OPTIMATE 4 DUAL INSTRUKCJA PL.pdf

(1313 KB) Pobierz
TM
Automatyczna ładowarka akumulatorów ołowiowych/kwasowych 12 V
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA
WAŻNE: Przeczytaj całość przed
ładowaniem
TM
SZYBKIE PODSUMOWANIE – PANEL INFORMACYJNY LED
Pełne szczegóły na temat dowolnej diody LED lub etapu można znaleźć w instrukcji pod tym samym
numerem
TEST KONSERWACJĄ
1
2
10
9
8
3
.1
3
.2
3
.3
0.8
8
0.5
0.2
5 5
6 6
TEST
7 7
PRĄDU
A
AMPS
AKTYWACJA
REGENERACJA
4
.1
4
.2
ŁADOWANIE
WERYFIKACJA
1. LED #1 - Włączone zasilanie. Ta dioda LED potwierdza zasilanie ładowarki prądem zmiennym.
Wszystkie diody ładowania i testowania zapalą się na krótko, by potwierdzić prawidłowy stan
mikroprocesora.
2. Dioda LED #2 wskazuje odwrotność biegunów - nieprawidłowe połączenia wyjściowe. Zamień, by
uruchomić wyjście.
3. Aktywacja obwodu i regeneracja głęboko rozładowanych, zaniedbanych akumulatorów
3.1
AKTYWACJA - Jeśli napięcie akumulatora jest większe niż 2V, dioda #3 zapali się na krótko w celu
potwierdzenia aktywacji obwodu.
Przy większości akumulatorów dioda LED #3 gaśnie natychmiast, i włącza się dioda ładowania #4.
3.2
REGENERACJA - Przy akumulatorach zaniedbanych lub mocno rozładowanych dioda LED #3 pali się
światłem stałym.
3.3
REGENERACJA TURBO - Przy bardo mocno zaniedbanych akumulatorach włącza się tryb regeneracji
TURBO, a dioda LED #3 mruga.
Jeśli etap 3 nie zakończył się po 2 godzinach, etap 4 włączy się automatycznie.
4. Ładowanie i kontrola naładowania
4.1
ŁADOWANIE: Świecąca światłem stałym dioda LED #4 wskazuje etap ładowania stałoprądowego.
4.2 WERYFIKACJA: Dioda LED #4 mruga, podczas gdy obwód sprawdza poziom naładowania
akumulatora.
Jeśli akumulator wymaga dalszego ładowania, program zmieni się na CHARGE. Mogą
wystąpić liczne takie zmiany.
Zmiany te spowodują, że dioda LED #4 będzie nieregularnie zmieniać światło ze stałego na
mrugające.
Gdy dioda LED #4 będzie mrugać nieprzerwanie przez 30 minut (lub gdy etapy 3 + 4 nie zakończyły się
przez 48 godzin), włączy się etap 5 i rozpocznie się test utrzymania napięcia.
5. 6. 7. Test utrzymania napięcia zamieniający się co pół godziny z konserwacją akumulatora
5
Przy dobrym akumulatorze dioda LED #5 mruga w ciągu całego 30-minutowego testu. BRAK PRĄDU
ŁADOWANIA.
6/7
Mrugające diody #6 / #7 mogą zastąpić diodę #5, jeśli napięcie w akumulatorze spadnie podczas
testu, i na odwrót.
Przeczytaj § 6 i 7 w instrukcji głównej, jeśli którakolwiek lub obydwie diody LED #6 i #7 pokażą w tym
okresie wskazanie.
Konserwacja - ładowanie konserwacyjne w ramach bezpiecznego limitu napięcia w celu przeciwdziałania
samorozładowaniu.
Podczas 30-minutowych okresów ładowania konserwacyjnego, jeśli którakolwiek z diod LED #5 / 6 / 7
mrugała (lub mrugały) pod koniec TESTU, to teraz świecą światłem stałym. Akumulator może pobierać prąd
według wymagań, by obsługiwać niewielkie obciążenia i przeciwdziałać samorozładowaniu.
Okresy ładowania konserwacyjnego i testu utrzymania napięcia będą trwać, zmieniając się co pół godziny,
do momentu odłączenia akumulatora. Wyniki testu są aktualizowane podczas każdego kolejnego testu.
8. 9. 10. DIODY LED PRĄDU ŁADOWANIA
8
Dioda LED #8 (0,2A) może pokazywać wskazanie, jeśli dioda LED #3 (ODSIARCZANIE) pali się, lub gdy
mruga dioda LED #4 (ŁADOWANIE).
9
Dioda LED #9 (0,5 A) zazwyczaj pali się na początku etapu kontroli ładowania przy mrugającej diodzie
LED #4.
10
Dioda LED #10 (0,8 A) powinna wskazywać wraz z palącą się światłem stałym diodą LED #4
(ŁADOWANIE) podczas ładowania stałoprądowego.
Jeśli którekolwiek z diod LED #8/9/10 są włączone, a dowolna dioda LED #5/6/7 również się pali,
przeczytaj „uwagę“ w instrukcji po §10.
Przy odłączaniu akumulatora wszystkie diody wskazujące ŁADOWANIE i TEST zapalą się na moment w celu
potwierdzenia wyzerowania mikroprocesora.
AUTOMATYCZNA ŁADOWARKA DO AKUMULATORÓW KWASOWO/OŁOWIOWYCH 12V.
Zalecana do ładowania akumulatorów o pojemności między 2 a 30 Ah, i do ładowania
konserwacyjnego akumulatorów o pojemności między 2 a 50 Ah. Nie stosować w akumulatorach
NiCd, NiMH, Li-Ion oraz w bateriach jednorazowych.
Wejście: 220 - 240 V~ 0,095 A. Wyjście: 0,8 A 12 W (maks.).
WAŻNE: PRZECZYTAJ PONIŻSZE INSTRUKCJE W CAŁOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM KORZYSTANIA Z
ŁADOWARKI.
OSTRZEŻENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA I UWAGI:
Akumulatory emitują GAZY WYBUCHOWE - nie zbliżać
płomienia lub iskier do akumulatora. Odłączyć zasilanie prądem zmiennym przed wykonaniem lub zakończeniem
połączenia prądu stałego/akumulatora. Kwas z akumulatorów ma silnie korozyjne własności. Noś ubiór ochronny
i gogle, i unikaj kontaktu. W wypadku przypadkowego kontaktu z ciałem przemyj natychmiast podrażniony obszar
wodą z mydłem. Sprawdź, czy zaciski akumulatora nie są luźne; jesłi tak, zleć profesjonalny przegląd akumulatora.
Jeśli styki akumulatora są skorodowane, przeczyść je miedzianą szczotką drucianą; jeśli są usmarowane lub
zabrudzone, przeczyść wilgotną szmatką z dodatkiem detergentu. Ładowarki używaj tylko wtedy, gdy przewody
wejściowy i wyjściowy i złącza są w dobrym, nienaruszonym stanie. Jeśli przewód wejściowy jest uszkodzony,
należy go koniecznie i bezzwłocznie wymienić u producenta, w autoryzowanym serwisie lub w wykwalifikowanym
warsztacie, by uniknąć niebezpieczeństwa. Chroń ładowarkę przed kwasami i oparami kwasów oraz przed
wilgocią, zarówno podczas pracy, jak i magazynowania. Zniszczenia wynikające z korozji, utlenienia lub
wewnętrznych zwarć nie są objęte gwarancją. Podczas ładowania umieść ładowarkę w pewnej odległości od
akumulatora, by uniknąć zanieczyszczeń kwasem i oparami kwasu. Jeśli ładowarka będzie ułożona poziomo,
umieść ją na twardym, płaskim podłożu, ale NIE na plastiku, materiale ani skórze. W przeciwnym razie posłuż się
otworami w podstawie obudowy, aby przymocować ładowarkę do bezpiecznej i wygodnej powierzchni pionowej.
ZABEZPIECZENIE PRZED DZIAŁANIEM PŁYNÓW:
Ładowarka umieszczona na poziomej płaskiej powierzchni
jest odporna na przypadkowo wylane na obudowę niewielkie ilości płynów i na lekkie opady deszczu Nie pozwolić
na gromadzenie się płynów pod lub wokół podstawy ładowarki. Dłuższe wystawianie ładowarki na działanie
deszczu nie jest zalecane, a minimalizacja takich warunków zapewni dłuższą żywotność. Awarie ładowarki
spowodowane utlenieniem wynikającym z ewentualnego wniknięcia płynów do elementów elektroniki nie są objęte
gwarancją. Nigdy nie wystawiaj złącz ani wtyków na działanie deszczu lub śniegu.
POŁĄCZENIE Z AKUMULATOREM:
Dostępne są 2 wymienne zestawy łączące, służące do podłączenia ładowarki
do akumulatora. Jeden z nich wyposażony jest w zaciski szczękowe do ładowania akumulatora po jego wyjęciu
z pojazdu; drugi jest wyposażony w metalowe ucha do podłączenia na stałe do czopów akumulatora, oraz w
2
dającą się ponownie uszczelniać gumową nakładkę ochronną na złączu dwubiegunowym na drugim końcu. Po
podłączeniu na stałe do akumulatora, ten zestaw zapewnia łatwe i bezpieczne podłączenie ładowarki w celu
utrzymania akumulatora w obwodzie. Przy akumulatorach samochodowych nakładkę gumową należy zamknąć
za każdym razem, gdy ładowarka będzie odłączona i/lub gdy pojazd jest w użyciu, by chronić dwubiegunowe
złącze przed brudem i wilgocią. W celu podłączenia metalowych uch do czopów skonsultuj się z profesjonalnym
serwisem. Umieść spolaryzowane złącze dwubiegunowe (do podłączenia do ładowarki) jak najdalej od
akumulatora, i zabezpiecz je tak, by nie uszkodziło części ruchomych ani nie zostało uszkodzone przez ostre
krawędzie. Wbudowany bezpiecznik w zestawie łączącym z uchami zabezpieczy akumulator przed przypadkowymi
zwarciami w przewodzie dodatnim i ujemnym. Wymień wszystkie spalone bezpieczniki na nowe, identycznego
typu, o wartości 7,5 A.
WAŻNE UWAGI:
1. Podczas ładowania akumulatora, lub podczas stosowania zacisków, najpierw odłącz akumulator i
wyjmij go z pojazdu, a następnie umieść go w miejscu z dobrą wentylacją.
2. Jeśli akumulator jest mocno rozładowany (i prawdopodobnie zasiarczony), należy koniecznie odłączyć
akumulator z pojazdu przed podłączeniem ładowarki, w celu podjęcia próby regeneracji. Specjalny
tryb regeneracji ładowarki nie włączy się, jeśli okaże się, że akumulator jest nadal podłączony do
obwodów pojazdu, co skutkuje niższą opornością elektryczną, niż przy odłączonym akumulatorze.
Natomiast jeśli głęboko rozładowany akumulator nie zostanie wyjęty w celu regeneracji, ani
akumulator, ani elektronika nie zostaną uszkodzone.
3. Jeśli jednak mimo wszystko chcesz podłączyć ładowarkę do akumulatora samochodowego przy
pomocy zestawu z zaciskami, bez odłączenia i wyjęcia akumulatora, podłącz się najpierw do zacisku
niepodłączonego do podwozia; a następnie drugi zacisk akumulatora podłącz do podwozia z dala od
akumulatora i przewodów paliwowych. Zrób tak przed podłączeniem do wejścia prądu zmiennego.
Rozłączenie zawsze przeprowadzaj w kolejności odwrotnej.
OBSŁUGA OPTIMATE™ 4
Poniższe akapity ponumerowane są tak samo jak w szybkim podsumowaniu na wewnętrznej stronie
okładki
1. i 2. Połączenia i zasilanie na wejściu
Podłącz ładowarkę do akumulatora: CZERWONY zacisk do bieguna DODATNIEGO (POS, P lub +), a CZARNY
do UJEMNEGO (NEG, N lub -). Teraz jesteś gotów rozpocząć pracę:
1.
Podłącz ładowarkę do gniazda zasilania prądem zmiennym o napięciu 220 - 240 V. Powinna zapalić
się dioda #1 „POWER ON“. Jeśli nie, sprawdź zasilanie prądem zmiennym i połączenia.
2.
Jeśli dioda #2 wskaże INVERSE POLARITY, oznacza to, że bieguny zostały podłączone na odwrót.
Ładowarka jest zabezpieczona elektronicznie, toteż uszkodzenia nie wystąpią, a wyjście zostanie
automatycznie odłączone. Odłącz wejście prądu zmiennego, zamień połączenia na biegunach w
akumulatorze, i przywróć zasilanie.
Automatyczne działania sterowane mikroprocesorem.
Wszystkie diody ładowania i testów zapalą się na krótko po § 1 powyżej, potwierdzając dobry stan
mikroprocesora.
3. Uruchamianie obwodów oraz regeneracja głęboko rozładowanych, zaniedbanych akumulatorów
Ze względów bezpieczeństwa wyjście OptiMate™ włączy się tylko wtedy, gdy zostanie prawidłowo
podłączony akumulator, który zachował przynajmniej 2 V, i gdy będzie podłączony do wejścia pod napięciem
220 - 240 V. Jeśli te warunki nie będą spełnione, na panelu LED będzie świecić się tylko dioda #1 POWER
ON.
3.1
Natychmiast zostaje uruchamiany obwód wyjściowy, żółta dioda #3 DESULFATE (ODSIARCZANIE)
włącza się na krótką chwilę, podczas gdy OptiMate™ sprawdza, czy akumulator można skutecznie
naładować przy pomocy zwykłego programu wieloetapowego. Jeśli można, to żółta dioda LED #4
(ŁADOWANIE) prawie natychmiast zastąpi diodę wskazującą ODSIARCZANIE, a zapalić się POWINNA
dioda LED #10 (0,8 A).
3.2
Jeśli akumulator jest rozładowany prawie do zera (głębokie rozładowanie i zasiarczenie), zapali
się dioda ODSIARCZANIA #3 i pozostanie włączona przez maks. 2 godziny, i przyłożone zostanie
specjalnie wysokie napięcie w celu wymuszenia niewielkiego prądu do akumulatora, co jest
3
próbą regeneracji. Ten tryb regeneracji składa się z dwóch etapów. Podczas pierwszego napięcie
ograniczone jest do około 16 V przez 5 sekund, gdy obwód ocenia, czy ten poziom jest odpowiedni do
zregenerowania akumulatora. Jeśli ta ocena wypadnie pozytywnie, program regeneracji będzie trwać
przy napięciu ograniczonym do 16 V przez maksimum 2 godziny, lub do momentu, gdy automatyczny
obwód uzna, że akumulator może rozpocząć normalny program ładowania. Podczas etapu 3.2 może
się uruchomić dioda LED prądu ładowania #8 (0,2 A), wskazując, że akumulator zaczyna przyjmować
prąd.
3.3
Przy bardzo zaniedbanych akumulatorach, które nie były ładowane przez wiele miesięcy, rozpoczyna
się drugi, mocniejszy etap regeneracji TURBO, w około 5 sekund po zainicjowaniu obwodu. Ustawiona
wartość graniczna napięcia wynosi 22 V, ale natężenie jest ustalone na niską i bardzo bezpieczną
wartość. Aby wskazać uruchomienie się trybu REGENERACJI TURBO, mruga dioda #3 ODSIARCZANIE.
Jeśli i gdy tylko akumulator będzie gotowy na przyjęcie bardzo niskiego prądu, napięcia ładowania
automatycznie spadnie. W tym momencie, lub w każdym razie po upłynięciu maksimum 2 godzin,
uruchomi się tryb ŁADOWANIE (§ 4).
UWAGA:
Akumulator pozostawiony w stanie głębokiego rozładowania przez dłuższy okres czasu może mieć trwałe
uszkodzenia jednej lub więcej cel. Takie akumulatory mogą się mocno nagrzewać podczas ładowania. Jeśli
akumulator jest zbyt gorący w dotyku, natychmiast wstrzymać ładowanie.
4. Ładowanie i kontrola naładowania
4.1
Etap ŁADOWANIA STAŁOPRĄDOWEGO (stałe światło diody LED #4) zapewnia podawanie do
akumulatora prądu stałego o wartości ok. 0,8 A (dioda LED #10). Spowoduje to stopniowy wzrost
napięcia ładowania. Gdy osiągnie wartość 14,3 V, OptiMate™ rozpocznie etap absorpcji i KONTROLI
NAŁADOWANIA.
4.2
KONTROLA NAŁADOWANIA (mrugająca dioda LED #4): Napięcie ładowania jest obecnie ograniczone
do 13,6 V w czasie 30 minut, podczas których oceniany jest poziom naładowania akumulatora. Jeśli
akumulator wymaga dalszego ładowania, program wróci do głównego etapu ŁADOWANIA (§ 4.1), a
żółta dioda LED #4 pokaże znów wskazanie stałe. Gdy wzrastające napięcie ponownie zasygnalizuje,
że akumulator zbliża się do stanu pełnego naładowania. obwód przejdzie w tryb KONTROLI, a dioda
LED #4 znów zacznie mrugać. Takie zmiany mogą wystąpić tyle razy, ile to będzie konieczne, w celu
zmniejszenia zapotrzebowania akumulatora na prąd do poziomu poniżej 200 mA przy 13,6 V (co jest
zgodne dla akumulatora, który przyjął taki ładunek, na jaki mu pozwalał jego stan). Jak tylko obwód
sprawdzi, że napięcie jest odpowiednie (sygnalizowane przez diodę LED #4, która nieprzerwanie
będzie mrugać przez pełne 30 minut), rozpocznie się automatycznie test utrzymania napięcia (patrz §
5).
UWAGA 1.
Ze względów bezpieczeństwa istnieje górny limit czasowy w wysokości 48 godzin dla etapów
programu 3.2-4.2.
UWAGA 2.
Niektóre szczelnie zamknięte akumulatory typu MF lub AGM w stanie zaniedbania mogą spowodować
przejście programu do etapu KONTROLI STANU NAŁADOWANIA (4.2) bez przechodzenia przez etap ŁADOWANIA
stałoprądowego (§ 4.1). Wbudowany układ diagnostyczny wykryje i naprawi tę nieprawidłowość. Obwód będzie
zmieniał tryb działania między ładowaniem stałoprądowym i kontrolą, jak opisano w § 4.2.
5., 6. i 7.
Testy utrzymania napięcia zamieniające się co pół godziny z ładowaniem konserwacyjnym
Pierwszy 30-minutowy okres TESTU UTRZYMANIA NAPIĘCIA następuje po § 4.2, a potem 30-minutowy okres
ŁADOWANIA KONSERWACYJNEGO. Te 30-minutowe okresy TESTOWANA i KONSERWACJI będą występować
zamiennie tak długo, jak długo akumulator pozostanie podłączony. Podczas testu utrzymania napięcia
podawanie prądu do akumulatora zostanie przerwane na 30 minut w celu wprowadzenia akumulatora
w stan spoczynku (w ten sposób minimalizując straty wody z elektrolitu) i umożliwienia obwodowi
monitorowania spadku napięcia w akumulatorze, by określić jego możliwość w zakresie utrzymania ładunku
i zdolności do zasilania.
5.
Przy akumulatorach w dobrym stanie, zielona dioda LED #5 powinna mrugać ma początku okresu
testu, a następnie przez pełne 30 minut, do momentu, w którym zacznie się następny okres
konserwacyjny, gdy wskazanie diody LED zmieni się na światło stałe. Jeśli akumulator pozostanie
w obwodzie układu elektrycznego, który obsługuje, i pojawi się obciążenie w postaci włączonych
akcesoriów lub świateł, to zielona dioda LED może chwilowo zostać zastąpiona wskazaniami innych
diod, podczas okresu testu lub konserwacji. Patrz poniższa tabela.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin