywacji
Komunikaty zagnieżdżone
Strzałki komunikatów
Ożywianie przypadku użycia za pomocą diagramu sekwencji
Zarządzanie złożonymi interakcjami za pomocą fragmentów sekwencji
Co dalej?
114
115
116
117
118
119
123
129
133
8. Połączenia opisujące interakcję: diagramy komunikacji .......................................... 135
Uczestnicy, połączenia oraz komunikaty
Uzupełnianie interakcji za pomocą diagramu komunikacji
Diagramy komunikacji a diagramy sekwencji
Co dalej?
135
139
142
145
9. Harmonogramowanie interakcji: diagramy czasowe .............................................. 147
Jak wyglądają diagramy czasowe?
Tworzenie diagramu czasowego na podstawie diagramu sekwencji
Umieszczanie uczestników na diagramie czasowym
Stany
Czas
Linia stanu uczestnika
Zdarzenia i komunikaty
4
|
Spis treści
147
149
150
150
151
153
155
Ograniczenia czasowe
Rozmieszczanie uczestników na diagramie czasowym
Notacja alternatywna
Co dalej?
156
158
159
163
10. Uzupełnianie obrazu interakcji: przeglądowe diagramy interakcji ........................ 165
Części przeglądowego diagramu interakcji
Modelowanie przypadku użycia za pomocą przeglądowego diagramu interakcji
Co dalej?
165
167
173
11. Modelowanie struktury wewnętrznej klasy: struktury złożone ............................. 175
Struktury wewnętrzne
Prezentacja sposobu użycia klasy
Prezentacja wzorców przy użyciu diagramów współpracy
Co dalej?
176
182
183
187
12. Zarządzanie częściami systemu oraz ich współużytkowanie:
diagramy komponentów ............................................................................................ 189
Czym jest komponent?
Prosty komponent w języku UML
Udostępniane oraz wymagane interfejsy komponentu
Prezentacja współdziałania komponentów
Klasy realizujące komponent
Porty oraz struktura wewnętrzna
Widoki czarnej oraz białej skrzynki
Co dalej?
189
190
191
193
194
196
199
200
13. Porządkowanie modelu: pakiety ............................................................................... 201
Pakiety
Przestrzenie nazw oraz klasy odwołujące się do siebie
Widoczność elementów
Zależności pomiędzy pakietami
Importowanie oraz używanie pakietów
Zarządzanie zależnościami pomiędzy pakietami
Stosowanie pakietów do porządkowania przypadków użycia
Co dalej?
202
204
206
206
207
210
211
212
14. Modelowanie stanu obiektów: diagramy maszyny stanowej ................................. 213
Podstawy
Stany
Przejścia
Stany programu
Zaawansowane zachowanie stanu
Spis treści
|
214
215
216
219
220
5
Stany złożone
Zaawansowane pseudostany
Sygnały
Maszyny stanowe protokołu
Co dalej?
222
223
224
225
225
15. Modelowanie wdrożenia systemu: diagramy wdrożenia .......................................227
Wdrażanie prostego systemu
Wdrażanie oprogramowania: artefakty
Czym jest węzeł?
Węzły sprzętowe oraz
środowiska
uruchomieniowego
Komunikacja pomiędzy węzłami
Specyfikacje wdrożenia
Kiedy stosować diagram wdrożenia?
Co dalej?
227
229
232
232
234
235
236
237
A Język ograniczeń obiektowych ..................................................................................239
B Dostosowywanie UML-a: profile ...............................................................................247
C Historia UML-a ............................................................................................................253
Skorowidz ....................................................................................................................259
6
|
Spis treści
Plik z chomika:
rerakosi
Inne pliki z tego folderu:
UML 2 0 Wprowadzenie.pdf
(825 KB)
Inzynieria oprogramowania w ujeciu obiektowym UML wzorce projektowe i Java.pdf
(1119 KB)
Jezyk UML 2 0 w modelowaniu systemow informatycznych.pdf
(384 KB)
UML 2 1 cwiczenia.pdf
(258 KB)
Zrozumiec UML 2 0 Metody modelowania obiektowego.pdf
(443 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin