Tomasz Piekot - Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu.pdf

(1462 KB) Pobierz
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu
Tomasz Piekot
Język w grupie społecznej
Wprowadzenie do analizy socjolektu
Wałbrzych 2008
Recenzja:
prof. dr hab. Irena Kamińska-Szmaj
Redakcja językowa:
Edward Rutkowski
Korekta:
Sylwia Bielawska
Skład komputerowy:
Studio TArt, Wrocław
Projekt okładki:
Marcin Oleksy
Fotografia na okładce:
Jacek Jabłoński
jablonscy@onet.eu
© Copyright by Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu, 2008
ISBN 978-83-88525-38-7
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa
ul. Zamkowa 4, 58-300 Wałbrzych, tel. 074 641 92 26, e-mail: wydawnictwo@pwsz.com.pl
Druk: Usługi Poligraficzne Bogdan Kokot vel Kokociński, ul. Armii Krajowej 15,
57-400 Nowa Ruda, tel. 074 872 50 92, e-mail: drukarnia@kokociński.pl
Wyd. I, format B5, ark. wyd. 7,5, ark. druk. 8
Spis treści
Wstęp ........................................................................................................................................... 7
CZĘŚĆ PIERWSZA. PRZYGOTOWANIE NARZĘDZI BADAWCZYCH
1. Co trzeba wiedzieć? ............................................................................................................. 11
1.1. Filozoficzne pytanie .................................................................................................... 11
1.2. Jakim językiem mówi grupa? ..................................................................................... 15
2. Typy socjolektów .................................................................................................................. 17
2.1. Kryteria podziału ......................................................................................................... 17
2.2. Koncepcja funkcjonalna Stanisława Grabiasa ......................................................... 22
2.3. Koncepcja normatywistyczna Haliny Satkiewicz .................................................... 28
2.4. Najważniejsze terminy ................................................................................................ 29
2.5. Zmiana perspektywy.................................................................................................... 32
3. Postępowanie badawcze....................................................................................................... 39
3.1. Początek badań – opis wspólnoty komunikatywnej ............................................... 40
3.2. Krok pierwszy – rekonstrukcja językowego obrazu świata ................................... 42
3.3. Krok drugi – odkrycie systemu norm i wartości..................................................... 44
3.4. Krok trzeci – analiza formalna socjolektu ................................................................ 46
CZĘŚĆ DRUGA. ANALIZA SOCJOLEKTU W PRAKTYCE
1. Ustalamy stan badań ........................................................................................................... 53
2. Jak komunikuje się grupa? ................................................................................................. 61
3. Gromadzenie materiału językowego ................................................................................. 65
4. Analiza językowego obrazu świata .................................................................................... 91
5. Analiza systemu norm i wartości ...................................................................................... 99
6. Analiza formalna ............................................................................................................... 111
6.1. Nowe słownictwo ...................................................................................................... 111
6.2. Problem socjolektalnej frazeologii .......................................................................... 117
6.3. Źródła leksyki socjolektalnej ................................................................................... 122
7. Konkluzje ............................................................................................................................ 125
8. Zakończenie ....................................................................................................................... 127
Bibliografia ............................................................................................................................. 129
Wstęp
Językoznawcy często mawiają, że język działa jak sejsmograf, tzn. potrafi
wyczuć i zapisać najdrobniejsze nawet zmiany społeczne i kulturowe. Dowodów
nie trzeba szukać długo. W 1989 r. zmieniła się polska rzeczywistość, a wraz z nią
zmienił się język. Zareagował na trzy najważniejsze procesy.
Pierwszy z nich to tzw. potrzeba nominacji. Sprawia ona, że ludzie, kiedy w ich
otoczeniu pojawiają się nowe przedmioty i zjawiska, muszą je precyzyjnie nazywać.
Dzięki temu każdy język może zwiększać swój zasób środków i doskonalić się jako
narzędzie komunikacji. Drugi proces to moda językowa pozwalająca na dostoso-
wywanie języka do panujących w danym czasie (zwłaszcza w innych kulturach)
trendów, a trzeci – to potrzeba komunikacji w nowych sytuacjach życiowych.
To ostatnie zjawisko polega zazwyczaj na tym, że grupa osób połączona silną
więzią i wspólnym działaniem zaczyna odczuwać konieczność mówienia swoim
własnym językiem – ten grupowy język lingwiści nazywają najczęściej socjolek-
tem. Oczywiste jest, że zmiany społeczno-polityczne znacznie w Polsce skompli-
kowały świat owych socjolektów. W tym czasie obok licznych języków zawodo-
wych pojawiła się spora grupa socjolektów, dla których bazą była dynamicznie
się rozwijająca potoczna odmiana języka (obecna zwłaszcza w środowiskach
rówieśniczych i towarzyskich, chętniej wykorzystujących możliwości niesione
przez kulturę masową).
Ciekawe jest też to, że transformacja roku 1989 przyspieszyła przeobrażenia
w polskim językoznawstwie. Ważne, bo przecież ukazujące naszą tożsamość,
analizy dialektologiczne i historyczne musiały ustąpić miejsca badaniom „języka
w zachowaniach społecznych” – jak zatytułował swoją książkę Stanisław Grabias
(1994). Współczesne językoznawstwo i socjologia stanęły po prostu przed zada-
niem opisania i niejako zinwentaryzowania ogromnej liczby nowo powstałych
grup społecznych, a zwłaszcza środków służących wewnątrzgrupowej komuni-
kacji. Niniejsza praca wpisuje się w ten nurt badań.
Książka ta ma dwa zasadnicze cele. Pierwszym jest omówienie najważniej-
szych teoretycznych i metodologicznych zagadnień dotyczących opisu zawodo-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin