Informatyka Europejczyka Program nauczania informatyki w gimnazjum Edycja Mac OS 10 5.pdf

(377 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka.
Program nauczania
informatyki w gimnazjum.
Edycja Mac OS 10.5
Autorzy:
Jolanta Pañczyk,
Jaros³aw Sk³odowski
ISBN: 978-83-246-1859-0
Format: 122194, stron: 80
„Informatyka Europejczyka” to doskona³y i kompletny zestaw edukacyjny przygotowany
przez dysponuj¹cego ogromnym doœwiadczeniem lidera na rynku ksi¹¿ek informatycznych
– wydawnictwo Helion. Podrêczniki oraz inne pomoce naukowe nale¿¹ce do tej serii
zosta³y opracowane w taki sposób, aby ich u¿ytkownicy mogli nie tylko poszerzaæ
swoj¹ wiedzê, ale te¿ szybko i skutecznie utrwalaæ nowe wiadomoœci. Proponowane
przez nas rozwi¹zania s¹ szczególnie wa¿ne w³aœnie dziœ, gdy znajomoœæ informatyki
sta³a siê kluczowa – bez niej nie sposób nad¹¿yæ za tempem rozwoju dowolnej
dziedziny wiedzy i zrozumieæ fundamentalnych zmian zachodz¹cych na ca³ym œwiecie.
„Informatyka Europejczyka. Program nauczania informatyki w gimnazjum. Edycja Mac
OS 10.5” jest stworzony specjalnie po to, aby pomóc nauczycielom informatyki,
realizuj¹cym program opracowany z myœl¹ o u¿ytkownikach komputerów typu Macintosh,
w³aœciwie rozplanowaæ zajêcia, okreœliæ cele dydaktyczne oraz kryteria oceny uczniów
na ró¿nych etapach edukacji gimnazjalnej. Szczegó³owy rozk³ad materia³u, spiralny
uk³ad treœci nauczania, gwarantuj¹cy w ka¿dej kolejnej klasie powrót do tematyki
poruszanej wczeœniej, by j¹ uzupe³niæ i uaktualniæ, spójnoœæ z podrêcznikiem oraz
zeszytem æwiczeñ maj¹ za zadanie zapewniæ strukturê, w ramach której ka¿dy pedagog
z ³atwoœci¹ siê odnajdzie. Wykorzystanie proponowanych tu projektów oraz ró¿nego
typu wskazówek pozwoli na znaczn¹ oszczêdnoœæ cennego czasu, który bêdzie mo¿na
przeznaczyæ na wzmacnianie bezpoœredniego kontaktu z uczniami.
„Informatyka Europejczyka” to:
• gruntowne poznanie podstaw obs³ugi komputera i najczêœciej u¿ywanych programów;
• atrakcyjnie przekazywana wiedza, niezbêdna do zrozumienia wspó³czesnego œwiata;
• kreatywne wykorzystanie dostêpnych mo¿liwoœci i proponowanie w³asnych rozwi¹zañ.
Podrêczniki szyte na miarê – informatyka w najlepszym wydaniu
Spis tre ci
1. Wprowadzenie
2. Informatyka w szkole
3. Podstawa programowa kszta cenia
ogólnego — informatyka
4. Charakterystyka programu nauczania
dla gimnazjum „Informatyka
Europejczyka”
5. Cele edukacyjne programu
6. Zagadnienia tematyczne
7. Tre ci nauczania, szczegó owe cele
kszta cenia, planowane cele
i kontrola ich osiîgni cia
8. Materia nauczania
9. Metody i zasady nauczania informatyki
— propozycje
10. Jak sprawdzað i oceniað osiîgni cia
uczniów — propozycje
5
6
8
12
17
18
18
47
58
61
C
ELE EDUKACYJNE PROGRAMU
17
5. Cele edukacyjne programu
Cele edukacyjne programu
Cel g ówny
Celem g ównym jest
przygotowanie m odego cz owieka do aktyw-
nego i odpowiedzialnego ycia w spo ecze stwie informacyjnym.
Cele szczegó owe
1.
Przygotowanie do bezpiecznego, samodzielnego pos ugiwania
si zestawem komputerowym, oprogramowaniem
i korzystania z zasobów sieci.
2.
Omówienie podstawowych poj �½ informatycznych
i narz dzi realizujûcych typowe zadania z praktyki szkolnej
i ycia codziennego.
3.
Wyszukiwanie i wykorzystywanie (gromadzenie,
selekcjonowanie, przetwarzanie) informacji pochodzûcych
z ró nych róde , w tym internetu.
4.
Komunikowanie si za pomocû komputera i technologii
informacyjnej.
5.
Opracowywanie za pomocû komputera rysunków, tekstów,
danych liczbowych, animacji i prezentacji multimedialnych.
6.
Rozwiûzywanie za pomocû komputera problemów
praktycznych z zakresu ró nych przedmiotów, stosowanie
podej cia algorytmicznego.
7.
Realizacja projektów z wykorzystaniem ró nych programów
u ytkowych.
8.
Ukazywanie spo ecznych, etycznych i ekonomicznych aspektów
rozwoju informatyki oraz ocena zagro e i ogranicze .
9.
Uwra liwienie na zagro enia p ynûce z niew a ciwego
lub nieostro nego korzystania z dost pu do sieci globalnej
i narz dzi multimedialnych.
10.
Umo liwienie realizacji w asnych zainteresowa .
Uwaga
W tre ciach nauczania cele szczegóáowe programu Informatyka Euro-
pejczyka oznaczono jako
C1, C2, C3, C4, C5, C6, C7, C8, C9, C10.
18
P
ROGRAM NAUCZANIA INFORMATYKI W GIMNAZJUM
6. Zagadnienia tematyczne
1.
Bezpieczny i legalny komputer.
2.
Praca z plikami katalogami.
3.
Obróbka grafiki i retusz zdj �½.
4.
Redagowanie dokumentów tekstowych.
5.
Przetwarzanie ruchomych obrazów i d wi ku.
6.
Komunikowanie si w internecie.
7.
Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym.
8.
Zarzûdzanie zbiorem informacji.
9.
Projektowanie prostych algorytmów.
10.
Modelowanie i symulacje.
7. Tre ci nauczania, szczegó owe
cele kszta cenia, planowane cele
i kontrola ich osiîgni cia
Tre ci nauczania, szczegó owe cele kszta cenia
Uwaga
Zagadnienia uj te w kolumnie
Zakres tre ci nauczania
zapisane po-
grubion czcionk zawieraj tre ci rozszerzaj ce.
1. U ytkowanie wspó czesnego zestawu
komputerowego
Odniesienie do podstawy programowej:
Ucze opisuje modu owö bu-
dow komputera, jego podstawowe elementy i ich funkcje, jak równie budow
i dzia anie urzödze zewn trznych, opisuje korzy ci i niebezpiecze stwa wy-
nikajöce z rozwoju informatyki i powszechnego dost pu do informacji, wyja nia
zagro enia zwiözane z uzale nieniem si od komputera, wymienia zagadnie-
nia etyczne i prawne, zwiözane z ochronö w asno ci intelektualnej i ochronö
danych oraz przejawy przest pczo ci komputerowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin