Teofil.pdf

(4100 KB) Pobierz
B
óg chce zbawienia wszystkich
ludzi bez wyjątku. „Jest to
dobre i miłe w oczach, Zbawiciela naszego, Boga, który pragnie,
by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy”
(1 Tm 2, 3–4).
Czy to oznacza jednak, że wszyscy zostaniemy zbawieni? Św. Paweł
powiada: „Bez wiary nie można podobać się Bogu. Przystępując bo-
wiem do Boga musimy uwierzyć, że Bóg jest i że wynagradza tych,
którzy Go szukają” (Hbr 11, 6). Sobór Trydencki zaś w oparciu o te
słowa naucza: „Wiara jest początkiem zbawienia człowieka, podstawą
i korzeniem wszelkiego usprawiedliwienia; bez niej nie można podo-
bać się Bogu, ani wejść do wspólnoty jego dzieci” (Denz. 801).
Jak zatem pogodzić powszechną zbawczą wolę Boga z koniecznością
wiary? Czy ci wszyscy, którzy nie poznali Chrystusa będą zbawie-
ni? Czy poza widzialnymi granicami Kościoła, człowiek w każdym
czasie może się zbawić? Czy inne religie mają swe własne znaczenie
w Bożym planie zbawienia ludzkości, czy też stanowią po prostu
przeszkodę w rozpowszechnianiu się misji chrześcijańskiej w świecie?
(Jacques Dupuis). Czy zbawienie przychodzi poprzez religie, czy po-
mimo niej? Z drugiej zaś strony, czy sama wiara wystarczy, by być
pewnym tego, że będziemy zbawieni? A co z tymi, którzy odeszli od
Chrystusa świadomie?
Te wszystkie pytania niepokoją. Zmuszają do poszukiwania odpowie-
dzi. Czy potrafimy jednak wyjaśnić do końca to, co stało się w osobie
Jezusa Chrystusa? Zapewne człowiek sam nie jest w stanie uzasadnić
tego wyboru, w którym kryje się tajemnica zarówno wolności i miło-
ści Boga, jak również tajemnica boskiego sposobu zdobycia ludzkiej
wolności. Niepojęty działa w sposób niepojęty dla człowieka (św. Am-
broży). Niewiele pomogą tu nawet najlepsze systemy i syntezy teo-
logiczne. Nie zwalnia nas to jednak od podejmowania wysiłków do
pogłębienia wniknięcia w tajemnicę zbawienia. Do odczytania na no-
wo prawdy o zbawieniu, które przyniósł Jezus Chrystus.
Dlatego w tym numerze Teofila stawiamy pytanie, które dwa tysiące
lat temu zadali uczniowie Jezusowi, po Jego rozmowie z bogatym
młodzieńcem: „Panie, któż będzie zbawiony”? (por. Mk 10, 26; Łk
18, 26; Mt 19, 25).
Kto zostanie zbawiony?
Ankieta TEOFILA
Kto będzie zbawiony?
............................
7
Don Dawid Foster OSB
To Bóg zbawia, nie religia
...................
29
Karol Karbownik OP
Teologia pluralizmu religijnego
Jacquesa’a Dupuis
..............................
39
Jacek Kaniewski OP
Św. Tomasz a powszechne zbawienie
...
47
Jan Nalepa OP
„Nadzieja powszechnego zbawienia”
w duchowości dominikańskiej
.............
59
Jarosław Kołak OP
„Trylogia mesjańska”. Prorok Izajasz
o Zbawicielu
........................................
67
Adam Dobrzyński OP
Kim dla muzułmanina jest Jezus Syn
Maryi?
................................................
81
Paweł Trzopek OP
Parę słów na temat przyjścia Pana
91
Teofil 1(21)2005
Redagują:
Janusz Pyda OP (red. naczelny), Tomasz
Grabowski OP (red. techniczny) Krzysz-
tof Ruszel OP, Mariusz Tabaczek OP
(sekretarz redakcji), Wojciech Golubiew-
ski OP, Jarosław Kołak OP, Adam Do-
brzyński OP
Redaktor prowadzący:
Adam Dobrzyński OP
Konsultacja:
dr Wiesław Szymona OP
Za pomoc w realizacji numeru serdecznie
dziękujemy:
Benedyktowi Jonakowi OP
Korekta:
Weronika Ostatek
Projekt okładki i grafika:
Katarzyna Bruzda
....
Spory, dyskusje, polemiki
Nadzieje współczesnego chrześcijanina –
rozmowa ze o. S. Obirkiem SJ, Tkając
sieci życia – Philip Pan Yung Ta OP
.
97
Otto Hermann Pesch
Tomasz z Akwinu — przeszkoda czy
pomoc w dialogu ekumenicznym
z protestantyzmem?
...........................
119
ks. Bronisław Grulkowski
Prawda o człowieku: biblijna czy
psychologiczna?
..................................
147
Wojciech Surówka OP
Ocalona z Sodomy
.............................
157
Justyna Dorożała
Kogo i co trapi w Warszawie
najbardziej?
.......................................
163
Miracula Beati Dominici
...................
Skład i łamanie:
Krzysztof Ruszel OP
Redakcja zastrzega sobie prawo do zmia-
ny tytułów i skracania artykułów.
Pismo Kolegium
Filozoficzno–Teologicznego
Dominikanów
ul. Stolarska 12
31–043 Kraków
tel.: (012) 423 16 13
fax.: (012) 423 05 13
e-mail: jpyda@dominikanie.pl
http://www.teofil.dominikanie.pl/
ISSN 1506–8714
177
Tytuły prac końcowych z filozofii
.......
209
Bibliografia
.........................................
213
Dzisiaj wiemy, że po dwóch tysiącach lat nie
udało się dotrzeć z Ewangelią do całego świata
i nic na to nie wskazuje, żebyśmy przez naj-
bliższe tysiąc lat przekonali ludzi o Chrystusie.
Z wielu zresztą względów. Historycznie różnie
z tym było i długo by o tym mówić. Rzeczy-
wistość jest taka, jaka jest i jako chrześcijanin
stwierdzam, że ona również może być i będzie
zbawiona, w tej swojej różnorodności religijnej.
Oczywiście na sposób, którego nie potrafię wy-
jaśnić. Ale najważniejsze, to niczego nie odci-
nać od Boga. Niczego! Bóg jest jedynym Stwo-
rzycielem.
Stanisław Obirek SJ
Nawet jeśli jakaś religia byłaby dla swoich wy-
znawców ucieleśnieniem wielkiej mądrości —
a myślę, że powinniśmy się wiele nauczyć z
mądrości innych religii — to jestem również
przekonany, że potrzeba nam Zbawiciela, i że
Zbawiciel, którego potrzebujemy, jest jednym z
Bogiem, który nas stworzył, i w którym znaj-
dujemy nasze spełnienie i radość.
Don David Foster OSB
To nie Kościół daje zbawienie. On może jedynie
dążyć do samodoskonalenia się, a dopiero po-
tem oferować wyznawcom innych religii praw-
dy zbawcze. Pamiętacie, że kiedy Jezus przy-
szedł na świat, pierwszą rzeczą, jaką się zajął,
była nauka. Dopiero po długim czasie nauki Je-
zus wyruszył, aby głosić Dobrą Nowinę. Taki
powinien być model Kościoła w Azji, aby mi-
sja Jezusa została wypełniona.
Philip Pan Yung Ta OP
Dzieje Apostolskie ukazują ciągłość między Je-
zusem i Kościołem. Ta ciągłość jest możliwa
tylko w Duchu Świętym. Przejawia się ona w
głoszeniu Ewangelii w wielu językach i w roz-
rastającej się wspólnocie ochrzczonych. Przez
Ducha Świętego, Jezus Chrystus odnawia stwo-
rzenie. To odnowienie oznacza zniszczenie gra-
nic miedzy ludźmi — Jezus w Duchu daje wol-
ność duchową całej ludzkości.
Karol Karbownik OP
Ankieta Teofila
D. D. Foster OSB
K. Karbownik OP
J. Kaniewski OP
J. Nalepa OP
J. Kołak OP
A. Dobrzyński OP
P. Trzopek OP
Spory . . .
O. H. Pesch
B. Grulkowski
W. Surówka OP
J. Dorożała
J. Kołak OP
Tematy prac
Bibliografia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin