Agata Karaśkiewicz - Spójność multimodalnego przekazu reporterskiego w krótkiej relacji telewizyjnej na żywo.pdf

(4827 KB) Pobierz
Dysertacje
Wydziału Neofilologii
UAM w Poznaniu
21
Agata Karaśkiewicz
Spójność multimodalnego przekazu reporterskiego
w krótkiej relacji telewizyjnej „na żywo“
Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu
Poznań 2016
Dysertacje Wydziału Neofilologii UAM w Poznaniu
21
Agata Karaśkiewicz
Spójność multimodalnego przekazu reporterskiego
w krótkiej relacji telewizyjnej „na żywo“
Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu
Poznań 2016
Projekt okładki:
Agata Karaśkiewicz
Recenzja:
dr hab. Silvia Bonacchi
Copyright by:
Agata Karaśkiewicz
Wydanie I, Poznań 2016
ISBN 978-83-947398-0-5
*DOI: 10.14746/9788394739805*
Wydanie:
Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu
al. Niepodległości 4, 61-874 Poznań
e-mail: dziekneo@amu.edu.pl
www.wn.amu.edu.pl
Składam serdeczne podziękowania
Agnieszce Czosce
za owocne dyskusje i współpracę,
Dyrekcji Telewizji WTK
za pomoc w realizacji badań.
Szczególne podziękowania składam Mężowi,
bez którego wsparcia praca ta nigdy by nie
powstała
Spis treści
0. Cele i struktura pracy ................................................................................ 9
1. Charakterystyka współczesnego przekazu reporterskiego ....................... 14
1.1 Elementy kompozycyjne współczesnego przekazu
audiowizualnego................................................................................ 14
1.1.1 Podstawowe komponenty obrazu ................................................ 14
1.1.2 Podstawowe komponenty dźwiękowe ........................................ 32
1.1.3 Intertekstualność w komunikatach medialnych........................... 33
1.2 Rys historyczny ................................................................................. 36
1.3 Makrostruktura programów informacyjnych ..................................... 36
1.4 Struktura serwisu informacyjnego ..................................................... 43
1.4.1 Oprawa programu – próba uchwycenia ogólnych tendencji ....... 47
1.4.2 Rola prowadzącego serwis informacyjny.................................... 48
1.5 Typologia przekazów audiowizualnych w serwisach
informacyjnych ................................................................................. 49
1.5.1 Pojęcie
newsa
.............................................................................. 49
1.5.1.1 Budowa
newsa
..................................................................... 54
1.5.1.2 Rodzaje informacji w środkach masowego przekazu ........... 55
1.5.2 Relacja na żywo i jej odmiany .................................................... 57
1.5.2.1 Geneza relacji na żywo ........................................................ 58
1.5.2.2 Struktura relacji na żywo ...................................................... 59
1.5.2.3 Rola reportera w relacji na żywo .......................................... 63
1.5.2.4 Wydarzenie medialne ........................................................... 74
1.5.3 Relacja na żywo vs.
news
............................................................ 76
1.6 Mechanizm i kryteria doboru materiałów emitowanych
w telewizji ......................................................................................... 82
1.7 Stan badań lingwistycznych nad telewizyjnym przekazem
informacyjnym .................................................................................. 88
2. Stan badań nad zjawiskiem spójności ..................................................... 90
2.1 Pojęcie spójności w badaniach lingwistycznych................................ 91
2.2 Mechanizmy spójności w komunikacie multimodalnym ................. 106
2.2.1 Współczesny obraz mechanizmów percpecji u człowieka ........ 111
2.2.2 Odbiór przekazów telewizyjnych .............................................. 117
2.2.2.1 Model ograniczonej pojemności przetwarzania
informacji audiowizualnej A. Lang .................................... 122
2.2.2.2 Zasady tworzenia łatwiejszych do zapamiętywania
przekazów telewizyjnych ................................................... 125
2.3 Wykorzystanie narzędzi lingwistycznych do analizy spójności
w przekazie reporterskim ................................................................ 127
3. Badania własne nad spójnością przekazu reporterskiego ...................... 142
3.1 Schematy i procedury w modelu indeksowania wydarzeń .............. 143
3.2 Psycholingwistyczny model spójności komunikatu
multimodalnego............................................................................... 150
Zgłoś jeśli naruszono regulamin