Z3.02_u.pdf

(2539 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Stanisław Popis
Programowanie układόw manipulacyjnych i robotόw
311[50].Z3.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
,,Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego"
Recenzenci:
mgr inż. Henryk Krystkowiak
dr inż. Jerzy Gustowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].Z3.02.
Programowanie układόw manipulacyjnych i robotόw zawartego w programie nauczania dla
zawodu technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
,,Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego"
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Budowa i klasyfikacja układόw manipulacyjnych i robotów
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2.Programowanie maszyn manipulacyjnych i robotόw
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3.Zasady aplikacji i użytkowania systemόw robotycznych
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępόw
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
32
33
37
38
38
51
51
53
54
54
57
58
59
60
63
,,Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego"
2
1. WPROWADZENIE.
Poradnik dla ucznia będzie Ci pomocny w opanowaniu wiadomości oraz ukształtowaniu
umiejętności niezbędnych do programowania układόw manipulacyjnych i robotόw.
W poradniku zamieszczono:
– wymagania wstępne – wykaz wiadomości i umiejętności, jakie powinieneś posiadać przed
przystąpieniem do zajęć,
– cele kształcenia - wykaz wiadomości i umiejętności, jakie zdobędziesz po zrealizowaniu
zajęć,
– materiał nauczania – wiadomości niezbędne do opisania budowy oraz funkcji układόw
manipulacyjnych i robotόw, tworzenia programόw sterujących układami manipulacyjnymi,
uruchamiania programόw sterowniczych, symulacji pracy układόw manipulacyjnych
i robotόw,
– pytania sprawdzające, ktόre pomogą ci sprawdzić, czy opanowałeś zakres materiału
nauczania,
ćwiczenia,
ktόre umożliwią ci nabycie umiejętności praktycznych w zakresie
programowania układόw manipulacyjnych i robotόw oraz symulacji ich działania,
– sprawdzian postępόw umożliwiający ci osobistą refleksję nad osiągniętym efektami,
– sprawdzian osiągnięć umożliwiający ocenę osiągniętego prze ciebie poziomu wiadomości
oraz umiejętności.
Bardzo uważnie zapoznaj się z wiadomościami zawartymi w materiale naucznia mając
świadomość, że
są one podane w skrόconej formie. Nauczyciel wskaże Ci literaturę i inne
materiały pozwalające na rozszerzenie i lepsze opanowanie wiadomości.
Realizując
ćwiczenia
zaproponowane w Poradniku dla ucznia oraz przez nauczyciela
będziesz miał sposobność do weryfikacji wiedzy, jaką nabyłeś oraz zastosowania jej w praktyce.
Pod kierunkiem nauczyciela będziesz mόgł tworzyć programy pracy robotόw, przesyłać je do
sterownika robota i uruchamiać je.
Po wykonaniu
ćwiczeń
określ poziom swoich postępόw rozwiązując sprawdzian postępόw.
Sprawdzian osiągnięć, ktόremu będziesz poddany, pozwoli na określenie stopnia
opanowania wiadomości i umiejętności objętych zakresem jednostki modułowej
„Programowanie układόw manipulacyjnych i robotόw”.
,,Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego"
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
stosować jednostki miar układu SI,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu statyki, dynamiki, kinematyki, takimi
jak: masa, siła, prędkość, energia, para kinematyczna, więzy, stopień swobody,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
poszukiwać informacji w Internecie,
objaśniać strukturę oraz zasadę działania elektrycznego układu napędowego,
objaśniać strukturę oraz zasadę działania pneumatycznego i elektropneumatycznego układu
napędowego,
objaśniać strukturę oraz zasadę działania hydraulicznego i elektrohydraulicznego układu
napędowego,
rozpoznać i przedstawić działanie układu sterowania otwartego i zamkniętego,
rozrόżnić i scharakteryzować przekładnie mechaniczne: zębatą,
ślimakową
i
śrubową,
objaśnić działanie i scharakteryzować możliwości wykorzystania silnikόw prądu stałego,
objaśnić działanie i scharakteryzować możliwości wykorzystania silnikόw prądu
przemiennego,
omówić sposόb działania silnikόw skokowych,
rozrόżnić oraz przedstawić działanie sensorόw: potencjometrycznego, indukcyjnościowego,
optycznego (laserowego,
światłowodowego),
tensometryczno-rezystancyjnego,
rozrόżnić stany naprężeń materiałόw (rozciąganie,
ściskanie),
posługiwać się normami, katalogami,
uczestniczyć aktywnie w dyskusji,
przygotowywać i realizować prezentacje,
stosować rόżne metody i
środki
porozumiewania się w zakresie zagadnień technicznych
(symbole, rysunki, zdjęcia, itp.),
stosować ogόlne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie eksploatacji maszyn
i urządzeń.
,,Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego"
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin