Znaczenia 15 - Czym jest azyl.pdf

(4489 KB) Pobierz
ROZPRAWY O AGENCIE 007 – JAMES BOND NIE UMIERA NIGDY?
CZYM JEST AZYL? KILKA ISTOTNYCH PERSPEKTYW
Z N A C Z E N I A • N R 1 5 • 2 0 1 6 • W R O C Ł AW • I N S T Y T U T D Z I E N N I K A R S T WA I K O M U N I K A C J I S P O Ł E C Z N E J [ U N I W E R S Y T E T W R O C Ł AW S K I ] • C E N A 1 5 , 0 0 P L N
DWA KRESY. JACEK GRĘBOWIEC O BUZZATIM
W NUMERZE M.IN.:
KULTURA
PÓŁROCZNIK
KOMUNIKACJA
SPOŁECZEŃSTWO
Recenzenci:
dr Anna Wróblewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
dr hab. Daria Mazur, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Redakcja techniczna:
Mikołaj Wojtaszek
Korekta:
Elżbieta Gębarowska
Projekt graficzny:
Paulina Zielona
Zespół redakcyjny:
Andrzej Zawada (redaktor naczelny), Marta Kaprzyk (sekretarz redakcji), Jacek Grębowiec (redaktor działów „Literatura”
oraz „Kultura – Filozofia – Społeczeństwo”), Arkadiusz Lewicki (redaktor działu „Temat Numeru”),
Jędrzej Morawiecki (redaktor działu „Dziennikarstwo”), Leszek Pułka (redaktor działu „Aktualności – Recenzje – Noty”).
Rada Naukowa:
prof. dr hab. Michał Błażejewski, Uniwersytet Gdański
prof. dr hab. Aleksander Kiklewicz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
dr hab. Paweł Zajas, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
dr hab. Piotr Zwierzchowski, prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
гл. �½ауч. сотр. Харито�½ова Вале�½ти�½а Ива�½ов�½а, Российская академия �½аук (РАН), Москва
dr Hans-Christian Trepte, Universität Leipzig
Nakład 300 egz.
Zgodnie z komunikatem MNiSW z dnia 18 grudnia 2015 r. „Znaczenia” znalazły się na wykazie czasopism punktowanych (część B), uzyskując 4 pkt.
Czasopismo przeszło pozytywnie proces ewaluacji IC Journals Master List 2015. Uzyskany wskaźnik ICV (Index Copernicus Value): 53.89 pkt.
Półrocznik „Znaczenia”, oprócz pierwotnej wersji drukowanej, posiada wersję elektroniczną: http://www.e-znaczenia.pl/.
Teksty Mateusza Żebrowskiego, Magdaleny Ciereszko, Tomasza Żaglewskiego, Roberta Dudzińskiego i Jakuba Dylewskiego są efektem ogól-
nopolskiej konferencji naukowej „James Bond nie umiera nigdy”, która została zorganizowana we Wrocławiu w dniach 20–21 listopada 2015
roku przez Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”. Artykuły zostały zrecenzowane dodatkowo przez dr Mag-
dalenę Kamińską (UAM), a ich wstępną redakcją zajęli się Tomasz Żaglewski i Radosław Pisula.
ISSN 1899-9670
Adres redakcji:
„Znaczenia”, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Wrocławski,
ul. F. Joliot-Curie 15, 50–383 Wrocław. Poczta elektroniczna: redakcja@e-znaczenia.pl.
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe
ul. T. Kościuszki 51A, 50–011 Wrocław, tel. 71 342 20 56, faks 71 341 32 04
oficyna@atut.ig.pl, www.atut.ig.pl
SPIS TREŚCI
AZYL
>
Od Redakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
>
Mariusz Guzek, Paweł Nowak
Czy Zapora w Dalešicach może być sielska anielska? Czeska prowincja w filmach Jiříego Menzla jako azyl
>
Ewa Baszak
Stereotypowy wizerunek imigrantów w kinie włoskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
>
Sara Antczak
Wizerunek uchodźców z Afryki i Bliskiego Wschodu w prasie i mediach elektronicznych (lata 2014–2016)
>
Agnieszka Iwanicka
Wspólnota artystyczna jako miejsce azylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
>
Jakub Kubś
Czy męskość została w jaskini? Geneza i charakterystyka fenomenu „man caves” . . . . . . . . . . . . . . .
LITERATURA
>
Jacek Grębowiec
Dwa kresy. Powrót do Buzzatiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
>
Piotr Kulpa
Między Wschodem a Zachodem. Andrzej Stasiuk i Michał Książek na drodze do samokolonizacji
>
Katarzyna Filipowska
O znaczeniu rzeczownika – tłumaczenie poezji w świetle językoznawstwa kognitywnego . . .
>
Michał Rydlewski
Analiza semiotyczno-strukturalna światopoglądową dekonstrukcją podszyta.
Przykład
Ostatniego Królestwa
Bartosza Jastrzębskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . .7
..
11
. . . 19
. . . 25
. . . 33
. . . 39
. . . . . . . . . 49
. . . . . . . . . 55
. . . . . . . . . 61
. . . . . . . . . 67
>
Paweł Kuligowski
Podłość filatelisty. Na marginesie recenzji Michała Rydlewskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
KULTURA–FILOZOFIA–SPOŁECZEŃSTWO
>
Marta Kaprzyk
Już Cervantes uskarżał się na hiszpańskie prawo
Rozmowa z José Luisem Escolarem, hiszpańskim producentem filmowym. . . . . . . . . .
>
Mateusz Żebrowski
Baśń o Jamesie sierocie, czyli
Skyfall
jako baśń filmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
>
Magdalena Ciereszko
Czy to James Bond jest marką, czy marki chcą być jak James Bond?
Jawne związki tajnego agenta Jej Królewskiej Mości i marketingu . . . . . . . . . . . . . .
>
Tomasz Żaglewski
Licencja na adaptowanie: o specyfice komiksowej wersji
Casino Royale
. . . . . . . . . . .
>
Robert Dudziński
Na tropie Organizacji W. Bondowskie inspiracje w serialu
Życie na gorąco
Andrzeja Konica
>
Jakub Dylewski
Seksualne fantazje Jamesa Bonda, czyli jak to się robi w Secret Service.
Obraz seksu i seksualności w tekstach o agencie 007 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
>
Sylwia Jankowy
Dyskurs postkolonialny jako narzędzie analizy filmów o Jamesie Bondzie . . . . . . . . .
>
Aleksandra Michałowska-Kubś
El Día de Todos los Santos,
czyli o tym, jak po śmierci żyje się w Hiszpanii . . . . . . . . . .
>
Patrycja Kochanek
Pojęcie pracy kiedyś i dziś . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
>
Arkadiusz Wojnarowski
Format scenariusza filmowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
............
85
. . . . . . . . . . . . . 91
. . . . . . . . . . . . 101
. . . . . . . . . . . . 107
..........
119
...........
129
. . . . . . . . . . . . 139
. . . . . . . . . . . . 149
. . . . . . . . . . . . 157
. . . . . . . . . . . . 163
DZIENNIKARSTWO
>
Michał Szeląg
Pornografia dziecięca – analiza semantyczna pojęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
AKTUALNOŚCI–RECENZJE–NOTY
>
Waldemar Bojakowski
„W sumie więc: nowoczesna sztuka. No bo cóż jeszcze?” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
>
Krzysztof Obremski
Filozoficzne spory literaturoznawców o interpretację:
od presokratyków przez Romana Ingardena do Josefa Mitterera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
>
Jacek Kudera
Sztuka budowania mostów, czyli Andrić w Serbskim Teatrze Narodowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
NOTY O AUTORACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Zgłoś jeśli naruszono regulamin