Agamben G. Piłat i Jezus.pdf

(2372 KB) Pobierz
Giorgio
Agamben
Piłat
i
Jezus
przekład
Monika
Surma-Gawłowska,
Andrzej
Zawadzki
Wydawnictwo
Znak
Kraków
2017
SPIS
TREŚCI
1
5
7
11
2
3
4
15
5
19
25
6
7
29
I.
(
na
ZEWNĄTRZ)
30
II.
(
wewnątrz
)
31
III.
(
na
zewnątrz
)
iv.
(
wewnątrz
)
v.
(
na
zewnątrz
)
36
35
37
38
vi.
(
wewnątrz
)
VII.
(
na
zewnątrz
)
39
8
9
43
47
49
53
1O
ii
12
57
13
59
14
63
15
65
16
67
17
69
18
73
19
75
Glosy
77
MATEUSZ
BURZYK,
MIKOŁAJ
RATAJCZAK
Posłowie:
człowiek
nie
osądził
Boga,
Bóg
nie
osądzi
świata.
Giorgio
Agamben
i
teologia
polityczna
93
Indeks
osób
119
©
2013
nottetempo
srl
ISBN
978-83-240-4391-0
ZNAK
Symbolem,
Credo,
w
którym
chrześcijanie
zawarli
treść
swojej
wiary,
obok
Jezusa
Chrystusa
i
Maryi
Dziewicy
wymienia
jeszcze
tylko
jedno
imię,
skąd­
inąd
mające
niewiele
wspólnego
-
przynajmniej
na
pozór
-
z
kontekstem
teologicznym.
Co
wię­
cej,
imię
to
należy
do
poganina
Poncjusza
Piłata:
„staurothenta
te
yper
emon
epi
Pontiou
Pilatou”
-
„ukrzyżowany
pod
Poncjuszem
Piłatem”.
Imię
Piłata
nie
pojawiało
się
w
wyznaniu
wiary
spisanym
przez
ojców
Kościoła
w
Nicei
w
roku
325.
Zostało
dodane
do
Credo
w
roku
381,
podczas
soboru
konstanty­
nopolitańskiego,
jak
się
wydaje
-
w
celu
umiejsco­
wienia
męki
Pańskiej
także
w
czasie
historycznym.
Schmitt
pisze:
Chrześcijańskie
Credo
mówi
o
wydarzeniach
hi­
storycznych.
Poncjusz
Piłat
rzeczywiście
znajduje
się
na
swoim
miejscu;
nie
jest
na
przykład
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin