opis_funkcjonalny_systemu_p1_z_perspektywy_integracji_systemow_zew_5811ab8ee8e37.pdf

(543 KB) Pobierz
Opis funkcjonalny Systemu P1 z perspektywy
integracji systemów zewnętrznych
Wersja: 1.1
Data utworzenia: 2016.05.17
1
Spis treści
1. Wprowadzenie i cel dokumentu ......................................................................................................... 5
2. Założenia techniczne integracji systemów .......................................................................................... 5
3. Obszar kont i zasad komunikacji z P1 .................................................................................................. 5
4. Obszar e-recept ................................................................................................................................... 6
4.1
4.2
Zakres wsparcia P1 .................................................................................................................. 6
Opis usług biznesowych obszaru ............................................................................................. 6
Wystawienie recepty ....................................................................................................... 6
Anulowanie recepty......................................................................................................... 6
Wystawienie recepty farmaceutycznej ........................................................................... 6
Anulowanie recepty farmaceutycznej ............................................................................. 7
Realizacja recept.............................................................................................................. 7
Korekta realizacji recepty ................................................................................................ 7
Przeglądanie recept przez pracownika usługodawcy ...................................................... 7
Weryfikacja dokumentu recepty ..................................................................................... 7
4.2.1
4.2.2
4.2.3
4.2.4
4.2.5
4.2.6
4.2.7
4.2.8
5. Obszar e-skierowań ............................................................................................................................. 7
5.1
5.2
Zakres wsparcia P1 .................................................................................................................. 7
Opis usług biznesowych obszaru ............................................................................................. 8
Wystawienie skierowania ................................................................................................ 8
Dołączanie elektronicznej dokumentacji medycznej do skierowań ................................ 8
Anulowanie skierowania ................................................................................................. 8
Realizacja skierowania ..................................................................................................... 8
Przeglądanie skierowania przez pracownika usługodawcy ............................................. 8
Przeglądanie dokumentacji załączonej do skierowania .................................................. 8
Weryfikacja dokumentu skierowania .............................................................................. 9
5.2.1
5.2.2
5.2.3
5.2.4
5.2.5
5.2.6
5.2.7
6. Obszar informacji o zdarzeniu medycznym ......................................................................................... 9
6.1
6.2
Zakres wsparcia P1 .................................................................................................................. 9
Opis usług biznesowych obszaru ............................................................................................. 9
Zapis informacji o zdarzeniu ............................................................................................ 9
Modyfikacja i anulowanie informacji o zdarzeniu ........................................................... 9
Przeglądanie informacji o zdarzeniu medycznym przez pracownika usługodawcy ........ 9
6.2.1
6.2.2
6.2.3
2
7. Obszar rejestru (indeksu) elektronicznej dokumentacji medycznej ................................................. 10
7.1
7.2
Zakres wsparcia P1 ................................................................................................................ 10
Opis usług biznesowych obszaru ........................................................................................... 10
Zapis indeksu dokumentacji medycznej ........................................................................ 10
Modyfikacja i anulowanie indeksu dokumentacji medycznej ....................................... 10
Przeglądanie informacji o indeksie przez pracownika usługodawcy............................. 10
7.2.1
7.2.2
7.2.3
8. Obszar zgody usługobiorcy na udostępnienie jego dokumentacji medycznej .................................. 11
8.1
8.2
Zakres wsparcia P1 ................................................................................................................ 11
Opis usług biznesowych obszaru ........................................................................................... 11
Automatyczne ograniczanie dostępu do danych medycznych ..................................... 11
Utworzenie wniosku o dostęp do danych usługobiorcy................................................ 11
Potwierdzenie wniosku kodem autoryzacyjnym ........................................................... 12
8.2.1
8.2.2
8.2.3
9. Obszar wymiany dokumentacji medycznej ....................................................................................... 12
9.1
9.2
Zakres wsparcia P1 ................................................................................................................ 12
Opis usług biznesowych obszaru ........................................................................................... 12
Zapis wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej ............................................ 12
Pobranie wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej...................................... 12
Zapis dokumentu udostępnienia dokumentacji medycznej.......................................... 13
Pobranie tokenu uwierzytelniającego system............................................................... 13
9.2.1
9.2.2
9.2.3
9.2.4
10. Obszar powiadomień....................................................................................................................... 13
10.1
10.2
Zakres wsparcia P1 ................................................................................................................ 13
Opis usług biznesowych obszaru ........................................................................................... 13
Wysyłka powiadomienia................................................................................................ 13
10.2.1
3
Słownik pojęć i skrótów
Termin
Certyfikat
Dane medyczne
Ustawa o SIOZ
Zdarzenie medyczne
Definicja
Certyfikat, o którym mowa w ustawie o SIOZ
Dane medyczne to jednostkowe dane medyczne w rozumieniu ustawy
o SIOZ.
Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie
zdrowia.
Zdarzenie medyczne, o którym mowa w ustawie o SIOZ.
4
1)Wprowadzenie i cel dokumentu
System P1, poprzez dostarczanie centralnych w skali kraju usług biznesowych, implementowanych
usługami Web Services, wspiera realizację wybranych procesów biznesowych ochrony zdrowia. Usługi
biznesowe pogrupowano tematycznie w tzw. obszary, np. obszar recept, obszar skierowań. Celem
niniejszego dokumentu jest przedstawienie zakresu funkcjonalnego Systemu P1, istotnego
z perspektywy docelowej integracji systemów regionalnych i systemów usługodawców.
2)Założenia techniczne integracji systemów
System P1 dostępny jest dla odpowiednio zarejestrowanych w CSIOZ systemów usługodawców
i systemów regionalnych wyłącznie poprzez standardowe interfejsy Web Services. Wymagane jest
dwustronne uwierzytelnianie systemów nawiązujących komunikację, a także podpisywanie
komunikatów certyfikatem dostarczanym bądź wskazanym przez CSIOZ.
3)Obszar kont i zasad komunikacji z P1
Z perspektywy systemów regionalnych i systemów zewnętrznych w Systemie P1 istnieją wyłącznie
konta usługodawców, tj. instytucji na poziomie podmiotu leczniczego, praktyki zawodowej i apteki.
W ramach konta usługodawcy rejestrowane są, jako „systemy zaufane”, systemy informatyczne
usługodawców komunikujące się z Systemem P1. Dane pracownika medycznego lub
administracyjnego, pracującego w systemie usługodawcy, przekazywane są do Systemu P1
deklaratywnie w nagłówku SAML każdego z komunikatów, który wysyłany jest do Systemu P1
w kontekście użytkownika.
Wymaga się, by komunikaty przesyłane do P1 podpisane były elektronicznie przez system
komunikujący się z Systemem P1 certyfikatem wydanym przy zakładaniu konta usługodawcy
(rejestrowaniu systemu). Wymaganie na rodzaj stosowanego certyfikatu może ulec zmianie w wyniku
wejścia w życie rozporządzenia eIDAS.
Wszelkie dane podlegające w Systemie P1 rejestracji z wyróżnikiem w postaci identyfikatora,
wytwarzane przez usługodawcę, tj. dokumenty i formalne komunikaty, muszą zawierać globalnie
unikalny identyfikator, generowany przez usługodawcę. Zachowanie unikalności zapewnić ma
otrzymany przez usługodawcę w ramach konta numer węzła OID.
Każdy usługodawca, który będzie chciał komunikować się z Systemem P1, będzie podlegał procedurze
rejestracji skutkującej założeniem konta usługodawcy w Systemie P1. Przewiduje się, iż procedura ta
będzie w części zautomatyzowana, zostaną w niej wykorzystane dane usługodawców zgromadzone
w źródłowych rejestrach – Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą oraz Rejestrze
Aptek. Po zakończeniu procesu rejestracji i założenia konta, usługodawca otrzyma certyfikat, który
będzie wykorzystywany do komunikacji z Systemem P1. Certyfikat zapewni także bezpieczeństwo
w trakcie procesu komunikacji.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin