VRaktal.pdf

(5884 KB) Pobierz
VRaktal
Tomasz Barański
Metryczka scenariusza
Autor:
Tomasz Barański <tomasz.baranski@posteo.net>
Setting:
Autorski
System:
Savage World, Fate, Gumshoe
Ilość graczy:
3-5
Ilość sesji:
2-3
Gotowe postaci:
Tak
Autor dziękuje Adamowi Wieczorkowi i Arturowi Wszeborowskiemu za nieocenioną pomoc.
Dokument złożono za pomocą darmowych elementów graficznych z zasobów
freepik.com.
Wstęp
VRaktal to jednostrzałowy scenariusz dla 3-5 graczy. Zaczyna się sztampowym zleceniem
typu „złoto za potwora”, by wkrótce zabrać graczy w szaloną jazdę po multiwersum światów
wirtualnych. VRaktal stawia wysokie wymagania Mistrzowi Gry. Aby go poprowadzić,
będziesz musiał zaznajomić się z trzema różnymi mechanikami, a także umieć zastosować
kilka różnych podejść do narracji.
Streszczenie fabuły
Gracze zaczynają scenariusz wcielając się w rolę bohaterów do wynajęcia w sztampowym
świecie fantasy. Od władcy krainy przyjmują zlecenie zabicia potworów, które terroryzują
wioski w górskiej prowincji, zakłócając dostawy rudy z kopalń. Bohaterowie wyprawiają się
do leża potwora, gdzie pokonują go w emocjonującej walce.
W tym momencie okazuje się, że walka z potworem to jedynie gra, a gracze nie wcielają się
w bohaterów, a w zawodników e-sportu przyszłości. Gra w Lidze, do której należy ich
drużyna, polega na rozgrywaniu walk w wirtualnym świecie fantasy. Bohaterowie są po części
e-sportowcami, a po części celebrytami wykreowanymi przez dział marketingowy Ligi.
Szybko okazuje się, że żywot celebryty-sportowca to nie bułka z masłem. Reżim treningów,
spotkań z mediami, walk ligowych oraz towarzyskich sparingów z innymi drużynami nie pozo-
stawia wiele miejsca na życie osobiste. Bohaterowie, przeskakując pomiędzy walkami
w świecie fantasy, a zdającym się pochodzić z serialu „Czarne zwierciadło” światem Ligi
zaczynają dostawać sygnały, że także i ten świat nie jest prawdziwy.
Krótkie śledztwo pozwoli odkryć, że w istocie świat Ligi jest niczym innym jak więzieniem,
w którym bohaterowie zostali zamknięci, by po wieczność brać udział w nic nie znaczących
rozgrywkach Ligi. Odrobina główkowania oraz pomoc z zewnątrz pozwolą odkryć sposób
na wyrwanie się z tego piekła, by trafić do…
Świata science fiction, w którym ludzie pokonali ograniczenia ciała i żyją w multiwersum
światów wirtualnych. Bohaterowie wyrwali się z więzienia, w którym zostali zamknięci przez
nieznanego psychopatę, lecz dotknięci są amnezją. Z pomocą policji świata SF ruszają wstecz
po swoich śladach, począwszy od momentu, w którym ich cyfrowe „ja” zostało porwane
i zamknięte w świecie Ligi.
Kiedy bohaterowie, tropiąc swoją własną przeszłość, odkrywają prawdę o sobie, gracze mają
okazję pobawić się ciekawym gadżetem, jakim są karty postaci w formie zdrapek. „Zaliczając”
1
kamienie milowe intrygi zyskują prawo zdrapywania – odsłaniania – kolejnych elementów
kart postaci, odkrywając wartości umiejętności, a także historię swoich bohaterów.
Odkrywszy kim są – agentami rozpracowującymi grupę terrorystyczną „porywającą” cyfrowe
osobowości – mogą ruszyć ku ostatniemu swojemu zadaniu, czyli dokończeniu śledztwa,
namierzeniu i zlikwidowaniu grupy. Fakt, że sami padli ofiarą porwania i przeżyli więzienny
świat Ligi, dodaje zadaniu element osobistej zemsty.
Zanim jednak zdołają wykonać zadanie, ponownie zaczną pojawiać się sygnały o nierealności
ich świata. Być może będą chcieli dorwać złych typów, a być może – „dosyć mając tych
ciuciubabek!” – od razu będą chcieli wyjść ze świata SF. Kiedy to zrobią…
„Wyskoczą” całkowicie z gry. MG opisze im ich samych, siedzących przy stole i grających
w RPG. Czwarta ściana rozbita.
Prowadzenie VRaktala
Jak widać z powyższego streszczenia, zarówno scenariusz, jak i świat przedstawiony mają
konstrukcję szkatułkową. Aby wzmocnić podział gry na osobne warstwy, zastosujemy kilka
trików.
Po pierwsze,
jako MG powinieneś swoim nastawieniem i postawą podkreślać cechy świata.
Prowadząc świat fantasy, świat rozgrywek ligowych, powinieneś przesadzać z patosem
i klimatem we wstawkach fabularnych, ale w czasie walk zamieniać się w bezstronnego
sędziego. Twoja rola to symulowanie e-sportu rozgrywanego według obiektywnych i spra-
wiedliwych zasad, ale będącego jednocześnie widowiskiem dla publiczności. Liga (czyli
de facto MG) stawia przed bohaterami określone wyzwania, ale walka z wyzwaniami powinna
być bezstronna, rzetelna i uczciwa. W tekście scenariusza znajdziesz wskazówki, jak prowa-
dzić poszczególne sceny.
Cyberpunkowy świat graczy-celebrytów, świat Ligi, zdecydowanie nie jest obiektywny. Prze-
ciwnie, ten świat to więzienie, w którym bohaterowie zostali zamknięci ku uciesze jego
twórcy, strażnika i demiurga w jednej osobie. Świat jest zimny i nieprzyjemny. Prowadząc
go powinieneś być do pewnego stopnia przeciwnikiem graczy, ponieważ cała konstrukcja
świata jest przeciwko nim. Powinieneś prowadzić w chłodny, sterylny sposób.
Dla odmiany fantastycznonaukowy świat multiwersum VR jest miejscem skrajnie przyjaznym.
Został stworzony po to, żeby ludzkość dobrze się bawiła. Prowadząc go, powinieneś być
przyjacielem graczy i fanem ich bohaterów, entuzjastycznie reagować na ich działania,
epatować radością i pozytywnymi emocjami.
2
Po drugie,
każda warstwa rozgrywana będzie na innej mechanice. Podkreślamy w ten sposób,
że każdy ze światów rządzi się odmiennymi prawami.
Świat rozgrywek ligowych powinien być poprowadzony na mechanice, w której łatwo jest
rozegrać ekscytujące potyczki taktyczne. Scenariusz napisany jest dla
Savage Worlds
i staty-
styki do tego systemu zamieszczone są w scenariuszu, ale równie dobrym wyborem – a może
nawet lepszym – byłoby
Dungeon and Dragons, Pathfinder,
czy nawet któraś gra z nurtu OSR.
Bez szkody dla scenariusza można podmienić mechanikę tej części gry.
Świat Ligi będzie rozgrywany na mechanice Fate Core (chociaż można także użyć Fate Acce-
lerated). Jest to trochę przewrotny wybór, ponieważ ta mechanika z założenia daje graczom
dużo wolności, natomiast konstrukcja świata na tę wolność nie pozwala. Jest to celowy
zabieg. Wybór mechaniki ma podkreślać, że wymarzona kariera e-sportowca/celebryty daje
wolność jedynie pozornie, zamykając bohaterów w klatce rutyny i reżimu treningowego
narzuconego przez managera. W części drugiej zamieszczam szkielety bohaterów – w mecha-
nice Fate przewidziano możliwość dopracowania postaci „w locie”, w czasie gry, co bardzo
ułatwi sytuację przy stole, ponieważ znacząco przyspieszy proces „przesiadania się” na inną
postać.
Fabuła w świecie multiwersum VR ma strukturę śledztwa, a w dodatku, jak wspomniałem
powyżej, świat jest przyjazny bohaterom, zatem w tej części wykorzystano mechanikę
Gumshoe. Scenariusz zawiera gotowe postaci, ale ponieważ bohaterowie dotknięci zostali
amnezją, przygotujemy dla nich karty-zdrapki. Wraz z odkrywaniem prawdy o tym, kim są
i co potrafią, gracze będą mogli zdrapywać i odsłaniać kolejne fragmenty karty. Dodatkowo,
ten gadżet pozwoli graczom nieznającym Gumshoe powoli oswajać się z tą mechaniką.
Więcej o tworzeniu kart-zdrapek w dodatku na końcu scenariusza (str. 33). Ponieważ
po polsku nie ukazała się żadna gra na mechanice Gumshoe, streszczenie jej zasad również
załączam na końcu scenariusza (str. 46).
Część pierwsza
Scenariusz jest bardzo specyficzny, zatem warto ostrzec graczy. Dodatkowo, sam początek
z założenia jest mocno sztampowy, a fabuła i otoczenie pretekstowe i służące jedynie
do tego, by pchnąć bohaterów ku walce z potworem. Nie możesz jednak się z tym zdradzić
przed graczami. Zanim zaczniecie grać, zapowiedz graczom coś w stylu:
„Dzisiaj jedziemy po bandzie. Zrobimy nostalgiczną wyprawę, gramy na mechanice
Savage Worlds (D&D, B/X…; co wybierzesz), ruszymy do starożytnego lochu, aby
pokonać przedwieczne zło. Ale potem puścimy się poręczy, zrobi się mrocznie
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin