Pajor M., Wokół tradycji rękopiśmiennej vita beatae Kunegundis Jana Długosza.pdf

(581 KB) Pobierz
SIGNA
STUDIA I SZKICE
Z NAUK POMOCNICZYCH HISTORII
fot. Andrzej Marzec
SIGNA
STUDIA I SZKICE
Z NAUK POMOCNICZYCH HISTORII
Prace dedykowane Profesorowi Zenonowi Piechowi
w sześćdziesiątą rocznicę urodzin
Pod redakcją Andrzeja Marca i Marcina Starzyńskiego
Kraków 2014
Studenckie Zeszyty Historyczne
Koła Naukowego Historyków Studentów UJ
Zeszyt 21
Opracowanie redakcyjne i korekta
Joanna Mendyk
Patrycja Wiencierz
Artur Wójcik
Opracowanie graficzne i skład
Na okładce użyto rysunków Franciszka Piekosińskiego
przedstawiających przekształcenia godeł polskich herbów rycerskich,
F. Piekosiński,
Rycerstwo polskie wieków średnich,
t. I:
O dynastycznem szlachty polskiej pochodzeniu,
Kraków 1896, s. 118.
Za zgodę na udostępnienie materiałów graficznych
do druku odpowiedzialność ponoszą autorzy artykułów.
Stan zabytków na 2014 r.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechniane całości
lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
ISSN 029–0465
Adres redakcji
Koło Naukowe Historyków Studentów
Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Gołębia 13, p. 21 (niski parter)
31–007 Kraków
Publikacja została wydana dzięki wsparciu finansowemu
Rady Kół Naukowych Uniwersytetu Jagiellońskiego
Studenckie Zeszyty Historyczne
Koła Naukowego Historyków Studentów UJ – z. 21
Maciej Pajor
Wokół tradycji rękopiśmiennej
Vita beatae Kunegundis
Jana Długosza
Jednym z mniejszych i jak dotąd słabo opracowanych dzieł Jana Długosza, naj-
wybitniejszego dziejopisa polskiego średniowiecza, jest
Vita beatae Kunegundis
żywot św. Kingi, księżnej krakowskiej, żony Bolesława Wstydliwego. Został on
oparty przez Długosza na wcześniejszym, XIV-wiecznym tekście z lat 1317–
1329, napisanym przez nieznanego z imienia franciszkanina, spowiednika staro-
sądeckich klarysek
1
. Głównym celem napisania nowego
vita
było opisanie życia
Kingi „lepszym językiem i stylem”, pod względem faktograficznym bowiem
źródło to nie wnosi wiele nowego. Ten fakt jednak nie dziwi, ponieważ Długosz
spisał
Vita
ponad 150 lat po śmierci Kingi i był zdany jedynie na źródła dostępne
mu w wieku XV. Jeśli chodzi o czas powstania dzieła, dotychczasowa literatura
była bardzo rozbieżna. Nie miejsce tutaj na szczegółowe rozważanie tej kwestii,
którą mam nadzieję precyzyjnie wyjaśnić gdzie indziej. Dla orientacji zaznaczam
jednak, że moim zdaniem główny zrąb
Vita
został najprawdopodobniej stwo-
rzony w latach 1461–1463, a w okresie 1471–1473 r. dopisane zostały jeszcze
cuda z lat 1469–1471
2
i końcowa modlitwa. Tradycja rękopiśmienna
Vita beatae
Kunegundis
nie została jak dotąd zbadana i uporządkowana. Niniejszy artykuł
ma za zadanie wprowadzić w ten problem celem ustalenia liczby tak zacho-
M.H. Witkowska,
„Vita sanctae Kyngae ducissae Cracoviensis” jako źródło hagiograficzne,
„Roczniki Humanistyczne”, 10, 1961, s. 51.
2
Wśród datowanych cudów Kingi występuje duża przerwa między 1446 a 1469 r., kiedy
nie odnotowano żadnego tego typu wydarzenia.
1
119
Zgłoś jeśli naruszono regulamin