Z2.01_u.pdf

(2541 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Andrzej Szymczak
Wykonywanie prac z zakresu obróbki ręcznej
311[08].Z2.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
Recenzenci:
mgr inż. Jan Bogdan
dr inż. Zdzisław Kobierski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z2.01
„Wykonywanie prac z zakresu obróbki ręcznej” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. MATERIAŁ NAUCZANIA
4.1. Zasady bhp przy obróbce ręcznej
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Sprawdzian postępów
4.2. Podstawowe pomiary warsztatowe
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Trasowanie na płaszczyźnie
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Cięcie materiałów piłką i nożycami
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Piłowanie metali i ich stopów oraz tworzyw sztucznych
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Gięcie i prostowanie prętów, płaskowników i blach
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Wiercenie otworów w różnych materiałach
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
4.8. Gwintowanie otworów i powierzchni zewnętrznych
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3.
Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
4.9. Wykonywanie połączeń
śrubowych
i nitowych
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
4.9.3.
Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
5. SPRAWDZIAN OSIĄGNIĘĆ
6. LITERATURA
3
4
5
6
6
6
7
8
8
8
13
13
17
17
17
24
24
26
26
26
30
31
32
32
32
37
37
40
40
40
45
45
51
51
51
56
57
58
59
59
64
64
68
68
68
71
72
75
76
86
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
z zakresu „Wykonywania prac z zakresu obróbki ręcznej”.
W poradniku zamieszczono:
materiał nauczania,
ćwiczenia,
pytania sprawdzające,
sprawdzian postępów
Szczególną uwagę zwróć na:
– organizację pracy poprzez zgromadzenie na stanowisku pracy odpowiednich narzędzi
i przyrządów pomiarowych potrzebnych do wykonania
ćwiczeń,
– poprawne posługiwanie się narzędziami pomiarowymi zapewniające prawidłowy pomiar
sprawdzanych wymiarów obrabianych i obrobionych przedmiotów,
– poprawne posługiwanie się narzędziami obróbczymi zgodnie z ich przeznaczeniem,
– zgodność wykonywanych operacji z dokumentacją technologiczną załączoną do
ćwiczeń,
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa pracy zarówno podczas organizacji stanowiska
pracy, jak i podczas wykonywania czynności obróbczych.
Zagadnienia poruszane w tym poradniku wykorzystują Twoją wiedzę i umiejętności,
które nabyłeś podczas realizacji następujących jednostek modułowych „Posługiwanie
się dokumentacja techniczną” oraz „Rozróżnianie podzespołów stosowanych w maszynach
i urządzeniach elektrycznych”. Wiadomości i umiejętności te wykorzystaj do lepszego
zrozumienia zagadnień dotyczących wykonywania prac z zakresu obróbki ręcznej. W ten
sposób utrwalisz wcześniej zdobyte wiadomości, poszerzysz je o nowe i udoskonalisz swoje
umiejętności.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej „Wykorzystanie prac z zakresu
obróbki ręcznej”, powinieneś umieć:
A. korzystać:
– z norm,
– instrukcji obsługi narzędzi, maszyn i urządzeń,
– poradników,
– dokumentacji technologicznej,
B. rozpoznawać podstawowe narzędzia:
– pomiarowe,
ślusarskie,
– traserskie,
– do wykonywania gwintów zewnętrznych i wewnętrznych,
– do cięcia metali i tworzyw sztucznych.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin