Po Prostu Flash 5 Techniki Zaawanswane.pdf

(8815 KB) Pobierz
Spis treści
Spis treści
Wstęp ........................................................................................9
Dla kogo jest przeznaczona ta książka............................................... 10
Korzyści z przeczytania książki ......................................................... 10
Co nowego we Flashu 5..................................................................... 13
Część 1.
Rozdział 1.
Zaawansowane techniki animacji........................... 15
Złożone projekty .....................................................................17
Wykorzystanie automatycznego tworzenia animacji ruchu ............... 18
Wykorzystanie automatycznego tworzenia animacji kształtu............ 28
Animowanie masek............................................................................ 34
Rozdział 2.
Praca z wideo i grafiką 3D ......................................................45
Integracja Flasha i QuickTime........................................................... 46
Rotoskopia ......................................................................................... 54
Symulowanie wideo........................................................................... 57
Symulowanie grafiki 3D .................................................................... 63
Spis treści
Część 2.
Rozdział 3.
Zrozumieć ActionScript ......................................... 67
Posługiwanie się językiem ActionScript.................................69
Obiekty i klasy................................................................................... 70
Metody i właściwości ........................................................................ 71
Pisanie według reguł składni ............................................................. 72
Więcej o interpunkcji......................................................................... 74
Paleta akcji......................................................................................... 75
Używanie obiektów ........................................................................... 82
Stosowanie komentarzy ..................................................................... 87
Część 3.
Rozdział 4.
Zarządzanie czasem i informacją ........................... 89
Zaawansowane przyciski
i interakcja z użytkownikiem ..................................................91
Niewidzialne przyciski ...................................................................... 92
Animowane przyciski ........................................................................ 95
Animowane przyciski i symbol klipu filmowego .............................. 97
Złożone przyciski............................................................................. 101
Manipulatory zdarzeń ...................................................................... 105
Sposoby funkcjonowania przycisków.............................................. 108
Informacje wprowadzane z klawiatury ............................................ 111
Obiekt Key....................................................................................... 114
Rozdział 5.
Zarządzanie zasobami Flasha................................................117
Nawigowanie po listwach czasowych klipów filmowych................ 118
Nazywanie klonów .......................................................................... 119
Ścieżki
dostępu ................................................................................ 121
Względne i bezwzględne
ścieżki
dostępu ........................................ 125
5
Spis treści
Używanie akcji with w tworzeniu
ścieżek
dostępu.......................... 131
Ukośnik zamiast kropki i akcja Tell Target ..................................... 133
Klipy filmowe jako pojemniki ......................................................... 135
Manipulatory zdarzeń klipów filmowych ........................................ 138
Animacje wstępne............................................................................ 142
Rozdział 6.
Zarządzanie zasobami zewnętrznymi....................................149
Komunikacja za pośrednictwem przeglądarki internetowej............. 150
Dołączanie filmów z zewnątrz......................................................... 168
Współpraca z narzędziem Generator ............................................... 179
Projektory i akcja FSCommand ....................................................... 181
Komunikacja z drukarką .................................................................. 185
Część 4.
Rozdział 7.
Przekształcanie grafiki i dźwięku......................... 191
Kontrolowanie klipów filmowych ........................................193
Przeciąganie klipu filmowego.......................................................... 194
Ustawianie właściwości klipu filmowego........................................ 199
Zmiana koloru klipu filmowego ...................................................... 204
Zmiana kolejności ułożenia klipów filmowych ............................... 209
Wykrywanie upuszczonych klipów filmowych ............................... 212
Detekcja kolizji klipów filmowych.................................................. 216
Wyznaczanie krawędzi obszarów klipów filmowych ...................... 219
Powielanie i usuwanie klipów filmowych ....................................... 221
Przyłączanie klipów filmowych....................................................... 225
Zmiana wyglądu wskaźnika myszy ................................................. 229
Tworzenie animacji za pomocą języka ActionScript ....................... 232
Spis treści
Rozdział 8.
Kontrolowanie dźwięku ........................................................235
Obiekt dźwiękowy ........................................................................... 236
Przyłączanie dźwięków.................................................................... 238
Odtwarzanie dźwięków.................................................................... 240
Modyfikowanie dźwięków............................................................... 243
Modyfikowanie niezależnych dźwięków ......................................... 246
Transformowanie dźwięków............................................................ 249
Tworzenie systemu dynamicznej kontroli dźwięku ......................... 252
Używanie dźwięków jako plików zewnętrznych ............................. 257
Część 5.
Rozdział 9.
Przetwarzanie informacji...................................... 259
Kontrolowanie przepływu informacji ...................................261
Deklarowanie danych ...................................................................... 262
Posługiwanie się zmiennymi i wyrażeniami .................................... 268
Wczytywanie zmiennych z zewnątrz ............................................... 273
Modyfikowanie zmiennych ............................................................. 276
Wiązanie zmiennych i funkcja eval ................................................. 279
Sprawdzanie informacji za pomocą wyrażeń warunkowych ........... 282
Wprowadzanie alternatywy do wyrażeń warunkowych................... 285
Rozgałęzianie wyrażeń warunkowych ............................................. 288
Łączenie
wyrażeń warunkowych
za pomocą operatorów logicznych................................................... 291
Zapętlanie wyrażeń .......................................................................... 293
Rozdział 10.
6
Kontrolowanie tekstu ............................................................297
Tekst pobierany ............................................................................... 298
Spis treści
Tekst dynamiczny ............................................................................ 302
Wiązanie tekstu................................................................................ 304
Wyświetlanie tekstu HTML............................................................. 307
Animowanie dynamicznego tekstu .................................................. 310
Kontrolowanie przewijania bloku tekstowego ................................. 313
Manipulowanie
łańcuchami
znakowymi.......................................... 317
Obiekt selekcji ................................................................................. 318
Kontrolowanie selekcji wewnątrz bloków tekstowych .................... 319
Ogniskowanie bloków tekstowych .................................................. 322
Obiekt
łańcucha
znakowego ............................................................ 326
Analizowanie
łańcuchów
znakowych
za pomocą obiektu
łańcucha
znakowego ......................................... 327
Przegrupowywanie
łańcuchów
znakowych
za pomocą obiektu
łańcucha
znakowego ......................................... 332
Modyfikowanie
łańcuchów
znakowych
za pomocą obiektu
łańcucha
znakowego ......................................... 337
Rozdział 11.
Manipulowanie danymi.........................................................339
Wykonywanie obliczeń za pomocą obiektu matematycznego ......... 340
Obliczanie wartości kątowych
za pomocą obiektu matematycznego ............................................... 342
Używanie funkcji sinus i cosinus
do wyznaczania ruchu ukierunkowanego ........................................ 349
Obliczanie odległości za pomocą obiektu matematycznego ............ 353
Generowanie liczb losowych ........................................................... 356
Porządkowanie informacji za pomocą tablic.................................... 359
Wprowadzanie wskazań daty i pomiaru czasu................................. 366
Tworzenie skryptów do wielokrotnego używania............................ 374
Tworzenie własnych klas za pomocą funkcji................................... 379
Spis treści
Rozdział 12.
Zarządzanie zawartością
i rozwiązywanie problemów .................................................383
Tworzenie współdzielonych bibliotek ............................................. 384
Współdzielenie fontów .................................................................... 388
Edytowanie skryptu ......................................................................... 390
Dołączanie zewnętrznych skryptów................................................. 393
Posługiwanie się paletą Movie Explorer.......................................... 395
Wyświetlanie zmiennych i obiektów w oknie Output...................... 399
Śledzenie
zmiennych w oknie Output.............................................. 402
Posługiwanie się paletą Debugger ................................................... 405
Optymalizowanie filmu ................................................................... 409
Unikanie najczęstszych błędów ....................................................... 413
Dodatek A
Dodatek B
Dodatek C
Podsumowanie metod obiektów i właściwości .....................417
Kody klawiszy.......................................................................431
Podsumowanie kategorii akcji ..............................................435
7
Podziękowania
Dziękuję wszystkim w Peachpit Press,
a w szczególności mojej redaktorce, Rebecce
Gulick, która zagłębiła się w projekt, służąc mi
radą przez cały proces tworzenia tej książki
i szlifując moje słowa. Twoja pełna
zaangażowania praca zasługuje na najwyższe
uznanie. Dziękuję także za ogromną pomoc
Elissie Rabellino, Marjorie Baer, Lisie Brazieal,
Melanie Haage, Victorowi Gavendzie, Kristine
Kurovsky i Nancy Ruenzel.
Specjalne podziękowania kieruję do Steve’a
Vargasa, mojego drogiego nauczyciela Flasha,
za przystępne opisy XML-a, Generatora, metod
CGI GET oraz POST, a także wyjaśnienie istoty
tych złożonych zagadnień.
Dziękuję Ericowi Stickneyowi za wspaniałe
ilustracje; Derekowi Jimenezowi, skaterowi,
i Rossowi „Hoggowi” Viatorowi, didżejowiowi,
którzy użyczyli swoich talentów
w wideoklipach; SadSadFun (A. Gass,
B. Chulada, F. Parsa i M. Chulada) za ich
muzykę i wreszcie Bryanowi Chun za fotografie
moich bratanków, Davida i Alexandry Chun.
Pozostałe obrazki oraz dźwięki zawdzięczam
uprzejmości Addison Wesley Longman, Corel
Photo, Damnhot.com, Gary Fisher Bikes,
Greenjem.com, Music4Flash.com i Vecta3D.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin