Kultura wizualna szkoly Szkice o wizerunku nauczyciela i ucznia oraz o potrzebie estetyki przestrzeni nauczania uczenia sie.pdf

(223 KB) Pobierz
Spis treści
Wprowadzenie. Wbrew stereotypom, czyli dlaczego badamy kulturę wizualną
szkoły
1. Kultura
szkoły z perspektywy estetyki
1.1. Estetyka szkoły a kultura wizualna
1.2. Estetyka – antyestetyka – kicz
1.3. Wzrokocentryzm jako sposób komunikowania siebie
1.4. Autoprezentacja wizualna jako estetyczna ekspresja siebie
2. Antropologia
interpretatywna jako badanie kultury zastanej. Jak poznajemy
kulturę wizualną szkoły
2.1. Hermeneutyczna analiza skupiona na strumieniu dyskursu spo-
łecznego. Wiedza lokalna. Opis gęsty
2.2. Założenia badawcze – koncepcja eksploracji własnej
7
21
22
27
33
37
49
54
60
3. Rytuały
komunikacji i autoprezentacji wizualnej w badaniach własnych –
w ujęciu estetycznym
69
3.1. Między szarą myszką a ikoną stylu, o wizerunku nauczyciela
69
3.2. Między pokazem mody, burleską a abnegacją, czyli wizerunek
ucznia
88
3.3. Przestrzeń szkoły – estetyzacja czy kicz?
123
4. Marginalizacja
kultury i estetyki w szkole w narracjach uczniów i nauczycieli
155
Zakończenie, czyli o potrzebie inkulturacji i estetyzacji szkoły
Bibliografia
Summary
Resumen
205
219
233
235
Zgłoś jeśli naruszono regulamin