#ZAGRAJ 8 2020 Into the Myth.pdf

(31250 KB) Pobierz
#ZAG AJ
R
8 / 20 20
INTOTH
E
M TH
Y
SPI S T RE? CI
3
7
21
25
34
37
43
46
49
#GrajMitem - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska
#GrajScenariuszem - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajHandoutem - Agnieszka 'As' Krupi?ska & Micha?'Mnich' Lewandowski
#GrajInspiracj? - Konrad 'Harry' Mrozik & Micha?'Mnich' Lewandowski
#GrajSystemem - Konrad 'Harry' Mrozik & Pawe?'Prawda' Kuczkowski
#GrajMuzyk? - ?ukasz 'Skavenloft' Ko?
odziej
#GrajFilmem - Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajSerialem - Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajGr? - Karol 'Dzik' Olchowy
G dy mi t spot y k a
mechani k ?...
# GRA JM I TEM
B Y M ERRY
Za?piewam Wam ballad?, któr? przyniós?mi wiatr?
Si?d?cie wygodnie, we?cie w d? kubki i pos?
o?
uchajcie? By? rok
1974
kiedy
na
ameryka?skim
rynku
pojawi? si?
jeden
z pierwszych systemów RPG - "Empire of the Petal Throne"
- stworzony przez M.A.R. Barkera. Tak, tak, dobrze pami?tacie,
w tym
samym
roku wydano pierwsz? edycj? "Dungeons
& Dragons". Oba systemy maj? ze sob? co?, a raczej kogo?
wspólnego - wydawc? Gary?
ego Gygaxa, który by?pod tak wielkim
wra?eniem projektu Barkera, ?e postanowi? go wyda? jako
samodzielny system. "Empire of the Petal Throne" rozgrywa si?
w fikcyjnym ?wiecie Tekumel, stworzonym przez Barkera w latach
40. XX wieku, a wi?c d?
ugo przed wykorzystaniem go w grze
fabularnej. Pracuj?c nad Tekumelem, Barker gar?ciami czerpa?
z mitologii Indian Ameryki Pó?
nocnej, Bliskiego Wschodu, Ameryki
?rodkowej, a tak?e Staro?ytnego Egiptu.
"Empire? " doczeka? si? kolejnej edycji w roku 1987, a w 2005
kanadyjskie wydawnictwo Guardians of Order rewalidowa?
o
system pod nazw? "Tekumel: Empire of the Petal Throne".
3
Min?? trzydzie?ci lat, a obecny rynek RPGowy prezentuje
o
naprawd? szerok? gam? systemów zwi?zanych mniej lub bardziej
z konkretnymi mitologiami. Zesz?
oroczna kampania "Vaesen" od
Free League na kickstarterze ufundowana w 13 minut, enta
edycja "Pendragona", który w 2018 roku powróci? pod skrzyd?
a
Chaosium, wielokrotnie nagradzany "Trudvang: Chronicles",
którego szwedzka edycja zosta? uznana za gr? wszech czasów
a
krótko po wydaniu (2018), czy tegoroczny rodzimy projekt
"S?
owianie: Mitologiczna Gra Fabularna" - to tylko przyk?
ady wielu
settingów, które oferuj? szeroki wachlarz eksploracji rozmaitych
mitologii na ró?ne sposoby.
Hej, ludzie chod?cie tu, za?piewam wam,
niech znów nalej? nam wina dzban
Niektórzy wiedz?, ?e do wikingów czasem jest mi bli?ej ni? do
wspó?
czesnego ?wiata. Fascynacja t? kultur? i mitologi? zacz??
a
si? we wczesnych latach, gdy doczepia?
am sobie do plastikowych
he?
mów rogi i z dum? twierdzi?
am, ?e je?li bóg, to tylko Thor.
Kiedy jednak przysz? do grania w RPG, osadzonym w ?wiecie
o
mitów, pierwsze po co si?gn??
am, to wcale nie by? "Yggdrasill",
ani "Trudvang", ani "Fate of the Norns", tylko polskie "Poza
Czasem".
I tym, przede wszystkim, chcia?
abym si? podzieli?.
W "Poza Czasem" wcielimy si? w Wybra?ców, czyli epickich
bohaterów zanurzonych w ?wiecie legend celtyckich. Sam system
wydany zosta?przez wydawnictwo Menhir w 2004 roku, a autorzy
zaznaczaj?, ?e mimo, i? setting stworzono w oparciu o celtyckie
realia, jest on ahistoryczny. Nie przeszkadza? mi to jednak
o
cieszy? si? legendami o Slaugh czy eksplorowa? krain? Tir Na
4
Danu, le??c? tu? nad horyzontem. To ciep? przyjemne fantasy,
e,
dzi?ki
któremu
dodatkowo
wci?gn??
am
mitologi? celtyck?
jednym haustem, niczym wino z dzbanka podczas ?wi?ta
Beltaine. Wida?, ?e autorzy wytworzyli spójn? wizj? swojego
projektu. "Poza Czasem" to system, w którym wszystko ma swoje
logicznie umotywowane miejsce, a mechanika wcale nie utrudnia
czerpania przyjemno?ci
ze zg?
?biania za?
o?e?
dotycz?cych
egzystencji na ?wiecie. Mity celtyckie bardzo zgrabnie przeplataj?
si? z wymy?lonymi przez twórców rozwi?zaniami fabularnymi.
Mo?e nie s? historycznie, ale za to niezwykle klimatycznie.
Polecam si?gn?? po rodzimy twór i zapozna? si? z naprawd?
solidnym systemem, którego inspiracj? jest mitologia.
J kiedy? rudy wiking kamratów zebra?swych?
ak
Nie by?
abym te? sob?, gdybym nie wspomnia? jednak o moich
a
ukochanych wikingach, o których g?
o?no mówi si? w przypadku
systemu "Yggdrasill". Warto jednak zaznaczy?, ?e ów system
przedstawia
wczesno?redniowieczny
?wiat
sprzed
epoki
wikingów, a Gracze wciel? si? w Norsemenów, którym do
wikingów brakuje jeszcze co najmniej dwóch stuleci. To,
oczywi?cie, nie przeszkadza ani Graczom, ani Mistrzom Gry
wzbogaca? narracj? o obrazy, które dobrze znamy z serialu
"Wikingowie". Lubi? ten system za ?wietnie dopracowan? cz???
merytoryczn?, du?y nacisk na mitologi?, któr? bardzo umiej?tnie
zaadaptowano z tej skandynawskiej oraz super prost? mechanik?
(cho? Gracze na brak mo?liwo?ci czy progresu postaci na pewno
narzeka? nie b?d?!), wykorzystuj?c? runy - no bo jak?e by inaczej!
?wiat gry obejmuje Scandia ? kraina, w sk? której wchodz?
ad
królestwa Danii, Norwegii i Szwecji (tutaj przedstawionej jako
Svithjod). Setting pozwala na rozgrywanie niemal ka?dego
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin