O2.02_u.pdf

(767 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Barbara Oleszek
Halina Walkiewicz
Badanie materiałów konstrukcyjnych
311[20].O2.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Janusz Jasek
mgr inż. Janusz Salmonowicz
Opracowanie redakcyjne
mgr Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Zbigniew Kramek
Korekta:
mgr Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[20].O2.02
Badanie materiałów konstrukcyjnych zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu technik mechanik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Właściwości mechaniczne metali i ich stopów
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Badanie właściwości mechanicznych: statyczna próba rozciągania
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Statyczne metody pomiaru twardości
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Badanie udarności
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Właściwości technologiczne metali i stopów
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Badania makroskopowe metali i stopów
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Badania nieniszczące metali
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
4.8. Przepisy bhp podczas wykonywania badań
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3.
Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
8
8
9
10
10
13
14
16
17
17
18
19
20
21
21
23
23
24
25
25
28
28
29
31
31
32
32
34
35
35
38
38
39
40
40
41
42
43
44
49
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu treści nauczania o podstawowych
własnościach materiałów konstrukcyjnych, ich właściwościach mechanicznych,
technologicznych oraz o sposobie przeprowadzania badań metali i ich stopów.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy
z poradnikiem,
materiał nauczania, wiadomości teoretyczne i wskazówki praktyczne, niezbędne do
poznania właściwości materiałów, sposobu ich badania, a także ich klasyfikacji,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia,
które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi,
że
dobrze pracowałeś podczas lekcji i
że
nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tego podrozdziału,
literaturę uzupełniającą.
Poznanie przez Ciebie wiadomości o badaniach materiałów konstrukcyjnych będzie
stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych
wiadomości i umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się „Zestawem zadań testowych”
zawierających różnego rodzaju pytania. W rozdziale 5 tego poradnika został zamieszczony
przykład takiego testu, który zawiera:
instrukcję, w której omówiono jak postępować podczas wykonywania sprawdzianu,
przykładową kartę odpowiedzi, w której we wskazanych miejscach należy wpisać
odpowiedzi na pytania – zadania; będzie to stanowiło dla Ciebie próbę przed
zaplanowanym sprawdzianem przez nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu statyki, dynamiki, kinematyki, takimi
jak: masa, siła, prędkość, energia,
zastosować prawa i zależności matematyczne opisujące związki między wielkościami
fizycznymi,
stosować układ SI,
interpretować wykresy, a także odczytywać wielkości z wykresów,
korzystać z instrukcji urządzeń,
dobierać i obsługiwać przyrządy pomiarowe,
współpracować w grupie,
uczestniczyć w dyskusji, prezentacji,
organizować stanowisko pracy,
przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania
ćwiczeń,
pomiarów i obserwacji.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin