O4.01_u.pdf

(2283 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Janusz Górny
Wykonywanie pomiarów warsztatowych
311[20].O4.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
Recenzenci:
mgr inż. Małgorzata Kiebała
mgr inż. Igor Lange
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Zbigniew Kramek
Korekta:
mgr Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[20].O4.01
Wykonywanie pomiarów warsztatowych w zawodzie 311[20] technik mechanik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Zamienność części w budowie maszyn
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Wymiary, tolerancje, pasowania i chropowatość powierzchni
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Podstawy teoretyczne wykonywania pomiarów
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Klasyfikacja przyrządów pomiarowych
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Użytkowanie, dobór, konserwacja i przechowywanie przyrządów
pomiarowych
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Pomiar wielkości geometrycznych
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Zasady bhp podczas wykonywania pomiarów
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6.
Literatura
3
6
7
8
8
8
9
9
10
10
10
22
22
24
24
24
28
28
28
29
29
42
42
43
44
44
45
45
46
47
47
67
67
69
70
70
70
70
71
72
77
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik, który Ci przekazujemy pomoże wzbogacić Twoją wiedzę oraz ukształtować
umiejętności z zakresu wykonywania pomiarów warsztatowych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas nauki tej jednostki
modułowej,
materiał nauczania – podstawowe informacje niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
pytania sprawdzające – odpowiadając na nie sam sprawdzisz siebie czy możesz przystąpić
do wykonywania
ćwiczeń,
ćwiczenia
pomogą Ci utrwalić wiedzę oraz ukształtować umiejętności,
sprawdzian osiągnięć – przykładowy zestaw zadań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi,
że
dobrze pracowałeś podczas lekcji i
że
nabyłeś wiedzę i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą,
sprawdzian postępów –upewni Cię, czy zrozumiałeś poszczególne partie materiału
nauczania,
Z rozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się:
przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na
te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania
ćwiczeń,
po zapoznaniu się z rozdziałem Materiał nauczania, by sprawdzić stan swojej wiedzy,
która będzie Ci potrzebna do wykonywania
ćwiczeń.
Wykonując
ćwiczenia
przedstawione w poradniku lub zaproponowane przez nauczyciela,
będziesz kształtował umiejętności z zakresu pomiarów warsztatowych.
Po wykonaniu zaplanowanych
ćwiczeń,
sprawdź poziom swoich postępów wykonując
Sprawdzian postępów.
W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedź wstawiając X w podane miejsce,
wpisz TAK jeśli umiesz odpowiedzieć na pytania ,
wpisz NIE jeśli nie rozumiesz lub nie znasz odpowiedzi.
Odpowiedzi NIE wskazują braki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich
zagadnień jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to także powrót do treści, które nie są
dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości będzie stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się zadaniami testowymi.
W rozdziale 5 tego poradnika jest zamieszczony przykładowy test, zawiera on:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
przykładową kartę odpowiedzi, w której, zakreśl poprawne rozwiązana do poszczególnych
zadań.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp
i higieny pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych
prac. Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin