01-05 02 2021 ZAJĘCIA.docx

(3759 KB) Pobierz

Styczeń, tydzień 2 Zabawy na śniegu

Dzień 1 Taniec bałwanków i płatków śniegu

 

Ćwiczenia poranne – zestaw 17. Bębenek.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Przykucnij.

Dzieci biegają w różnych kierunkach, z wymijaniem się. Słysząc uderzenie w bębenek, przykucają.

• Ćwiczenie ramion i tułowia Odgarniamy śnieg przed domem.

Dzieci wykonują skręty tułowia, poruszają ramionami, naśladując odgarnianie szuflą śniegu

na boki.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Otrzepujemy się ze śniegu.

Dzieci naśladują otrzepywanie ze śniegu różnych części garderoby.

• Zabawa uspokajająca.

Dzieci maszerują po obwodzie koła i rytmicznie wymawiają rymowankę:

Maszerują dzieci po śniegu bielutkim.

Rozgrzewają nogi w bucikach cieplutkich.

Tupią głośno: tup, tup, tup (głośno tupią),

śnieg się sypie spod ich stóp.

 

• Ćwicz tak jak ja.

Najpierw kostek dotykamy – naprzemiennie dotykają rękami kostek u nóg.

Teraz rękami w powietrzu bazgramy – rysują w powietrzu, obiema rękami równocześnie,

                                                              różne kształty.

Oczy patrzą na nasz kciuk, co ósemkę robi znów – kreślą kciukiem leniwą ósemkę, wodzą za

                                                                                   nią wzrokiem.

Drugim kciukiem ćwiczmy też. On się bawić z nami chce.

 

Zabawa muzyczno-ruchowa Płatki śniegu – bałwan. Dzwonki, bębenek.

Gdy N. gra na dzwonkach, wszystkie dzieci poruszają się lekko na palcach – są płatkami

śniegu. Gdy usłyszą dźwięki bębenka, przybierają postać bałwanka, który jest ulepiony

z twardego, mokrego śniegu. N. przechodzi od jednego dziecka do drugiego i próbuje pochylić

do przodu, np. jego wyciągnięte ramię, tułów lub głowę. Dzieci powinny utrzymywać

napięcie ciała tak, żeby trudno było je pochylić.

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa Buch w śnieżny puch.

Dzieci spacerują po sali. Na hasło: Teraz buch w śnieżny puch, biorą zamach, wyskakują w górę

i do przodu, jakby wskakiwały w śnieżną zaspę.

 

Zabawy z wykorzystaniem elementów kinezjologii edukacyjnej.

• Przeciągamy się.

Dzieci dobierają się w pary i stają naprzeciwko siebie.

Wypowiadają rymowankę: Prawa, prawa, lewa, lewa. Przeciągamy się, jednocześnie klaszcząc

w dłonie partnera, a następnie podają sobie naprzemiennie dłonie i się przeciągają.

• Wahadło zegara.

Dzieci opuszczają głowy, powoli poruszają nimi od jednego ramienia do drugiego i jednocześnie

wypowiadają słowa: Biiiim-baaam, biiim-baaaam

Zabawy watą. Wprowadzenie do tematu. Wata.

Dzieci zamykają oczy i składają dłonie tak, jakby chciały nabrać w nie wody. N. wkłada im

do rąk kłębki waty. Kto poczuje coś w rękach, otwiera oczy.

Jaka jest wata? (Miękka, biała, lekka, delikatna...).Do czego można wykorzystać watę? (Do obmycia rany, do zmycia makijażu, do wypełnia nia poduszek).

• Trzymanie waty na różnych częściach ciała, chodząc.

• Dmuchanie na watę.

• Podrzucanie kłębka waty do góry i upadanie razem z nim na podłogę.

Szukanie zależności między watą a płatkami śniegu.

W czym podobna jest wata do płatków śniegu?

Co się stanie, gdy ściśniemy dużo płatków śniegu? (Z miękkiego śniegu zrobi się twardy).

 

Słuchanie wiersza Hanny Ożogowskiej Kto to?

Rozwiązywanie zagadki – udzielanie odpowiedzi na pytanie: O kim jest mowa w wierszu?


Na podwórko już od rana

dziwny gość zawitał.

Nie rusza się, nic nie mówi,

o nic się nie pyta.

Twarz okrągła, nos – kartofel,

oczy – dwa węgielki,

szyi nie ma, nóg nie widać,

a jak beczka wielki.

Koszyk stary jak kapelusz

ma na czubku głowy.

Kto to taki? Czy już wiecie?

To... (bałwan śniegowy!)


 

Wspólne wyklejanie watą rysunku bałwana.

Duży rysunek bałwana, wata, klej.

 

Wypowiadanie się na temat sportów zimowych.

Obrazki przedstawiające różne sporty zimowe: jazdę na nartach, łyżwach, skoki narciarskie,

biegi narciarskie. Określanie, czy uprawianie sportu sprzyja zdrowiu; o czym należy pamiętać, uprawiając sporty zimowe.

 

Zabawa rozwijająca analizę i syntezę słuchową Z górki na pazurki.

Obrazki przedstawiające sprzęt służący do zabaw zimowych na śniegu (podzielone na połowy), kartoniki z liczbami (krążkami) od 1 do 7.

N. rozsypuje przed dziećmi poprzecinane na połowy obrazki przedstawiające sprzęt, jakiego można

używać do zabaw na śniegu (sanki, narty, łyżwy, bałwan). Zadaniem dzieci jest:

dopasować do siebie poszczególne elementy obrazków,

podzielić nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach, na sylaby i ułożyć obrazki pod

odpowiednimi kartonikami z krążkami,

podzielić nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach na głoski i ułożyć obrazki pod

odpowiednimi kartonikami z liczbami,

określić, które słowo składa się z największej liczby głosek (sanki, narty, łyżwy, bałwan),

i ułożyć obrazki pod odpowiednimi kartonikami z liczbami,

podać nazwy osób, które używają określonego sprzętu, np.: sanki – saneczkarz; narty –

narciarz, łyżwy – łyżwiarz.

 

 

Aktywne słuchanie opowiadania O śniegowych bałwanach i płatkach śniegu (według pomysłu autora).

Na ośnieżonym placu dzieci lepią bałwany. Jeden ma czarny kapelusz na głowie, inny – niebieską

czapkę z pomponem. Wszystkie bałwany mają oczy z węgielków i nosy z marchewek.

Tylko najmniejszy bałwan ma czerwony nosek z rzodkiewki i jest bardzo dumny z tego. W dzień

bałwany stoją spokojnie na swoich miejscach. Ale w nocy zaczynają się poruszać! Kiwają głowami

i poruszają rękami. Wygląda to tak bardzo komicznie, że płatki śniegu zaczynają tańczyć

z radości. Latają dookoła bałwanów i łaskoczą je po noskach i po karku. Ale bałwanom wcale

się to nie podoba. Grożą płatkom śniegu swoimi kijami i szczotkami. Płatki śniegu tańczą w koło,

okrążając wszystkie bałwany.

To podoba się tym ciężkim, białym bałwanom i one także próbują się obracać i tańczyć. Najpierw

bardzo powoli, aby nie spadły im z głów kapelusze ani nosy.

Następnego ranka wszystkie bałwany stoją znowu spokojnie na swoich miejscach. Tylko rzodkiewka

na twarzy najmniejszego bałwana trochę się przekrzywiła.

 

Karta pracy, cz. 2, nr 64.

Rysujcie po śladzie drogi chłopca do bałwanka.

 

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 41.

• Odczytanie z dorosłą osobą nazw dni tygodnia. Rysowanie w kolejnych polach przedmiotów

kojarzących się z tym, co dziecko chciałoby zrobić w te dni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą n.

Rozwiązywanie zagadki Małgorzaty Skrobacz.

Zadzierają nosy deski dwie,

bo kto na nich stanie, na dół mknie.

A jak skończy się zjeżdżanie,

bierzesz deski na ramię. (narty)

 

Analiza i synteza słuchowa słowa narty.

• Dzielenie słowa narty na sylaby.

Co słyszycie na początku słowa narty?

 

Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską n.

 

• Dzielenie słowa narty na głoski.

Z ilu głosek składa się słowo narty?

 

• Podawanie słów rozpoczynających się głoską n (nogi, nożyczki, nuty…), mających ją w środku(kangur, banany, cena…) oraz na końcu (wagon, baran, kran…).

 

Budowanie schematu słowa narty.Białe nakrywki.

Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską n Norbert, Natalia, Nela.

 

Umieszczenie poznanych liter: n, N, l, a, e, r, y, t, pod schematami słów narty, Nela.

Litery: n, N, l, a, e, r, y, t.

 

• Odczytanie wyrazów: narty, Nela.

 

Układanie wyrazów pod obrazkami.

Obrazki: nos, sanki, las, nora, ananas, indyk, malina, oraz litery potrzebne do ułożenia ich

nazw.

N. umieszcza na tablicy obrazki oraz litery potrzebne do ułożenia ich nazw. Dzieci nazywają

to, co przedstawiają obrazki, a potem układają z liter ich nazwy.

 

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 39.

• Odczytanie wyrazu z N. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz

narty...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin