Profesjologia Nauka o profesjonalnym rozwoju czlowieka.pdf
(
160 KB
)
Pobierz
WPROWADZENIE
200 milionów studentów na globie ziemskim (J. Czerny, B. Krzyszpin,
Geniusze,
2008, s. 49); kilkaset milionów uczniów szkół zawodowych, kil-
kaset milionów młodzieży i dorosłych – uczestników kursów zawodowych
koncentruje swoją uwagę, myślenie i działanie na znalezieniu swojego miej-
sca w profesjonalnym rozwoju człowieka, zwanym w tej pracy –
profesjolo-
gią.
Jest to problem globalny, obejmujący wszystkie państwa i narody świata.
Jako motto tej pracy przyjąłem twierdzenie K.R. Poppera: „Ci spośród
nas, którzy nie są skłonni do wystawiania swych idei na ryzyko odrzucenia,
nie biorą udziału w grze naukowej”.
Autor prezentowanej pracy jest świadomy tego, że jej treść może budzić
u Czytelników wiele różnorodnych refleksji, odmiennych poglądów i ocen.
Jest to zrozumiałe w świecie nauki, jej rozwoju i ścieraniu się różnorod-
nych punktów widzenia dotyczących analizy określonego fragmentu rze-
czywistości. Wystawiam jednak treść pracy na ryzyko odrzucenia, by wziąć
udział „w grze naukowej”.
„Profesjologia” winna być ujęta pod znacznie dłuższym tytułem, jak np.:
„Nauka o warunkach, procesie, wynikach i mechanizmach profesjonalne-
go rozwoju człowieka”, a to dlatego, że faktyczna jej treść dotyczy głównie
wymienionych składników oraz teoretycznych i metodologicznych podstaw
tego rozwoju. Zdecydowałem się jednak na tytuł krótszy, żeby był bardziej
frapujący i zachęcający Czytelnika do sięgnięcia po tę pracę, by pobudził do
twórczego myślenia, krytyki i refleksji.
„Profesjologia” składa się z dwunastu rozdziałów, bibliografii i posłowia au-
torskiego, które tworzą zwartą całość treściową i źródłową nowej nauki o pro-
fesjonalnym rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych, osób niepełnosprawnych
oraz emerytów i rencistów.
Rozdział 1 zawiera
charakterystyczne cechy profesjologii
i ich analizę.
Rozdział 2 zawiera najważniejsze informacje o pracy
ludzkiej
jako podsta-
wowym warunku istnienia i profesjonalnego rozwoju człowieka. Rozdział 3
zawiera podstawowe informacje o profesjonalnej
pracy człowieka.
W roz-
dziale 4 przedstawiłem
teoretyczne podstawy profesjologii
jako nowej na-
uki. Rozdział 5 zawiera wyróżnione i opisane
typy i metody naukowych ba-
16
Kazimierz M. Czarnecki
dań,
z wyraźnym wyróżnieniem typowych metod profesjologii. W rozdzia-
le 6 przedstawiłem opis
warunków
profesjonalnego rozwoju na tle ogólnych
zmian rozwojowych człowieka. W rozdziale 7 przedstawiłem
proces
profe-
sjonalnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Rozdział 8 zawiera opis
wyników
profesjonalnego rozwoju. Rozdział 9 poświęcony jest
metodom
stymulacji
profesjonalnego i postzawodowego rozwoju dzieci, młodzieży
i dorosłych, szczególnie seniorów. Rozdział 10 zawiera
wyniki badań
pro-
zawodowych marzeń dzieci jako przykład twierdzenia, że już dzieci wieku
przedszkolnego posiadają swoją preorientację dotyczącą wyboru zawodów
i pracy ludzkiej; postzawodową ogólną
aktywność
seniorów oraz aktywność
twórczą.
Rozdział 11
to pomocniczy słownik profesjologiczny
jako przy-
kład wyróżnionych i zdefiniowanych wybranych terminów. Rozdział 12 jest
potraktowany jako
pomocniczy test ćwiczeniowy,
przeznaczony głównie
dla studentów pedagogiki i psychologii przygotowujących się do egzaminu
z przedmiotu profesjologia. Całość pracy zamyka bibliografia, w której za-
mieszczone są pozycje bezpośrednio i pośrednio związane z treścią nowej
nauki oraz posłowie autorskie.
Profesjologia jest przeznaczona głównie dla pięciu grup Czytelników:
−
nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjum i szkół zawodowych, któ-
rzy pracują bezpośrednio z młodzieżą, wspomagając ich prozawodowy
rozwój i decyzje dotyczące trafnego wyboru zawodu; nauczycieli zawo-
dowych przedmiotów teoretycznych i praktycznych, którzy kształtują
osobowość prozawodową i zawodową uczniów przygotowujących się
do pracy w wybranym zawodzie;
−
organizatorów, doradców młodzieży i dorosłych pracujących w róż-
nych placówkach wspomagających wybór zawodu, uczenie się zawodu,
zmianę zawodu i efektywne wykonywanie pracy zawodowej;
−
pracowników naukowych (nauczycieli akademickich i pracowników
instytutów badań naukowych) zajmujących się problematyką profesjo-
nalnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych pracujących;
−
studentów szkół wyższych, którzy specjalizują się w psychologii i pe-
dagogice pracy jako przyszli doradcy zawodowi młodzieży i dorosłych;
−
rodziców, którzy starają się doradzać swoim dzieciom trafny wybór za-
wodu, wspomagać jego uczenie się i wykonywanie pracy. Treść pracy
Kup książkę
Profesjologia. Nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka
17
może być interesująca również dla tych młodych pracowników, którzy
mają pewne kłopoty ze zmianą zawodu na tzw. wolnym rynku pracy.
Składam w tym miejscu podziękowanie Panom Kanclerzowi i Rektorowi
Wyższej Szkoły Humanitas za przychylne ustosunkowanie się do wydania
tej pracy.
Katowice, grudzień 2015
Autor
Kup książkę
Plik z chomika:
rerakosi
Inne pliki z tego folderu:
Komunikacja w gospodarce XX wieku Coaching Transport Bezpieczenstwo red Waldemar Jagodzinski Marcin Krol Anna Nurzynska.pdf
(8479 KB)
Czasopismo Psychologiczne Psychological Journal Tom 19 numer 2.pdf
(469 KB)
Czasopismo Psychologiczne Psychological Journal Tom 20 numer 1.pdf
(469 KB)
Profesjologia Nauka o profesjonalnym rozwoju czlowieka.pdf
(160 KB)
Psychologia roznic indywidualnych cech czlowieka.pdf
(123 KB)
Inne foldery tego chomika:
!fajne programy
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin