O2.03_u.pdf

(617 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Janusz Boczniewicz
Władysław Szumowski
Dobieranie materiałów konstrukcyjnych
311[20].O2.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
Recenzenci:
mgr inż. Janusz Jasek
mgr Janusz Salmanowicz
Konsultacja:
dr inż. Zbigniew Kramek
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Korekta:
mgr Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[20].O2.03
Dobieranie materiałów konstrukcyjnych w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik mechanik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Metalurgia
żelaza
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Otrzymywanie stali
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Stale niestopowe (węglowe)
4.3.1. Materiał nauczania.
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Stale stopowe
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Staliwo: ogólna charakterystyka staliw, znakowanie staliw
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6.
Żeliwo:
ogólna charakterystyka
żeliw,
znakowanie
żeliw
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Metale nieżelazne i ich stopy
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
4.8. Materiały z proszków spiekanych
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3.
Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
4.9. Tworzywa sztuczne
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
4.9.3.
Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4
5
6
7
7
7
9
9
9
10
10
13
13
13
14
14
16
16
17
17
17
19
20
20
20
20
22
22
22
23
23
26
26
27
27
27
32
33
33
33
33
34
35
35
35
35
37
37
38
4.10. Szkło
4.10.1. Materiał nauczania
4.10.2. Pytania sprawdzające
4.10.3.
Ćwiczenia
4.10.4. Sprawdzian postępów
4.11. Materiały ceramiczne
4.11.1. Materiał nauczania
4.11.2. Pytania sprawdzające
4.11.3.
Ćwiczenia
4.11.4. Sprawdzian postępów
4.12. Kompozyty
4.12.1. Materiał nauczania
4.12.2. Pytania sprawdzające
4.12.3.
Ćwiczenia
4.12.4. Sprawdzian postępów
4.13. Drewno
4.13.1. Materiał nauczania
4.13.2. Pytania sprawdzające
4.13.3.
Ćwiczenia
4.13.4. Sprawdzian postępów
4.14. Materiały uszczelniające
4.14.1. Materiał nauczania
4.14.2. Pytania sprawdzające
4.14.3.
Ćwiczenia
4.14.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
38
38
40
40
40
41
41
42
43
43
43
43
45
45
46
46
46
48
49
49
49
49
51
52
52
53
57
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o podstawowych własnościach
materiałów konstrukcyjnych, ich właściwościach mechanicznych, technologicznych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy
z poradnikiem,
materiał nauczania, wiadomości teoretyczne i wskazówki praktyczne, niezbędne do
poznania właściwości materiałów, sposobu ich badania, a także ich klasyfikacji,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia
pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi,
że
dobrze pracowałeś podczas lekcji i
że
nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tego podrozdziału,
literaturę uzupełniającą.
Zrealizowanie przez Ciebie materiału nauczania o doborze materiałów konstrukcyjnych
będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu
przyswojonych wiadomości i umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się „Zestawem
zadań testowych” zawierającym różnego rodzaju pytania. W rozdziale 5 tego poradnika został
zamieszczony przykład takiego testu, który zawiera:
instrukcję, w której omówiono jak postępować podczas wykonywania sprawdzianu,
przykładową kartę odpowiedzi, w której we wskazanych miejscach należy wpisać
odpowiedzi na pytania – zadania; będzie to stanowiło dla Ciebie próbę przed
zaplanowanym sprawdzianem przez nauczyciela.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp i higieny
pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin