#Zagraj 3 2020 Into the Stars.pdf

(30159 KB) Pobierz
#ZAG AJ
R
3/ 20 20
INTOTH
E
S AR
T S
SPI S T RE? CI
3
6
29
38
45
49
54
56
60
62
#GrajSF - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajScenariuszem - S?
awek 'Hakken' Uliasz (FWH)
#GrajHandoutem - Agnieszka 'As' Krupi?ska
#GrajInspiracj? - Karol 'Dzik' Olchowy & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajSystemem - Karol 'Dzik' Olchowy
#GrajMuzyk? - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel & Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska
#GrajFilmem - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Karol 'Dzik' Olchowy
#GrajKsi??k? - Bartosz 'Hicks' Liberek & Karol 'Dzik' Olchowy
#GrajSerialem - Karol 'Dzik' Olchowy
#GrajGr? - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Micha?'Mnich' Lewandowski
GW AZDY S? NAPRAW
I
D?
W PORZ?DKU!
# GRA JSF
B Y B ? A RZ
Science fiction (uh uh) double feature
Doctor X (uh uh) will build a creature
See androids fighting
Brad and J
anet
Anne Francis stars in Forbidden Planet
Oh oh oh oh
At the late night double feature picture show
? z musicalu "Rocky Horror Picture Show"
J
edn? z chyba najwi?kszych zalet fantastyki naukowej (czyli science
fiction w?
a?nie) jest to, ?e naprawd? nie ma ona granic. ?adnych, ani
formalnych, ani kontekstowych, ani wzgl?dem budowy opowie?ci.
Oczywi?cie, cz??? autorów i autorek sama sobie narzuca pewne
ograniczenia, jak cho?by zgodno?? z obecn? wiedz? naukow? czy
zasadami logiki. J
ednak tak naprawd? jest to tylko zabieg zbli?aj?cy ich
opowie?? do naszego postrzegania. Bo przecie? nie ma ?adnej
gwarancji, ?e wiemy ju? wszystko i w pe? poj?li?my mechanizmy
ni
naszego i innych ?wiatów. Wci?? si? uczymy. Fantastyka naukowa
pomaga rysowa? i rozwa?a? niezliczone ilo?ci wariantów. Dlatego tak
3
ch?tnie si?gaj? po ni? naukowcy i sama, mo?na powiedzie?,
wychowa? rzesze odkrywców, którzy sprawdzaj? po kolei czy to, co
a
przeczytali lub zobaczyli, mo?e mie? racj? bytu.
Science Fiction to festiwal wyobra?ni z jednej strony, a wiedzy
z drugiej, st?d trudno o lepiej nazwany gatunek. Mo?ecie wybra?
klasyków, którzy w sztafa?u kosmicznych podró?y i spotka? z innymi
inteligentnymi rasami serwuj? nam g?
?bok? (i nierzadko dotkliw?)
prawd? o ludzko?ci. Saga "Hyperion", "Gra Endera", "Czy androidy ?ni?
o elektrycznych owcach?", "Diuna" to tylko kilka przyk?
adów opowie?ci,
które
po
zdj?ciu
skafandra
gatunku
staj?
si?
po
prostu
socjologiczno-filozoficznymi traktatami. Mo?ecie tak?e si?gn?? po
czyst? akcj?, prawdziwie epickie opowie?ci o bohaterach i wielkich
czynach, znajdziecie tak?e groz?, czasem nawet komedi?. Fantastyka
naukowa jest pojemna niczym Wszech?wiat, którego warianty testuje
i to jest w niej najpi?kniejsze.
Dlatego te? tak doskonale sprawdza si? w RPG, bo brak ogranicze?
pozwala na tworzenie niezliczonej ilo?ci ?wiatów. Przyk?
ad? Cho?by
Gwiezdne Wojny pozwalaj? stworzy? tyle ?wiatów, ile planet pomie?ci
nasza g?
owa. Star Trek, Gasn?ce S?
o?ca i inne podobnie. J
e?li marzymy
o kosmicznym horrorze mo?emy si?gn?? do "Obcego", "The Void",
"CthulhuTech", a rz?dnych akcji oczywi?cie warto pos? na stacj?
a?
kosmiczn? w ramach "Cyberpunka". Mo?liwo?ci s? nieograniczone,
tak?e
pod
wzgl?dem
pasjonuj?cych
cross-overów, jak
Dragons", w
cho?by
którym
"Spelljammer ", setting do
Poezja.
J
e?li kto? zapyta mnie "w?
a?ciwie jaki setting najlepiej pokazuje SF?"
odpowiedzia?
bym: wszystkie! B?d?c mi?
o?nikiem horroru si?gam
ostatnio po "The Void", inspiruj?c si? komputerowym "Dead Space 1".
Mia? okazj? gra? w Star Wars RPG i przyznam, bawi? si? ?wietnie
em
em
w bogatym uniwersum, które kojarzy mi si? z fantasy na statkach
"Dungeons &
w przestrzeni kosmicznej przemieszczaj? si? magiczne ?aglowce.
4
kosmicznych. Mam przy tej okazji pewn? rad? dla wszystkich mistrzów
i mistrzy?, którzy chc? si?gn?? gwiazd. Nierzadko b?dziecie si?
zastanawia?, czy nie jest to dla Was zbyt trudne, mo?e przerazi Was
konieczno?? poznania astrofizyki lub mitycznej "rocket science"
obecnej w popularnym porzekadle. Nic bardziej mylnego. Science
Fiction to podró? do gwiazd. J
e?li chcecie, oczywi?cie mo?e by? to hard
sf, zakorzenione g?
?boko w dyskusjach naukowo-filozoficznych, ale nie
musi. Horror i walka o przetrwanie w stylu "Event Horizon"? Szybka
akcja pe? walki i po?cigów a'la "Flash Gordon"? Tyle przygód ile
na
?wiatów, a tych jest niesko?czono??. Dlatego nie bójcie si? si?ga?
gwiazd. W tym wypadku powiedzenie "sky is the limit" nie dzia?
a.
Lepiej zacytowa? klasyk euro-dance: "no limits!"
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin