725[03].Z1.02.pdf

(2388 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Stanisław Popis
Analizowanie działania urządzeń i systemów
mechatronicznych 725[03].Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji
Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Henryk Krystkowiak
mgr inż. Jerzy Kozłowicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Stanisław Popis
Konsultacja:
mgr inż. Ryszard Dolata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 725[03].Z1.02
Analizowanie działania urządzeń i systemów mechatronicznych, zawartego w programie
nauczania dla zawodu monter mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Struktura i sposób działania urządzeń i systemów mechatronicznych
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Urządzenia mechatroniczne powszechnego użytku
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Maszyny manipulacyjne i roboty
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Obrabiarki sterowane numerycznie
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Specjalistyczne urządzenia mechatroniczne
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
11
12
13
14
14
23
24
24
25
25
54
54
56
57
57
62
62
63
64
64
70
70
71
72
77
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w opanowaniu wiadomości oraz ukształtowaniu umiejętności
niezbędnych do analizowania działania urządzeń i systemów mechatronicznych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz wiadomości i umiejętności, jakie powinieneś mieć już
opanowane, abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz wiadomości i umiejętności, jakie zdobędziesz i ukształtujesz po
zrealizowaniu zajęć,
materiał nauczania – wiadomości niezbędne do analizowania działania układów systemów
mechatronicznych, opisu funkcji urządzeń i układów mechatronicznych, wyjaśnienia budowy
i sposobu działania wybranych urządzeń mechatronicznych powszechnego użytku, rozpoznawania
układów manipulacyjnych i robotów oraz określania ich przeznaczenia, rozpoznawania zespołów
funkcjonalnych obrabiarek sterowanych numerycznie,
pytania sprawdzające, które pomogą sprawdzić, czy opanowałeś zakres materiału nauczania,
ćwiczenia,
które umożliwią identyfikowanie zespołów funkcjonalnych urządzeń i systemów
mechatronicznych,
sprawdzian postępów – umożliwiający osobistą refleksję nad osiągniętym efektami,
sprawdzian osiągnięć – przykładowy zestaw zadań umożliwiający ocenę osiągniętego przez
Ciebie poziomu wiadomości oraz umiejętności.
Bardzo uważnie zapoznaj się z wiadomościami zawartymi w materiale nauczania mając
świadomość, że
podane są one w formie skróconej. Nauczyciel wskaże Ci literaturę i inne
materiały, które pozwolą na rozszerzenie i lepsze opanowanie wiadomości.
Realizując
ćwiczenia
zaproponowane w Poradniku dla ucznia oraz przez nauczyciela
będziesz miał sposobność do weryfikacji wiedzy, jaką nabyłeś i zastosowania jej w praktyce.
Po wykonaniu
ćwiczeń
określ poziom swoich postępów rozwiązując sprawdzian postępów.
Sprawdzian osiągnięć, któremu będziesz poddany, pozwoli na określenie stopnia opanowania
przez Ciebie wiadomości i umiejętności określonych w jednostce modułowej „Analizowanie
działania urządzeń i systemów mechatronicznych”.
725[03].Z1
Budowa urządzeń i systemów mechatronicznych
725[03].Z1.01
Analizowanie działania układów i systemów sterowania
w urządzeniach i systemach mechatronicznych
Schemat układu jednostki modułowych
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
stosować podstawowe jednostki miar układu SI,
wyjaśnić zasadę obróbki skrawaniem: toczenia i frezowania,
rozpoznawać strukturę urządzeń i systemów mechatronicznych,
analizować działanie układów elektrycznych,
analizować działanie układów pneumatycznych i elektropneumatycznych,
analizować działanie układów hydraulicznych i elektrohydraulicznych,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
poszukiwać informacji w Internecie,
posługiwać się normami, katalogami,
uczestniczyć aktywnie w dyskusji,
przygotowywać i realizować prezentacje,
stosować rόżne metody i
środki
porozumiewania się w zakresie zagadnień technicznych (symbole,
rysunki, zdjęcia, itp),
stosować ogόlne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie eksploatacji maszyn i urządzeń,
charakteryzować zagrożenia dla
środowiska
wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń
technicznych,
charakteryzować zagrożenia pożarowe wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń
technicznych.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin