01_opengl_opengles_webgl_intro_2017.pdf

(1232 KB) Pobierz
Wprowadzenie do grafiki
komputerowej
Podstawy OpenGL/OpenGL ES/WebGL
Czym jest OpenGL?
�½
�½
�½
Jest to przenośna biblioteka graficzna 3D typu API
(Application Programming Interface) .
Jest w założeniu niezależna od sprzętu, ale
wykorzystuje akcelerację sprzętową.
Jest biblioteką niskopoziomową („asembler” w
oprogramowaniu graficznym).
Najkrótsza charakterystyka OpenGL
�½
�½
�½
Stanowi podstawę dla bibliotek i pakietów
narzędziowych wysokiego poziomu (np.
Open Inventor,
Open Scene Graph
i innych)‏
Stanowi podstawę licznych aplikacji graficznych
(pakietów wizualizacyjnych i gier).
W roku 1995 Microsoft wprowadził bibliotekę
Direct3D (razem z całym pakietem DirectX) –
głównego konkurenta OpenGL.
OpenGL jako narzędzie do renderowania
�½
�½
OpenGL jest przede wszystkim narzędziem do renderowania
Co to jest renderowanie? – najkrócej: Tworzenie
dwuwymiarowego obrazu, uwzględniające różne efekty optyczne
występujące w scenie trójwymiarowej
OpenGL nie ułatwia użytkownikowi modelowania obiektów
geometrycznych. Zwykle do modelowania używamy aplikacji lub
bibliotek wysokopoziomowych
Nowe wersje OpenGL jeszcze bardziej kierują się w stronę
renderowania i przenoszą ciężar programowania na karty
graficzne.
�½
�½
Co może OpenGL?
�½
W skrócie OpenGL:
�½
�½
�½
�½
tworzy elementarne obiekty geometryczne (primitives):
punkty, linie, wielokąty
pozwala z nich składać obiekty bardziej skomplikowane: siatki
wielokątów (zwykle trójkątów), bryły,…
pozwala ustawiać je na scenie i poddawać transformacjom
geometrycznym
renderuje sceny zależnie od stanu (kolorów, materiałów,
źródeł światła, etc.)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin