725[03].Z1.01.pdf

(1740 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Anna Kornowicz-Sot
Analizowanie działania układów i systemów sterowania
w urządzeniach
i
systemach
mechatronicznych
725[03].Z1.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji
Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Stanisław Popis
mgr inż. Henryk Krystkowiak
Opracowanie redakcyjne:
dr inż. Anna Kornowicz-Sot
Konsultacja:
mgr inż. Ryszard Dolata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 725[03].Z1.01.
Analizowanie działania układów i systemów sterowania w urządzeniach i systemach
mechatronicznych , zawartego w programie nauczania dla zawodu monter mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Klasyfikacja i budowa układów sterowania i regulacji
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Układy sterowania elektrycznego
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Układy sterowania pneumatycznego
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Układy sterowania hydraulicznego
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
20
21
22
23
23
38
38
40
41
41
46
47
49
50
50
53
53
55
56
63
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o układach sterowania
występujących w urządzeniach mechatronicznych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
– materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do osiągnięcia założonych celów
kształcenia i opanowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
– zestaw pytań , abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
ćwiczenia,
które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
– sprawdzian postępów,
– sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań – zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
– literaturę uzupełniającą.
725[03].Z1
Budowa urządzeń i systemów mechatronicznych
725[03].Z1.01
Analizowanie działania układów i systemów sterowania
w urządzeniach i systemach mechatronicznych
725[03].Z1.02
Analizowanie działania urządzeń i systemów mechatronicznych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
interpretować prawa i zjawiska fizyczne wykorzystywane w pracy układów
elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych,
rozpoznawać elementy układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych,
mierzyć podstawowe wielkości elektryczne, pneumatyczne, hydrauliczne,
dobierać elementy układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych na
podstawie dokumentacji technicznej,
posługiwać się programami komputerowymi w celu doboru elementów układów
wykonawczych pneumatycznych i hydraulicznych,
łączyć
układy elektryczne, pneumatyczne, hydrauliczne na podstawie schematów,
posługiwać się Polskimi Normami, dokumentacją techniczną i katalogami,
współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin