Murray Bookchin - O Franciszku Ferrerze.pdf

(46 KB) Pobierz
O Franciszku Ferrerze
Murray Bookchin
Pod koniec XIX wieku zorganizowany ruch wolnościowy w Hiszpanii dosłownie
przestał istnieć. Policyjne represje antyterrorystyczne w połączeniu z represyjnymi
prawami doprowadziły w 1896 do rozwiązania Paktu Jedności i Solidarności.
Anarchistyczna Organizacja Regionu Hiszpańskiego była w rozsypce. Robotnicy
zaczęli opuszczać organizacje wolnościowe z taką samą gotowością, z jaką
przyłączali się do nich kilka lat wcześniej. W Kordobie, na przykład, po obiecującym
odrodzeniu w latach osiemdziesiątych XIX wieku, do uczestnictwa w obchodach
Pierwszego Maja 1893 można było przekonać tylko kilku akolitów. W kolejnych
latach całkowicie porzucono wiece. Nie pomogła zmiana poglądów przez wiodących
anarchistów i ich nauczanie przeciwko terroryzmowi. Już w 1891 Kropotkin
ostrzegał, że chociaż „rozwój rewolucyjnego ducha zyskuje ogromnie na heroicznych
działaniach jednostek, to jednak rewolucje nie opierają się na takich działaniach”. Do
1900 wszyscy, poza garstką wyróżniających się anarchistów, ciągle popierających
„propagandę czynem”, wszyscy porzucili metody terrorystyczne jako strategiczną
formę działania.
Jednakże „Idea” była w Hiszpanii daleka od zagłady, a terroryzm anarchistyczny
nigdy całkiem nie zniknął. Idee wolnościowe zaczęły teraz zakorzeniać się wśród
intelektualistów. To w tamtym okresie wiodący hiszpańscy pisarze i malarze, jak
nowelista Pio Baroja i młody artysta, Pablo Picasso, zaczęli flirtować z „Ideą”. Inni,
jak na przykład astronom Tarrida del Marmol i inżynier Ricardo Mella, zaangażowali
się aktywnie w sam ruch.
La Revista Social,
wyśmienite czasopismo teoretyczne,
stworzone w 1896, stało się forum dla szerokiego wachlarza intelektualistów z
uniwersytetów oraz areny sztuki i nauki. Rozczarowani klęską taktyk
terrorystycznych, wielu anarchistów zaczęło kłaść najsilniejszy nacisk na ważność
edukacji w osiąganiu ich celów społecznych. Te czasy były okresem rozkwitu szkół
wolnościowych i projektów pedagogicznych na wszystkich terenach kraju, gdzie
anarchiści posiadali jakieś wpływy. Prawdopodobnie najbardziej znaną próbą na tym
polu była Szkoła Nowoczesna (Escuela Moderna) Francisca Ferrera, projekt, który
miał duży wpływ na katalońską edukację i generalnie na eksperymentalne techniki
nauczania. Prześladowania z jakimi w późniejszych latach zetknął się Ferrer,
uświadamiają nam na jak wielkie problemy i przeszkody natykała się w prawie każda
próba zreformowania społeczeństwa hiszpańskiego. Aby głosić koncepcję Szkoły
Nowoczesnej, Ferrer musiał być kimś więcej niż wychowawcą, a jego osobiste
przeznaczenie stało się politycznym wydarzeniem o wielkiej ważności we wczesnych
latach XX wieku.
Wydaje się, iż w pochodzeniu Francisca Ferrera y Guardia nie ma niczego, co
uczyniłoby z niego reformatora edukacji i obrazoburcę. Urodził się 10 stycznia 1859
roku w Alella, dwanaście mil od Barcelony. Jego rodzice byli zadedykowanymi
katolikami, którzy wychowali syna w tradycyjny sposób zamożnych rolników (jego
ojciec posiadał małą winnicę), i nie ma żadnego dowodu na buntowniczość chłopca
do czasu, kiedy został wysłany do pracy w Barcelonie, w wieku piętnastu lat.
Pracodawca, bojowniczy antyklerykał, miał zdaje się wielki wpływ na młodego
pracownika. W każdym bądź razie, kiedy Ferrer miał dwadzieścia lat, uważał się już
za Republikanina, antyklerykała i przyłączył się do wolnomularzy – tradycyjna
przystań liberalnej myśli i konspiracji politycznej w Hiszpanii.
Młody Katalończyk przyciągnął uwagę Manuela Ruiza Zorrilli, radykalnego
republikanina, który po pełnieniu funkcji premiera pod rządami Amadeo, cieszył się
w Paryżu konspiracyjnym życiem wygnańca. Pracując na kolei, Ferrer jeździł
pociągami pomiędzy granicą francuską a Barceloną, zaangażowany w niebezpieczne
zadanie przemycania politycznych uchodźców do Francji. Działał również jako kurier
w próbach Zorilli przeciągnięcia oficerów armii na rzecz republikańskiego zamachu
stanu. Kiedy we wrześniu 1886 generał Villacampa ogłosił powstanie Republiki,
Ferrer brał udział w przerwanym powstaniu w Katalonii. Była to ostatnia powstańcza
próba uczynienia z Hiszpanii republiki na następne półwieku. Klęska powstania
zmusiła Ferrera do wyjazdu do Francji, gdzie został sekretarzem Ruiza Zorrilli.
To właśnie w stolicy Francji Ferrer zaczął porzucać polityczne działania dla
ustanowienia Republiki na rzecz edukacji. Była to główna zmiana stanowiąca
początek jego rozwoju w kierunku anarchizmu, chociaż był ostrożny, aby nigdy nie
opisywać siebie jako kogoś więcej niż „filozoficznego anarchistę”. Miał na niego
wielki wpływ Anselmo Lorenzo, którego spotkał w Paryżu. W każdym bądź razie
jego nowe zainteresowania nie mogły być lepiej nakierowane. Prawie każda próba
otwarcia w Hiszpanii większej ilości szkół trafiała jak deszcz na nieurodzajną ziemię.
Na przełomie stuleci prawie siedemdziesiąt procent hiszpańskiej populacji było
analfabetami. Nauczycielom płacono bardzo mało, a szkoły wiejskie (jeżeli w ogóle
jakieś istniały) były często obskurną budą, w której bose, źle odżywione dzieci
dostawały jedynie najbardziej podstawowe nauki.
Projekt, który Ferrer miał wkrótce ustanowić jako Szkoła Nowoczesna, miał wiele
elementów, które w dzisiejszych czasach wydawałyby się prawie konwencjonalne,
jednakże wyróżniał się wieloma cechami, które nawet teraz nie wyszły poza fazę
eksperymentalną. Aby zrozumieć postępowość Szkoły Współczesnej należy zestawić
ją z całością edukacyjnego systemu ówczesnej Hiszpanii.
Chociaż Hiszpania miała powszechne prawo edukacyjne, większość szkół
prowadzili duchowni, którzy używali brutalnych metod nauczania i kładli nacisk na
pamięciowe uczenie się katolickich dogmatów. Duchowni ci otwarcie atakowali
każdą grupę polityczną, teorię naukową i tendencję kulturalną, wywołującą
niezadowolenie Kościoła. Koedukacja, tolerowana na wsiach jedynie z braku
przestrzeni w szkołach, w miastach była rygorystycznie zakazana.
Tej ponurej instytucji Ferrer przeciwstawił program i metodę nauczania, którą
duchowni mogli uznać jedynie za „diaboliczną”. Planował ustanowić program
nauczania oparty na naukach przyrodniczych i moralnym racjonalizmie, wolny od
religijnych dogmatów i politycznej stronniczości. Chociaż uczniowie mieli
otrzymywać systematyczną edukację, nie byłoby nagród za uczoność, ocen,
egzaminów, atmosfery współzawodnictwa, przymusu i upokorzenia. Klasy, słowami
Ferrera, miały być oparte „na zasadzie solidarności i równości”. Podczas gdy
„krnąbrni” uczniowie w szkołach religijnych musieli uklęknąć, a następnie byli bici,
nauczyciele w Escuela Moderna zostali ostrzeżeni, że muszą „powstrzymać się od
moralnego i fizycznego karania, pod groźbą natychmiastowego zwolnienia”. Program
nauczania miał całkowicie zależeć od spontanicznego pragnienia zdobycia wiedzy
przez ucznia, któremu pozwolono by uczyć się we własnym tempie. Celem szkoły
było wzbudzenie w uczniach „surowej wrogości wobec uprzedzeń” i stworzenie
„solidnych umysłów, zdolnych do formowania własnych racjonalnych przekonań na
każdy temat”.
Jednakże dla Ferrera „edukacja człowieka nie zamykała się jedynie w ćwiczeniu
jego inteligencji, bez zajmowania się jego sercem i wolą. Człowiek jest kompletną i
zjednoczoną całością, pomimo różnorodności jego funkcji. Prezentuje różne aspekty,
ale u podstaw leży pojedynczą energią, która widzi, kocha i używa swej woli w
spełnianiu celów, do których sam doszedł”. Ferrer podkreślał, iż jednym z
najważniejszych zadań Szkoły Nowoczesnej jest utrzymanie jedności osobowości,
zadbanie, aby w jednostce nie było „dualizmu charakterów – z których jeden widzi i
docenia prawdę i dobroć, a drugi czyni zło”. Sama szkoła musi być mikrokosmosem
prawdziwego świata, ucieleśniając wiele różnych stron ludzkich osobowości. Stąd
Ferrer podkreślał nie tylko ważność koedukacji płci, ale również różnorodność
uczniów z różnych klas społecznych. Według niego należało zebrać wspólnie dzieci
robotników i klas średnich, aby stworzyć młodym środowisko będące w pełni
wyzwalające, „szkołę wyzwolenia, która usunie z umysłu wszystko to, co dzieli ludzi,
fałszywe idee własności, państwa i rodziny’. Wiele z tych idei to czysty anarchizm i
wskazuje na wpływ Lorenzo i Kropotkina na umysł Ferrera.
Dopiero we wrześniu 1901 udało się Ferrerowi założyć pierwszą Szkołę
Nowoczesną w Barcelonie. Podczas długiego pobytu w Paryżu był nauczycielem.
Zaprzyjaźnił się tam z pewną panią w podeszłym wieku, która brała lekcje
hiszpańskiego – Mlle. Ernestine Meunier, która po swojej śmierci zostawiła mu spory
spadek. Z tymi zasobami została założona pierwsza Escuela Moderna, rozpoczynając
z klasą dwunastu dziewczynek i osiemnastu chłopców. W ciągu dziesięciu miesięcy
ilość uczniów podwoiła się, a w przeciągu kilku lat w Hiszpanii (głównie w Katalonii)
ustanowionych zostało pięćdziesiąt szkół opartych na zasadach Szkoły Nowoczesnej.
Ferrer, który zainwestował pieniądze Mlle. Meunier w dobrze płatnych
ubezpieczeniach, zebrał wystarczające fundusze, aby założyć wydawnictwo,
drukujące małe, niedrogie, łatwo zrozumiałe książki dotyczące różnorodnych
naukowych i kulturalnych tematów. Rozchodziły się szeroko wśród chłopów,
braceros
i robotników, często rozprowadzane przez wędrownych anarchistów. To
dzięki tym małym książeczkom biedniejsze klasy Hiszpanii mogły po raz pierwszy
zetknąć się z dziwnym, prawie całkiem nieznanym światem nauki i kultury, który
leżał poza Pirenejami. Chociaż ostrożniej niż w Paryżu, Ferrer utrzymał kontakt z
anarchistami, zatrudniając wielu z nich. Dał również pracę tłumacza swojemu
przyjacielowi, postarzałemu Anselmo Lorenzo.
Rozwój Szkoły Współczesnej i szeroka dystrybucja jej książek rozwścieczyła kler.
Jednakże przez lata nie mogli zrobić nic oprócz potępiania szkoły i oczerniania
Ferrea. Sposobność powstrzymania pracy Ferrera pojawiła się w 1906, kiedy Mateo
Morral, pracownik Ferrera, rzucił bombą w parę królewską Hiszpanii. Zamach się nie
udał, a Morral popełnił samobójstwo. Odpowiedzialnością obarczono Ferrera i Szkołę
Nowoczesną, chociaż młody zabójca otwarcie potępił Ferrera i Anselma Lorenzo za
ich sprzeciw wobec terrorystycznych strategii. Stan systemu sprawiedliwości w
Hiszpanii w tamtym okresie był taki, że Ferrera zatrzymano w więzieniu na cały rok,
kiedy policja ogłosiła, że zbiera dowody na jego udział w zamachu Morrala. Sąd go
uniewinnił, wyszedł na wolność, ale nigdy nie otworzył już na nowo pierwszej Szkoły
Nowoczesnej w Barcelonie. (…)
(„The Spanish Anarchists” Murray Bookchin)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin