GIMP cwiczenia praktyczne.pdf

(636 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
GIMP. Ćwiczenia
praktyczne
Autor:
Włodzimierz Gajda
ISBN: 978-83-246-2787-5
Format: A5, stron: 208
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Opanuj darmowe profesjonalne narzędzie do tworzenia efektownej grafiki i edycji fotografii!
• Jak sprawnie pracować na warstwach?
• Jak korzystać z narzędzi do rysowania?
• Jak poprawiać i edytować fotografie?
Jeżeli myślisz, że GIMP to darmowy, a co za tym idzie średnio funkcjonalny substytut słynnego, lecz
drogiego Photoshopa, będziesz naprawdę zaskoczony, gdy odkryjesz, jak ogromne daje Ci możliwości!
Gdy tylko poznasz szeroką paletę narzędzi GIMP-a, zrozumiesz, że już nie trzeba wydawać kilku
tysięcy złotych, by móc profesjonalnie edytować fotografie i tworzyć efektowną grafikę rastrową.
GIMP udostępnia bowiem mnóstwo praktycznych funkcji pozwalających m.in. na sprawną pracę
na warstwach i ich maskach, korzystanie z rozbudowanych narzędzi zaznaczania, ciekawe
modyfikacje obrazu i kolorów czy tworzenie własnych pędzli, gradientów i deseni. Umożliwia
także współpracę z graficznymi tabletami oraz pracę w trybach: RGB, skali szarości czy palety
indeksowanej.
Ta książka z serii „Ćwiczenia praktyczne” jest idealnym podręcznikiem dla wszystkich, którzy chcą
szybko i od podstaw nauczyć się pracy z programem GIMP. Najpierw oswoisz się z interfejsem
programu, dowiesz się, jak go skonfigurować i jak pracować z przybornikiem, paletami kolorów,
siatkami i prowadnicami. Później opanujesz narzędzia selekcji, zaznaczania i rysowania oraz
wszystkie opcje pracy z warstwami. Dowiesz się także, czym są ścieżki, jak je tworzyć i wyginać
oraz modyfikować obrazy za pomocą rozmaitych przekształceń. Na koniec poznasz narzędzia
korekcji fotografii – dowiesz się, jak zmieniać ich kolorystykę, usuwać plamy, korygować
perspektywę, przetwarzać fragmenty zdjęć i nakładać na nie filtry.
Wybrane zagadnienia omówione w książce:
• interfejs programu,
• palety kolorów,
• prowadnice i siatka,
• narzędzia i opcje selekcji,
• opcje narzędzi do zaznaczania,
• praca na warstwach,
• praca z tekstem,
• narzędzia do rysowania,
• gradienty i maskowanie warstw,
• praca ze ścieżkami,
• przekształcenia obrazu,
• korekta fotografii.
Wszystko, czego potrzebujesz, by tworzyć profesjonalną grafikę
w niezwykłym, darmowym programie!
Spis tre ci
Rozdziaï 1. Interfejs programu
Konfigurowanie zawarto ci okna Przybornik
Sterowanie widokiem obrazu
Tworzenie nowego obrazu
Formaty plików graficznych i zapisywanie obrazu
Kolory
Palety kolorów
Dodawanie okien dialogowych w przyborniku
Odczyt poïo enia kursora
Prowadnice i siatka
7
11
12
19
23
24
26
27
29
31
Rozdziaï 2. Selekcja
Wizualne przedstawienie selekcji
NarzÚdzia selekcji
Przeksztaïcanie selekcji
Suma, ró nica i czÚ Ê wspólna zaznaczeñ
Zapisywanie i przywracanie selekcji
Opcje narzÚdzi do zaznaczania
Precyzyjne wykonywanie zaznaczeñ
33
33
36
48
57
61
65
70
Rozdziaï 3. Warstwy
Kolejno Ê warstw
Wymiary warstw
Tworzenie nowych warstw
Oderwane zaznaczenia
75
77
79
82
88
6
GIMP • mwiczenia praktyczne
Widoczno Ê i krycie
Kanaï alfa
Tryb
Rozdzielanie i ïÈczenie warstw
Konwersja warstwy w zaznaczenie
Warstwa i selekcja
Tekst
93
95
100
105
108
110
112
Rozdziaï 4. NarzÚdzia do rysowania
Opcje narzÚdzi do rysowania
Malowanie szybkiej maski
Gradienty i maskowanie warstw
115
120
128
131
Rozdziaï 5. ¥cie ki
Dodawanie i usuwanie wierzchoïków oraz krawÚdzi
Wyginanie cie ek
141
145
150
Rozdziaï 6. Przeksztaïcenia
Grupowanie warstw
159
176
Rozdziaï 7. Korekta fotografii
Modyfikacja kolorystyki caïej fotografii
Modyfikacja fragmentów zdjÚÊ
Usuwanie plam
Korekta perspektywy
Filtry poïówkowe
181
182
193
199
201
202
100
GIMP • mwiczenia praktyczne
Tryb
W wykonywanych dotychczas Êwiczeniach warstwy le Èce wy ej przy-
sïaniaïy to, co znajdowaïo siÚ pod nimi. WykorzystujÈc kanaï alfa
oraz suwak
Krycie,
regulowali my stopieñ przysïaniania. Èczenie
warstw mo e przebiegaÊ w znacznie bardziej skomplikowany sposób.
O tym, jak piksele warstwy modyfikujÈ wyglÈd obrazu, decyduje bo-
wiem parametr
Tryb,
który mo e przyjmowaÊ warto ci widoczne na
rysunku 3.28.
Rysunek 3.28.
Warto ci
parametru Tryb
W zale no ci od wybranego trybu krycia wpïyw warstwy na wyglÈd
warstw znajdujÈcych siÚ poni ej bÚdzie inny. Na przykïad parametr
MiÚkkie wiatïo
daje efekt delikatnego roz wietlenia zdjÚcia, je li za
Tryb
ustawisz na
Kolor,
to warstwa bÚdzie modyfikowaïa kolorystykÚ
warstw ni szych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin