Prostota i uzytecznosc Projektowanie rozwiazan internetowych mobilnych i interaktywnych.pdf

(665 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Prostota i użyteczność.
Projektowanie rozwiązań
internetowych, mobilnych
i interaktywnych
Autor:
Giles Colborne
Tłumaczenie: Daniel Kaczmarek
ISBN: 978-83-246-3135-3
Tytuł oryginału:
Simple and Usable Web, Mobile,
and Interaction Design (Voices That Matter)
Format: 158×235, stron: 200
Poznaj zasady ekstremalnej użyteczności
• Jak tworzyć jednorodne, eleganckie interfejsy?
• Jak zapewnić kontrolę poprzez upraszczanie?
• Jak zaspokoić potrzeby użytkowników?
Technologie, które z założenia mają ułatwiać nam życie, często sprawiają wrażenie, jakby działały
przeciwko nam. Konfigurowanie telefonu komórkowego, podłączenie laptopa do telewizora czy
dotarcie do poszukiwanej witryny internetowej bywają czasem prawdziwą drogą przez mękę.
Czy zauważyłeś, że im więcej możliwości oferuje dane oprogramowanie, tym trudniej znaleźć tę
funkcję, której naprawdę potrzebujesz? Dlatego też najważniejsza jest prostota (nie mylić
z minimalizmem!) – bez względu na to, czy projektujesz całą skomplikowaną witrynę
internetową, aplikację na urządzenie przenośne, czy tylko menu. Użyteczność to rzecz, której
można się nauczyć. Książka „Prostota i użyteczność. Projektowanie rozwiązań internetowych,
mobilnych i interaktywnych” pokazuje, jak to zrobić – z humorem, praktycznymi przykładami,
cytatami i przypadkami wziętymi z życia. Dowiesz się, jak zmniejszać stopień złożoności dzięki
zastosowaniu technik organizowania, usuwania, ukrywania i przenoszenia. Zobaczysz także, jak
stworzyć jednorodne, eleganckie interfejsy, które użytkownicy z miejsca polubią.
• Usuwanie funkcji, które się nie sprawdzają
• Nadawanie funkcjom priorytetów
• Inteligentnie dobrane opcje domyślne
• Upraszczanie zadań
• Przenoszenie między urządzeniami
• Alfabety i formaty
• Tworzenie otwartych rozwiązań
• Łatwe wyszukiwanie funkcji
Poznaj zasady tworzenia prostych i użytecznych interfejsów!
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treści
Część I
Po co tu jesteśmy?
Kilka słów o prostocie
Siła prostoty
Wzrost złożoności produktów nie jest stały
Zapewnianie prostoty wcale nie jest takie proste
Charakter
Prostota udawana
Poznać samego siebie
12
14
16
18
20
22
24
Część II
Kształtowanie wizji
Dwa sposoby definiowania kluczowych celów
Wyjdź z biura
Czego szukać?
Trzy typy użytkowników
Dlaczego należy ignorować użytkowników ekspertów
Projektowanie dla użytkowników typowych
Czego oczekują typowi użytkownicy
Potrzeby emocjonalne
Prostota to inaczej zapewnienie kontroli
Prawidłowe postawienie pytania
Opisywanie doświadczeń użytkownika
Dopracowywanie szczegółów
Otoczenie, postać, fabuła
Ekstremalna użyteczność
Metoda szybka i prosta
28
30
32
34
36
38
40
42
44
46
48
50
52
54
56
6  · 
SPIS TREśCI
Wgląd w istotę problemu
Wypracowanie trafionej wizji
Zaprezentuj swoją wizję
58
60
62
Część III
Cztery strategie osiągania prostoty
Uprość, co się da
Pilot zdalnego sterowania
Cztery strategie
66
68
70
Część IV
Usuwanie
Usuwanie
Jak tego nie robić
Skup się na rzeczach najbardziej istotnych
Usuń funkcje, które się nie sprawdzają
A jeśli użytkownik…?
Ale nasi klienci tego chcą
Rozwiązania, nie procesy
Gdy funkcje nie mają znaczenia
Czy to będzie boleć?
Nadawanie funkcjom priorytetów
Obciążenie
Decyzje
Rozpraszanie uwagi
Inteligentnie dobrane opcje domyślne
Opcje i preferencje
74
76
78
80
82
84
86
88
90
92
94
96
98
100
102
SPIS TREśCI
·  7
Gdy jedna opcja to za dużo
Błędy
Wizualny bałagan
Usuwanie słów
Upraszczanie zdań
Przesada w usuwaniu
To jest do zrobienia
Skupianie uwagi
104
106
108
110
112
114
116
118
Część V
Organizacja
Organizacja
Dzielenie na mniejsze kawałki
Organizacja zgodna z zachowaniami użytkowników
Wyraźne granice
Alfabety i formaty
Wyszukiwanie
Czas i przestrzeń
Tabele
Rozmiar i lokalizacja
Warstwy
Kodowanie kolorami
Najkrótsze ścieżki
122
124
126
128
130
132
134
136
138
140
142
144
Część VI
Ukrywanie
Ukrywanie
Rzadko używane, lecz niezbędne
Dostosowywanie
Dostosowywanie automatyczne
Stopniowe ujawnianie
Ujawnianie etapami
To nie jest właściwe miejsce
Sygnały i wskazówki
Łatwe znajdowanie funkcji
Po ukryciu funkcji
148
150
152
154
156
158
160
162
164
166
8  · 
SPIS TREśCI
Zgłoś jeśli naruszono regulamin