Ajahn Sumedho - Cztery Szlachetne Prawdy.pdf

(1042 KB) Pobierz
Ajahn Sumedho
Cztery
Szlachetne
Prawdy
2018
Tytuł oryginału:
The Four Noble Truths
© Amaravati Publications
© do wydania polskiego Fundacja „Theravada”
Wydawca:
Fundacja „Theravada”
Tłumaczenie:
Eva Angela, Robert Jóźwiak, Magdalena Kamińska, Mikołaj Pepłoński, Piotr Sokołowski
Redakcja:
Dorota Wojciechowska-Żuk
Skład i łamanie tekstu:
Sławomir Szarkowicz
Projekt okładki:
Sławomir Szarkowicz
Zdjęcie na okładce:
Pekka Nikrus
ISBN
978-83-939377-8-3
Spis Treści
Garść liści ................................................................................................................................................5
Przedmowa ..............................................................................................................................................6
Wstęp .......................................................................................................................................................7
Pierwsza Szlachetna Prawda ...............................................................................................................10
Cierpienie i wgląd .............................................................................................................................11
Zaprzeczanie cierpieniu.....................................................................................................................11
Moralność i współczucie ...................................................................................................................12
Badanie cierpienia .............................................................................................................................12
Przyjemność i przykrość ...................................................................................................................13
Wgląd w stan rzeczy .........................................................................................................................14
Druga Szlachetna Prawda ...................................................................................................................17
Trzy rodzaje pragnień........................................................................................................................17
Chwytanie pragnienia jest cierpieniem .............................................................................................18
Puszczanie .........................................................................................................................................19
Realizacja ..........................................................................................................................................20
Trzecia Szlachetna Prawda .................................................................................................................21
Prawda o nietrwałości .......................................................................................................................22
Śmiertelność i odcinanie ...................................................................................................................22
Pozwolić rzeczom powstawać ...........................................................................................................23
Urzeczywistnienie .............................................................................................................................25
Czwarta Szlachetna Prawda................................................................................................................27
Właściwy Pogląd ...............................................................................................................................27
Właściwa Aspiracja ...........................................................................................................................29
Właściwa Mowa, Właściwe Działanie, Właściwy Sposób Życia .....................................................31
Właściwy Wysiłek, Właściwa Uważność, Właściwe Skupienie.......................................................32
Aspekty medytacji .............................................................................................................................32
Rozsądek a emocje ............................................................................................................................33
Rzeczy takie, jakie są ........................................................................................................................34
Harmonia ...........................................................................................................................................35
Ośmioraka Ścieżka jako nauka refleksji ...........................................................................................35
Terminologia .........................................................................................................................................37
O Autorze ..............................................................................................................................................38
Fundacja Theravada ............................................................................................................................39
Garść liści
Pewnego razu Błogosławiony przebywał w Kosambi, w lesie drzew sīsapā. Wziąwszy wtedy do ręki
kilka liści sīsapā, zapytał mnichów: „Jak mniemacie, mnisi, czego jest więcej – tych liści sīsapā,
które trzymam w dłoni, czy tych w całym lesie drzew sīsapā”.
Mnisi odpowiedzieli: „Odrobiną jest nieco liści sīsapā w dłoni Błogosławionego, a liści w całym
lesie drzew sīsapā jest więcej”.
„Podobnie, o mnisi, jest wiele nieujawnionego przeze mnie z wyższego poznania. Dlaczego jest tyle
nieujawnionego przeze mnie? Nie ma to związku z celem, nie wiedzie do świętego żywota,
do wycofania, do braku pragnień, do ustania, do uspokajania, do wyższego poznania, do samo-
przebudzania, do Nieuwiązania [Nibbāny] – dlatego jest tyle nieujawnionego przeze mnie.
Co jest zatem, mnisi, ujawnione przeze mnie? 'Oto cierpienie', mnisi, jest ujawnione przeze mnie;
'oto przyczyna cierpienia', jest ujawnione przeze mnie; 'oto ustanie cierpienia', jest ujawnione przeze
mnie; 'oto ścieżka prowadząca do ustania cierpienia', jest ujawnione przeze mnie.
Dlaczego jest tyle ujawnionego przeze mnie? Ma to związek z celem, wiedzie do świętego żywota,
do wycofania, do braku pragnień, do ustania, do uspokajania, do wyższego poznania, do samo-
przebudzania, do Nieuwiązania [Nibbāny] – dlatego jest tyle ujawnionego przeze mnie.
Dlatego, mnisi, powinno się pojąć: 'oto cierpienie', 'oto przyczyna cierpienia', 'oto ustanie cierpienia',
'oto ścieżka prowadząca do ustania cierpienia'.”
Sīsapāvana Sutta (SN.56.031 – Mowa w lesie drzew sīsapā)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin