Pytania na Marketing emilia.doc

(214 KB) Pobierz

·          Pytanie nr 4 ( cel badań)

 

-identyfikacja problemu

-rozwiązanie problemu             

-charakterystyka zjawiska ( kto? Co? Jak? Gdzie? Itp.)

 

·          Pytanie nr 7 (etapy prowadzenia badań „10”)

 

1)       Określenie badań

2)       Analiza sytuacji

3)       Określenie problemu badawczego

4)       Postawienie hipotez

5)       Analiza danych wtórnych – dane. Które są na rynku

6)       Określenie metod – zbierania danych pierwotnych

7)       Badania pilotażowe – przy dużych projektach

8)       Zbieranie danych

9)       Analiza i interpretacja danych

10)    Przygotowanie raportu z badań

 

·          Pytanie nr 8 (hipoteza, pytania, problemy, symptom)

 

Dobrze zdefiniowany problem, to problem w połowie rozwiązany

-trzeba odróżnić problem od jego symptomów.

 

1)     Symptom – objaw, sygnał, że coś się dzieje „źle”

2)     Problem – określa się go przez analize przyczyn powstania symptomu

3)     Pytanie badawcze (kilka) – jest sprecyzowaniem problemu

4)     Hipoteza (tyle ile pytań) – przypuszczenie, orzeczenie niezupełnie pewne, które wyznacza kierunek badań.

 

·          Pytanie nr 13 ( dobór próby do badania(metody losowe i nielosowe))

 

Wybór doboru metody próby

 

 







Nielosowo :

a)        Dóbr kwotowych :

- struktura próby pod względem jakiejś cechy jest taka sama jak całej populacji.

- obrana próba jest reprezentatywna dla wszystkich elementów populacji.

     b) dóbr jednostek typowych.

 

Losowo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·          Pytanie nr 9 (badania (informacje) wtórne i pierwotne;)

 

ŹRÓDŁA WTÓRNE – ZBIORY DANYCH NA OGÓŁ PRZETWORZONYCH, KTÓRE SĄ WYNIKIEM BADAŃ I POMIARÓW PROWADZONYCH WCZEŚNIEJ DO OKREŚLONYCH CELÓW, INNYCH OD CELÓW NASZEGO BADANIA. ZALETY *SZYBKOŚĆ DOTARCIA DO INFORMACJI, *NISKIE KOSZTY, *ZWYKLE MOŻNA PORÓWNAĆ DANE Z KILKU ŹRÓDEŁ, *WYSOKA WIARYGODNOŚĆ WADY *DANE NIE ZAWSZE ODPOWIADAJĄ CELOWI BADANIA, *DANE MOGĄ BYĆ NIEAKTUALNE, *DANE MOGĄ BYĆ NIEPEŁNE, *METODY ZBIERANIA DANYCH MOGĄ BYĆ NIEZNANE, *INFORMACJE POCHODZĄCE Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ MOGĄ BYĆ SPRZECZNE

 

ŹRÓDŁA PIERWOTNE – TO OSOBY RZECZY LUB ZJAWISKA DO KTÓRYCH NALEŻY BEZPOŚREDNIO LUB POŚREDNIO DOTRZEĆ W CELU UZYSKANIA POTRZEBNEJ INFORMACJI. ZALETY *DANE SĄ ZBIERANE W ŚCIŚLE OKREŚLONYM CELU *AKTUALNE INFORMACJE, *METODY ZBIERANIA DANYCH SĄ KONTROLOWANE *NIE WYST SPRZECZNOŚCI POMIEDZY DANYMI Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ, *MOŻNA DOWOLNIE OKREŚLIĆ STOPIEŃ DOKŁADNOŚCI, *CZASAMI ANALIZA DANYCH PIERWOTNYCH JEST JEDYNYM SPOSOBEM UZYSKANIA INFORMACJI. WADY *ZBIERANIE JEST CZASOCHŁONNE, *KOSZTY BARDZO WYSOKIE, *PUNKT WIDZENIA BADACZA MOŻE BYĆ WYPACZONY, *PEWNYCH DANYCH NIE MOŻNA UZYSKAĆ

 

·          Pytanie nr 12 (badania jakościowe- ilościowe) porównanie

 

RODZAJE BADAŃ MARKETINGOWYCH: *PODZIAŁ ZE WZGL NA CHAR POZYSKIWANYCH INFORMACJI: -BADANIA ILOŚCIOWE (ILE? BARDZIEJ KOSZTOWNE) –BADANIA JAKOŚCIOWE (DLACZEGO? KOSZTY NIŻSZE);

 

·          Pytanie nr 3 (definicje badań; kiedy potrzebne są badania?)

 

BADANIA MARKETINGOWE (DEF) SYSTEMATYCZNE GROMADZENIE, PRZECHOWYWANIE I ANALIZOWANIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH PROBLEMÓW ZWIĄZANYCH Z MARKETINGIEM DÓBR I USŁUG –AMERICAN MARKETING ASOCIATION; BADANIA MARKETINGOWE POZWALAJĄ NA SCHARAKTERYZOWANIE BADANYCH ZJAWISK, OKREŚLENIE ICH UWARUNKOWAŃ ZARÓWNO W PRZESZŁOŚCI JAK I PRZYSZŁOŚCI ORAZ DOSTARCZAJĄ PRZESŁANEK DO PODEJMOWANIA TRAFNYCH DECYZJI MARKETINGOWYCH.

 

 

·          Pytanie nr 5 (dane a informacje, badania marketingowe- badania rynku – analiza marketingowa)

 

Analiza marketingowa polega na ocenie zintensyfikowania działań marketingowych oraz na poszukiwaniu lepszego wzbogacenia danej firmy poprzez posiadanie odpowiednich i niezbędnych informacji o określonym rynku, znalezienie miejsca firmy w tym otoczeniu oraz zwiększenie sprzedaży na tym rynku a co za tym idzie zwiększenie potencjału firmowego. Analiza ta powinna uwzględnić różnorodne czynniki, które kształtują obecne, przyszłe możliwości oraz ograniczenia w poszerzaniu i wzbogacaniu działalności danej firmy.

 

 

·          Analiza czynników zewnętrznych powinna uwzględniać:

 

- uwarunkowania polityczne i ustawodawstwo

- stan koniunktury i perspektywy rozwojowe

- rozwój i możliwości branży działania firmy

- konkurencję i podział rynku

- wielkość i charakterystykę poszczególnych segmentów rynków

- pozycję własnego przedsiębiorstwa na rynku i w branży

- kanały zbytu, systemy dystrybucji

- charakterystykę odbiorców, dostawców, pośredników.

 

·          Analiza czynników wewnętrznych powinna z kolei obejmować:

 

- strukturę przedsiębiorstwa i strukturę organizacyjną;

- obrót, koszty i zyski;

- możliwości finansowe i inwestycyjne;

- zakładowe służby zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży;

- możliwości oddziaływania na rynek (np. środki na reklamę);

- środki wspierające dystrybucję i sprzedaż.

 

Metody badawcze w badaniach marketingowych

1.      Badania ilościowe – polegają na liczeniu pewnych wielkości, na doborze odpowiedniej próby, przedstawieniu wyników w postaci liczb, %

2.      Badania jakościowe – są to badania przyczyn postępowania, motywacji, najczęściej w postaci rozmów, nie można wyników uogólniać, podawać w % (badanie preferencji)

3.      Badania pierwotne -  przeprowadzane w określonym celu odnoszące się do danej sytuacji, konkretnego zjawiska

4.      Badania wtórne – badania w których informacje zostały zebrane wcześniej, informacje znajdują się w rocznikach statystycznych, internecie. Badania wtórne to wykorzystanie informacji wcześniej opisanych.

Charakterystyka

Badania marketingowe to systematyczne, celowe i obiektywne procesy gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji, które pomagają rozpoznać sytuację decyzyjną oraz stworzyć i wybrać właściwe działania

Kryteria podziału badań marketingowych

Kryterium przedmiotowe

·         Badania rynku- przedstawiają dane o popycie i podaży na dobro oraz analizę jego ceny, odpowiadają na pytanie czy pozyskanie nowego segmentu rynku jest opłacalne (analiza udziału w rynku, testy rynkowe),

·         Badania kanałów dystrybucji- analiza i ocena kanałów. Badania te pomagają stworzyć nowe kanały i podnieść efektywność starych kanałów,

·         Badania produktu- przedstawiają możliwości rozwoju produktu, produkcji i sprzedaży. Pozwalają one badać własne produkty w porównaniu do konkurencji oraz badać fazy cyklu życia własnej produkcji (akceptacja nowego produktu, testowanie istniejących produktów),

·         Badania nabywców- określają profil i preferencje nabywców,

·         Badania konkurencji- uzyskanie zróżnicowanych danych o konkurentach,

·         Badania promocji- ocena dostępności, kosztów, siły oddziaływania oraz skuteczności promocji i reklamy (badania projektu reklamy, badania reklamy konkurencji).

Kryterium typu i szczegółowości decyzyjnych problemów marketingowych

·         Badania eksploracyjne- stosowane, kiedy konieczne jest pojęcie istoty zjawisk i procesów wraz z określeniem zakresu informacji niezbędnych do zgromadzenia. Prowadzi się je pomimo niepełnej wiedzy o kierunkach i sposobach, jak dokładnie powinny być wykonane,

·         Badania eksplanacyjne- mają dokładnie ustalone cele i zakresy potrzebnych informacji, prowadzone w celu wyboru najlepszej możliwości rozwiązania problemu.

Kryterium rodzaju źródeł wykorzystywanych informacji

·         Badania pierwotne/bezpośrednie- dane zdobyte bezpośrednio przez prowadzącego badania. Prowadzone gdy zasoby posiadanych informacji są niewystarczające lub nie istnieją,

·         Badania wtórne/gabinetowe- weryfikacja i analiza danych już istniejących. Pomagają podejmować decyzje przy niższych nakładach finansowych niż przy badaniach pierwotnych.

Kryterium charakteru zdobywania informacji

·         Badania jakościowe- wyjaśniają przyczyny zachowań obiektów badań oraz pozwalają je zinterpretować. Badania te mogą być dokładniejszym i wnikliwym rozwinięciem badań ilościowych lub pierwszym etapem zdobywania informacji marketingowej i formułowania pytań zawartych później w kwestjonarjuszu. Należą do nich:

o        Zogniskowane wywiady grupowe- ukierunkowanie rozmowy grupy osób na ścieżkę wyznaczona przez moderatora,

o        Pogłębione wywiady indywidualne- uzyskanie odizolowanej informacji od jednej osoby,

o        Obserwacje uczestniczące- tworzenie spostrzeżeń z zaplanowany sposób, aby odnaleźć odpowiedzi na zadane pytania,

o        Metody heurystyczne- np. metoda ocen ekspertów, burza mózgów.

·         Badania ilościowe- uzyskane dane są mierzalne i mogą podlegać obróbką statystycznym. Przeprowadzane są na reprezentatywnych grupach i dlatego są reprezentatywne dla populacji. Odpowiadają na pytania ?ile?.

Najpopularniejszymi metodami ilościowymi są:

·         Metody ankietowe- zebranie informacji poprzez zadawanie pytań ujętych w kwestjonarjuszu (ankiety bezpośrednie, pocztowe),

·         Wywiady bezpośrednie- rozmowa pomiędzy ankieterem i ankietowanym na zadany temat,

·         Obserwacje nieuczestniczące- obserwowanie zachowań bez oddziaływania na osobę obserwowaną.

 

·          Pytanie nr 11 (pojęcia: populacja, składnik populacji, próba badawcza)

 

Populacja badawcza

Zbiorowość poddawana badaniom, zbiór jednostek, na podstawie którego wyłania się próbę badawczą. Zbiór wobec której badacz chce uzyskać określone informacje.

 

Próba badawcza

Grupa osób badanych wyodrębnionych z określonej populacji za pomocą ściśle określonych kryteriów w celu przeprowadzenia wnioskowania dotyczących cech charakteryzujących całą populację. Najbardziej wiarygodne wnioskowanie prowadzi się w oparciu o przebadanie grup reprezentatywnych dla danej populacji.

 

 

 

1)       Proces doboru próby:
1. Zdefiniowanie badanej populacji.
Populacja badania – zbiorowość, której wszystkie elementy mają wspólne cechy i o której badacz chce uzyskać określone informacje w celu rozwiązania problemu marketingowego.
W definicji operacyjnej populacji badania wyodrębnia się takie składniki jak:
· Element populacji (niepodzielny składnik populacji)
· Jednostka próby (prosta lub złożona)
· Podmiot badania (konkretny respondent, z którym będzie przeprowadzany wywiad)
· Czas i miejsce, w którym jednostki próby będą poddane badaniu
2. Sporządzenie operatu losowania
Operat – wykaz zawierający zbiór jednostek populacji, z którego będzie dobierana próba.
3. Określenie liczebności próby
Wielkość próby nie zależy od wielkości populacji ale od wymaganej dokładności wyników (im większa próba tym większa dokładność)

15. Metoda-metoda badawcza

Metoda-świadomie i konsekwentnie stosowany sposób postępowania, zmierzający do osiągnięcia określonego celu. Celem może być: rozpoznani problemów, rozwiązanie problemu, poznanie przyczyny, lub charakteru zjawiska

 

16. Charakterystyka metod:

Metoda panelowa-badania panelowe

a.)Uzyskiwanie w pewnych odstępach czasu określonego zestawu informacji od tej samej zbiorowości konsumentów;

b.)Badania w swetrze dystrybucji, gdzie w roli respondentów występują losowo dobrane sklepy, hurtownie, magazyny, dostarczające okresowych informacji.

 

CECHY: powtarzalność badania, ta sama duża grupa respondentów.

CEL: ustalenie i ocena zjawisk rynkowych, sprecyzowanie struktury kupujących, określenie udziału rynkowego, ustalenie częstotliwości i intensywności zakupu określonych produktów, zbadanie wierności do danego produktu, uchwycenie zmienności upodobań nabywców, itp.

 

Metoda delficka należy do grupy metod heurystycznych, w których do podejmowania decyzji wykorzystuje się wiedzę, doświadczenie i opinie ekspertów z danej dziedziny. Wykorzystywana jest do określenia prawdopodobieństwa lub czasu zajścia przyszłych zdarzeń. Postawioną prognozę uzyskuje się poprzez przeprowadzenie serii ankiet wśród ekspertów. Nazwa metody delfickiej pochodzi od nazwy starożytnego greckiego miasta Delfy, gdzie w świątyni Apollina przy pomocy kapłanki zwanej Pytią przepowiadali przyszłość.

Za prekursorów metody delfickiej uważa się O. Helmer’a oraz N. Dalkey’a, którzy opisali tę metodę w latach 50. XX wieku dla oceny sytuacji militarnych (zapobieganie dużym ofiarom bombardowań w Stanach Zjednoczonych)

 

Badania ankietowe

Najbardziej popularny sposób uzyskiwania informacji od specjalnie dobranej reprezentacji nabywców.

Dla ustalenia badanej populacji konsumentów stosuje się dobór losowy, gdy niewielka jest ich liczba i nieznana ich struktura, dobór losowy systematyczny, gdy dostępna jest lista całej populacji oraz dobór losowy warstwowy dla uzyskania bardziej dokładnych wyników charakteryzujących badanych.

-z góry ustalony zestaw pytań (kwestionariusz)

-zawsze pisemny charakter

-nie wymaga się obecności badacza przy respondencie(ale wymaga sensownego opracowania)

 

 

 

Wywiad

Wywiad-bezpośrednia rozmowa z respondentem

http://ryby.rsi.org.pl/index.php/pl/Marketing/13,42

Wywiady indywidualne

·         -wywiady nieskateryzowane(swobodne)-badacz nie ma ustalonego zestawu pytań, ma tylko temat, badacz nie może nic respondentowi sugerować

·         Skateryzowane

·         Częściowo skateryzowane

Wywiady grupowe stosowane przy badaniu tematów drażliwych, trudnych, np.: uzależnienia, higiena osobista, seks, choroby, pieniądze, uprzedzenia

·         Dyskusyjne(głębinowe)

·         Refleksyjne(fokusy)-skupiaj się na jakimś zagadnieniu

stosowane przy badaniu tematów drażliwych, trudnych, np.: uzależnienia, higiena osobista, seks, choroby, pieniądze, uprzedzenia

Wywiad dyskusyjny

·         Uzupełnienie wywiadu indywidualnego

·         Grupa 6-10 osób znających temat

·         Badacz nie wpływa na dyskusje grupy(ale nagrywa, filmuje)

Wywiady refleksyjne

·         Służy do oceny percepcji reklamy, opakowania, wizerunku marki, czy firmy

·       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin