Z4.04_u.pdf

(346 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Marek Szymański
Uruchamianie układów napędowych ze sterownikami
programowalnymi 311[08].Z4.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
dr inż. Wacław Załucki
mgr inż. Edward Wilczopolski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z4.04
„Uruchamianie układów napędowych ze sterownikami programowalnymi” zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Budowa sterowników swobodnie programowalnych
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Programowanie sterowników swobodnie programowalnych
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Zastosowanie sterowników programowalnych w układach sterowania
wybranymi napędami elektrycznymi
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
2
4
5
6
6
6
8
9
9
9
9
13
13
16
16
16
17
17
18
19
28
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
z zakresu uruchamiania układów napędowych z wykorzystaniem sterowników swobodnie
programowalnych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, które określają jakie umiejętności powinieneś posiadać przed
przystąpieniem do realizacji tej jednostki modułowej,
cele kształcenia do osiągnięcia w tej jednostce modułowej,
materiał nauczania zawierający informacje niezbędne do wykonania
ćwiczeń
w
poszczególnych rozdziałach,
pytania sprawdzające dotyczące materiału nauczania,
ćwiczenia,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć, składający się z testu pisemnego i praktycznego dotyczący całej
jednostki modułowej,
literaturę.
Szczególną uwagę zwróć na dobieranie elementów i podzespołów układów sterowania ze
sterownikami swobodnie programowalnymi, montaż i uruchamianie układów oraz
programowanie sterowników PLC.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
identyfikować układy sterowania silnikami elektrycznymi,
rozpoznawać elementy elektrycznych układów napędowych,
dobierać elementy elektrycznych układów napędowych,
wyjaśniać strukturę elektrycznego układu napędowego,
wykonywać połączenia elektryczne na podstawie schematu ideowego i montażowego,
wyjaśniać działanie podstawowych funkcji logicznych,
wyjaśniać zasadę sterowania silnikami prądu stałego i przemiennego.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin