Visual Basic NET w praktyce Blyskawiczne tworzenie aplikacji.pdf

(808 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Magdalena Stasik
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?vbnepr
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Dodatkowe materiały do książki są dostępne pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/vbnepr.zip
ISBN: 978-83-246-4898-6
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wstöp ............................................................................................ 11
Czö è I
Projektowanie aplikacji Windows .................................. 13
Projektowanie interfejsu aplikacji .................................................................................. 15
Tworzenie projektu .................................................................................................. 16
Dokowanie palety komponentów Toolbox ............................................................... 18
Tworzenie interfejsu za pomoc komponentów Windows Forms ............................ 19
Zapisywanie i wczytywanie projektu ....................................................................... 20
Ukryta prawda ................................................................................................................ 21
Analiza kodu pierwszej aplikacji .................................................................................... 22
Metody zdarzeniowe ....................................................................................................... 26
Metoda uruchamiana w przypadku wyst pienia zdarzenia kontrolki ....................... 26
Testowanie metody zdarzeniowej ............................................................................ 27
Przypisywanie istniej cej metody do zdarze komponentów ................................... 29
Edycja metody zdarzeniowej .................................................................................... 30
Modyfikowanie wáasno ci komponentów ................................................................ 30
Wywoáywanie metody zdarzeniowej z poziomu kodu ............................................. 31
Reakcja aplikacji na naciskanie klawiszy ................................................................. 32
Platforma aplikacji (application framework) .................................................................. 32
Rozdziaä 1. rodowisko Visual Studio ................................................................ 15
Rozdziaä 2. Debugowanie kodu ......................................................................... 35
Sk d bior si bá dy i jak ich unikaü? ............................................................................. 35
Kontrolowane uruchamianie aplikacji ............................................................................ 36
Program z bá dem — pole do popisu dla debuggera ................................................ 36
ledzenie wykonywania programu krok po kroku (klawisze F10 i F11) .................. 37
Run to Cursor (klawisze Ctrl+F10) .......................................................................... 38
Breakpoint (klawisz F9) ........................................................................................... 39
Okna Locals i Watch ................................................................................................ 40
Stan wyj tkowy .............................................................................................................. 42
Przechwytywanie wyj tków w konstrukcji try..catch ............................................... 43
Zgáaszanie wyj tków ................................................................................................ 45
Kup książkę
Poleć książkę
4
Visual Basic .NET w praktyce. Bäyskawiczne tworzenie aplikacji
Rozdziaä 3. Jözyk Visual Basic .......................................................................... 47
Platforma .NET .............................................................................................................. 47
Trivia .............................................................................................................................. 49
Podstawowe typy danych ............................................................................................... 49
Deklaracja i zmiana warto ci zmiennej .................................................................... 49
Typy liczbowe oraz znakowy ................................................................................... 50
Opcje Strict, Infer i Explicit ..................................................................................... 53
Priorytety operatorów ............................................................................................... 56
Weryfikacja typów ................................................................................................... 58
àa cuchy .................................................................................................................. 59
Weryfikowanie zgodno ci áa cucha ze wzorcem ..................................................... 62
Typ wyliczeniowy .................................................................................................... 63
Leniwe inicjowanie zmiennych ................................................................................ 65
Funkcje i metody ............................................................................................................ 65
Przeci anie metod ................................................................................................... 66
Domy lne warto ci argumentów metod — argumenty opcjonalne .......................... 67
Warto ci zwracane przez metody ............................................................................. 68
Zwracanie warto ci przez argument metody (ByRef) .............................................. 68
Delegacje i zdarzenia ............................................................................................... 70
Wyra enia lambda .................................................................................................... 71
Typy warto ciowe i referencyjne .................................................................................... 72
Nullable .................................................................................................................... 74
Pudeákowanie ........................................................................................................... 75
Sterowanie przepáywem ................................................................................................. 76
Instrukcja warunkowa If..Else .................................................................................. 76
Instrukcja wyboru Select .......................................................................................... 77
P tle .......................................................................................................................... 77
Wyj tki ........................................................................................................................... 79
Dyrektywy preprocesora ................................................................................................. 82
Kompilacja warunkowa — ostrze enia .................................................................... 82
Definiowanie staáych preprocesora .......................................................................... 83
Bloki ......................................................................................................................... 83
Atrybuty ......................................................................................................................... 84
Kolekcje ......................................................................................................................... 84
„Zwykáe” tablice ...................................................................................................... 85
P tla foreach ............................................................................................................. 88
Sortowanie ............................................................................................................... 89
Kolekcja List ............................................................................................................ 90
Kolekcja SortedList i inne sáowniki ......................................................................... 91
Kolejka i stos ............................................................................................................ 92
Rozdziaä 4. Projektowanie zorientowane obiektowo ........................................... 95
Przykáad struktury (Ulamek) .......................................................................................... 96
Przygotowanie projektu ............................................................................................ 96
Konstruktor i wspóádzielone obiekty skáadowe ........................................................ 97
Pierwsze testy ........................................................................................................... 98
Konwersje na áa cuch (metoda ToString) i na typ double ........................................ 99
Metoda upraszczaj ca uáamek .................................................................................. 99
Wáasno ci ............................................................................................................... 100
Operatory arytmetyczne ......................................................................................... 101
Operatory porównania oraz metody Equals i GetHashCode .................................. 103
Operatory konwersji ............................................................................................... 104
Implementacja interfejsu (na przykáadzie IComparable) .............................................. 105
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
Definiowanie typów parametrycznych ......................................................................... 107
Definiowanie typów ogólnych ............................................................................... 108
Okre lanie warunków, jakie maj speániaü parametry ............................................ 109
Implementacja interfejsów przez typ ogólny .......................................................... 110
Definiowanie aliasów ............................................................................................. 112
Typy ogólne z wieloma parametrami ..................................................................... 113
Rozszerzenia ................................................................................................................. 114
Sáowo kluczowe With ................................................................................................... 116
Typy anonimowe .......................................................................................................... 117
Rozdziaä 5. Przeglñd komponentów biblioteki Windows Forms .......................... 119
Notatnik.NET ............................................................................................................... 119
Projektowanie interfejsu aplikacji i menu gáówne .................................................. 120
Okna dialogowe i pliki tekstowe ............................................................................ 126
Edycja i korzystanie ze schowka ............................................................................ 134
Drukowanie ............................................................................................................ 135
Elektroniczna kukuáka .................................................................................................. 145
Ekran powitalny (splash screen) ............................................................................. 145
Przygotowanie ikony w obszarze powiadamiania .................................................. 148
Odtwarzanie pliku d wi kowego ........................................................................... 151
Ustawienia aplikacji ..................................................................................................... 153
Tworzenie ustawie w trakcie projektowania aplikacji .......................................... 153
Odczytywanie ustawie z poziomu kodu ............................................................... 154
Zapisywanie ustawie z poziomu kodu .................................................................. 155
Dywan graficzny .......................................................................................................... 156
Zdarzenie Paint formy ............................................................................................ 156
Kolorowy wzór ....................................................................................................... 157
Buforowanie ........................................................................................................... 158
Zapisywanie obrazu dywanu do pliku .................................................................... 159
Rysowanie zbiorów Mandelbrota i Julii ....................................................................... 160
Troch teorii ........................................................................................................... 160
Implementacja ........................................................................................................ 163
Lista uruchomionych procesów .................................................................................... 166
Rozdziaä 6. Przeciñgnij i upu è ........................................................................ 169
Podstawy ...................................................................................................................... 169
Interfejs przykáadowej aplikacji ............................................................................. 170
Inicjacja procesu przeci gania ................................................................................ 171
Akceptacja upuszczenia elementu .......................................................................... 173
Reakcja na upuszczenie elementu .......................................................................... 174
Czynno ci wykonywane po zako czeniu procesu przenoszenia i upuszczania ...... 175
Przenoszenie elementów mi dzy ró nymi aplikacjami .......................................... 176
Zagadnienia zaawansowane .......................................................................................... 176
Opó nione inicjowanie procesu przenoszenia ........................................................ 176
Przenoszenie wielu elementów ............................................................................... 179
Przenoszenie plików ............................................................................................... 181
Rozdziaä 7. Przezroczyste okna o dowolnym ksztaäcie ...................................... 183
Konfiguracja formy ...................................................................................................... 183
Wczytywanie obrazu .................................................................................................... 184
Przezroczysto ü i áagodne znikanie okna ...................................................................... 186
Zamykanie klawiszem Esc ........................................................................................... 187
Przenoszenie formy za dowolny punkt ......................................................................... 188
Menu kontekstowe ........................................................................................................ 189
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin