Fotografia_artystyczna_Od_inspiracji_do_obrazu_fotart.pdf

(3554 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Fotografia artystyczna.
Od inspiracji do obrazu
Autor:
Alain Briot
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-246-2764-6
Tytuł oryginału:
Mastering Photographic Composition,
Creativity, and Personal Style
Format: 200×230, stron: 368
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2010
Znajdź swój własny styl fotografowania – opanuj sztukę zachwycania obrazem!
• Jak tworzyć magiczne kompozycje w kolorze?
• Jak malować światłem niepowtarzalne kadry?
• Jak komponować ujęcia w czerni i bieli?
Zdjęcie tylko wówczas może mieć wartość artystyczną, jeśli można w nim dostrzec rękę twórcy.
Alain Briot
Posiadanie dobrej lustrzanki i wiedza o tym, jak robić perfekcyjne zdjęcia, to za mało, by z amatora
fotografii wyłonił się prawdziwy artysta. Jak w każdej dziedzinie, także i tu spotkamy zarówno
kreatywnych, oryginalnych twórców, jak i dobrych rzemieślników, których prace wprawdzie nie
wzbudzają jakichkolwiek zastrzeżeń, ale także i żadnych emocji. Fotografia to w końcu coś więcej
niż tylko sztywna lista żelaznych reguł i utartych prawideł, których należy się trzymać – to sztuka
przemawiania i poruszania językiem obrazu. Można zatem opanować do perfekcji zasady kompozycji,
ekspozycji czy oświetlenia, ale w mistrzowskich ujęciach chodzi głównie o to, jak fotograf posługuje
się kolorem, światłem czy kontrastem. To sposób, w jaki skomponowane są konkretne zdjęcia,
sprawia, że albo zapadają w pamięć odbiorców i uchodzą za artystyczne, albo wydają się po
prostu nudne i banalne...
To nie będzie kolejna książka o tym, jak robić dobre technicznie zdjęcia. To przede wszystkim
podręcznik, który wprowadzi świeże spojrzenie, zaczerpnięte z różnych dziedzin sztuk wizualnych,
oraz zaprosi Cię do świata nowych, fascynujących sposobów tworzenia niepowtarzalnych
fotografii. Alain Briot uświadomi Ci, jak wiele czynników związanych z kompozycją obrazu,
tradycyjnie pomijanych w fotografii, może mieć wpływ na magię danego ujęcia. Nauczysz się
inaczej postrzegać kolor oraz wzajemne zależności pomiędzy jego trzema składowymi –
nasyceniem, barwą i jasnością.
Przeczytasz na temat doboru światła, wyboru między wielobarwnością a czernią i bielą oraz
kształtowania niuansów skali szarości. Z kolejnych rozdziałów dowiesz się, w jaki sposób praca
nad kompozycją pozwala ukształtować własny, niepowtarzalny styl. Znajdziesz tu także wiele
informacji ułatwiających zapanowanie nad wszystkimi elementami obrazu, które decydują o jego
artyzmie. Wreszcie, nauczysz się używać sporego zestawu narzędzi ułatwiających tworzenie
lepszych zdjęć i korzystać z praktycznych rozwiązań typowych problemów z fotografiami.
Podejdź kreatywnie do fotografii – niech Twoje zdjęcia nabiorą prawdziwego artyzmu!
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
1
O kompozycji
17 Sztuka, fakty i fotografia krajobrazowa
19 Różnice dzielące kompozycję zdjęć dokumentalnych i artystycznych
20 Fotografia ma się znakomicie!
Część A: Aparat fotograficzny a wzrok człowieka,
czyli o różnicach w postrzeganiu świata
2
27
27
27
28
29
32
32
33
35
Nauczyć się widzieć jak… aparat
O aparatach fotograficznych i sztuce
Dobry aparat to dobre fotografie
Sprawa filtrów
Modyfikacje materiału zarejestrowanego przez aparat
Różnice w jakości wydruku
Odbitka, głupcze!
Powinienem był wiedzieć…
Artysta i jego narzędzia
To tylko kwestia czasu
3
37
37
37
46
50
Obiektywem i okiem
Różnice pomiędzy fotografią a rzeczywistością
Dwa rodzaje różnic
Aparat widzi tam, gdzie wzrok nie sięga?
Dusza fotografii
Podsumowanie
Spis treści
5
Część B: Nowe reguły kompozycji
55
56
57
61
77
85
114
115
Malowanie światłem
Najważniejsze składniki
Światło i kompozycja
W poszukiwaniu idealnego światła
Określanie pór wschodu i zachodu słońca
Fotografowanie w naturalnym świetle
Zmiana jakości światła
Doskonalenie umiejętności — warsztaty
Podsumowanie
4
117
118
118
122
123
125
130
133
140
142
152
153
Kompozycje w kolorze
Widzenie barw
Trzy składowe koloru
System kolorów Munsella
Sterowanie kolorami w Photoshopie
Balans kolorów
Paleta barw
Nasycenie
Narzędzia ułatwiające pracę z kolorami
Notatki w terenie
Kompozycje w kolorze — przykłady
Doskonalenie umiejętności — warsztaty
Podsumowanie
5
155
155
155
156
157
160
164
169
178
179
Kompozycje w czerni i bieli
Wstęp
Czerń i biel to… kolory o jednej zmiennej
Widzieć świat, nie widząc barw
Fotografia czarno-biała a sztuka
Fotografia czarno-biała a odstępstwo od rzeczywistości
Kolor przeciw czerni i bieli
Widzieć w czerni i bieli
Przykłady czarno-białych kompozycji
Doskonalenie umiejętności — warsztaty
Podsumowanie
6
Spis treści
7
181
181
186
188
190
192
193
196
199
Najważniejsze składniki dobrej kompozycji
Wstęp
Najważniejsze aspekty dobrej kompozycji
Przykład 1. Nakładające się obiekty:
Monument Valley
Przykład 2. Metafory wizualne:
Pomnik w Manzanar
Przykład 3. Linie wiodące:
Wydmy piaskowe o wschodzie słońca
Przykład 4. Dwa plany:
Brown’s Hole, Dinosaur National Monument
Przykład 5. Dwa plany:
Pionowo i poziomo
Przykład 6. Kadrowanie i relacje między obiektami:
Chmury nad krainą Nawahów
Przykład 7. Kadrowanie i krawędzie:
Kanion w Escalante
Część C: Proces twórczy
8
205
205
207
207
209
210
211
212
212
214
215
215
216
219
220
W poszukiwaniu inspiracji
Wstęp
Indywidualny styl
Przykład 1. Miejsce jako źródło inspiracji
Muzy
Styl życia
Przykład 2. Odosobnienie jako źródło inspiracji
Nowy sprzęt, nowe gadżety i programy — nowe możliwości
Przykład 3. Nastrój jako źródło inspiracji
Zostań ekspertem
Inspiracje płynące z wnętrza i z zewnątrz
Inspiracja to pytanie „dlaczego?”, a nie „jak?”
Przykład 4. Wielokrotne wyprawy do ulubionych miejsc
w poszukiwaniu inspiracji
Wspomnienia tego, co widziałem i czego doświadczyłem
Doskonalenie umiejętności: jak zaprosić muzy
w odwiedziny i pobudzić kreatywność
Podsumowanie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin