2005 - Zadanie i rozwiązanie.pdf

(188 KB) Pobierz
Centrum Edukacji Nauczycieli
w Koszalinie
Propozycja
uczniowskiego
przykładowego
zadania
rozwi
ą
zania
na
egzaminacyjnego
etap praktyczny z bran
Ŝ
y mechanicznej
Zawód: technik mechanik
Symbol cyfrowy: 311[20]
Poradnik metodyczny z serii:
Jak przygotować ucznia do zewnętrznego egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe?
Zeszyt nr 9
(do uŜytku wewnętrznego)
Jan Diaczuk
Mirosław Stachnik
1
WYDAWNICTWO CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI
W KOSZALINIE
Autorzy: dr. inŜ. Jan Diaczuk i mgr inŜ. Mirosław Stachnik
Opinia wydawnicza: mgr inŜ. Wiesław Kotlęga – doradca metodyczny CEN
w Koszalinie
Praca przygotowana w Pracowni Szkolnictwa Zawodowego CEN, jako zeszyt
nr 9 z serii „Nowe metody i treści w przedmiotach zawodowych”
2
SPIS TREŚCI
1. Wstęp
2. Co powinno zawierać zadanie egzaminacyjne na etapie praktycznym
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
3. Przykład zadania egzaminacyjnego na etap praktyczny
4. Rozwiązanie zadania egzaminacyjnego
I.
II.
Tytuł pracy egzaminacyjnej
ZałoŜenia (dane do projektu realizacji prac,
które
odnaleźć naleŜy w treści zadania i ewentualnie
w dokumentacji,
która stanowi jej uzupełnienie)
III.
IV.
Rozwiązanie konstrukcyjne dla wskazanego połączenia
Wykaz maszyn, urządzeń i narzędzi do wytwarzania
ściągacza
dwuramiennego w warunkach produkcji
jednostkowej
V.
VI.
Wykaz urządzeń i narzędzi kontrolno-pomiarowych
Przebieg procesu wytwarzania
ściągacza
dwuramiennego do
kół zębatych i łoŜysk
VII.
VIII.
Przebieg montaŜu
ściągacza
dwuramiennego
Harmonogram prac związanych z wytworzeniem
ściągacza
dwuramiennego
5. Przykładowy klucz oceniania projektu egzaminacyjnego z etapu
praktycznego
6. Literatura
1. Procedury i instrukcje dotyczące przygotowania i przeprowadzania
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
OKE Poznań, 2006
2. Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe.
Technik mechanik. CKE Warszawa 2005.
3. Przykładowe rozwiązania uczniowskie zadań egzaminacyjnych dla
techników.
www.cke.edu.pl
3
1. WSTĘP
Osiąganie sukcesów edukacyjnych młodzieŜy jest nierozerwalnie
związane z motywacją. Motywacja do działania musi być powiązana
z systematycznym zdobywaniem nowej wiedzy i nabywaniem umiejętności.
Motywacje do działania, w zakresie sprawnego zdawania i osiągania wysokich
wyników na egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe, zwiększają
pozytywne przykłady rozwiązań przykładowych zadań egzaminacyjnych
zawartych w materiałach metodycznych czy teŜ w informatorach wydawanych
przez Centralną Komisje Egzaminacyjną.
Właściwa motywacja uczniów winna uwzględniać równieŜ poŜądane
efekty szkolne takie jak:
- pełna i wnikliwa analiza podstaw programowych i standardów wymagań
egzaminacyjnych,
- konsekwentne przestrzeganie zasad oceniania kryterialnego,
- realizacja zasad monitoringu międzyprzedmiotowego,
- wnikliwa analiza wyników holistycznych testów sprawdzających,
próbnych egzaminów i wyników egzaminów potwierdzających kwalifikacje
zawodowe, przeprowadzana corocznie w szkołach oraz w raportach
okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Nauczyciel przygotowujący do egzaminu zawodowego winien równieŜ
pamiętać o tym,
Ŝe
egzamin sprawdza nie tylko wiedzę i umiejętności
przewidziane w podstawie programowej kształcenia w zawodzie, ale takŜe
odporność ucznia na stres oraz obycie testowe (w tym: spryt testowy,
kompetencje punktującego, intuicję, szczęście itp.).
Przedstawiony poniŜej przykład ma za zadanie udzielenie uczniowi
pomocy w zakresie lepszego przygotowania do egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe na etapie kształcenia na poziomie technikum.
4
2. CO POWINNO ZAWIERAĆ ZADANIE EGZAMINACYJNE
NA ETAPIE PRAKTYCZNYM EGZAMINU
POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Zadania
egzaminacyjne są opracowywane na podstawie zadania o treści
ogólnej sformułowanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu.
Treść ogólna umoŜliwia przygotowanie wielu róŜnorodnych zadań
egzaminacyjnych, wynikających z róŜnorodności technologii, metod i
technik wytwarzania określonych zespołów i podzespołów mechanicznych w
przedsiębiorstwach produkcyjnych o róŜnych warunkach organizacyjnych
i technicznych.
W treści
zadania egzaminacyjnego mogą być przedstawione
wymagania związane z wytwarzaniem określonego zespołu lub podzespołu
mechanicznego w przedsiębiorstwie mechanicznym o określonej strukturze
organizacyjnej i wyposaŜeniu technicznym. Informacje o zespole lub
podzespole mechanicznym znajdą się w treści zadania, dokumentacji
technicznej lub jej elementach. Dokumentacja ta moŜe występować w formie
załączników.
Z treści zadania i dokumentacji będą wynikać teŜ prace związane
z wytwarzaniem określonego zespołu lub podzespołu oraz ich zakres.
Propozycję sposobów wykonania tych prac powinien zawierać projekt
realizacji.
Rozwiązanie zadania będzie obejmować
opracowanie projektu
realizacji określonych prac związanych z wytworzeniem zespołów
i podzespołów mechanicznych w określonych warunkach organizacyjnych
i technicznych na podstawie dokumentacji.
Projekt realizacji prac powinien zawierać w swojej strukturze;
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej stosowany do zakresu realizowanych prac.
2. ZałoŜenia (dane do projektu realizacji prac,
które odnaleźć naleŜy
w treści zadania i ewentualnie dokumentacji,
która stanowi jej
uzupełnienie).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin