WarszawskieOgrody - Vogel.pdf

(1239 KB) Pobierz
ANNA SZENDI, MARZANNA JAGIEŁŁO*
WARSZAWSKIE OGRODY KRAJOBRAZOWE
W TWÓRCZOŚCI ZYGMUNTA VOGLA
WARSAW LANDSCAPE GARDEN
IN THE ZYGMUNT VOGEL’S PAINTINGS
Streszczenie
Zygmunt Vogel jest autorem wielu prac malarskich poświęconych ogrodom krajobrazowym. Malował 
je dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz dla wielu innych przedstawicieli polskiej arysto-
kracji i szlachty. Wielokrotnie „portretował” w różnych ujęciach m.in. Łazienki Królewskie. Artysta wy-
konał  również  wiele  prac  przedstawiających  inne  kompozycje  krajobrazowe  ówczesnej  Warszawy, 
m.in.:  należące  do  Kazimierza  Poniatowskiego  –  Ogrody  na  Solcu  i  Na  Książęcem,  Powązki  Izabeli 
Czartoryskiej  oraz  Ogród  Mokotowski  Izabeli  Lubomirskiej.  Stworzona  przez  Zygmunta  Vogla  swoista 
dokumentacja  ogrodów  Warszawy  posiada  dziś,  poza  oczywistą  wartością  artystyczną,  walor  zna-
komitego źródła ikonograficznego do badań historycznych i rewaloryzacji zachowanych obiektów.
Słowa  kluczowe:  historia ogrodów, ikonografia ogrodów krajobrazowych, malarstwo Vogla
Abstract
Zygmunt  Vogel  is  the  author  of  big  amount  of  paintings  that  present  landscape  gardens.  Most  of 
them were dedicated to king Stanisław August Poniatowski and the polish nobility representatives. 
On  numerous  occasions  he  painted  the  presentation  of  Łazienki  Królewskie.  The  Artist  performed 
a lot of different Warsaw landscape gardens paintings among others: Solec and Książęce belonging 
to Kazimierz Poniatowski, Powązki belonging to Izabela Czartoryska, Mokotów belonging to Izabela 
Lubomirska.
Vogel created some kind of Warsaw garden’s documentation. It has artistic value and it is iconographic 
source of data that can be very helpful to do historical scientific research and revaluate preserved 
gardens.
Keywords:  gardens’ history, landscaped gardens’ iconography, Vogel’s paintings
*  Mgr inż. arch. Anna Szendi, dr hab. inż. arch. Marzanna Jagiełło, prof. PWr., Zakład Konserwacji i Rewalo-
ryzacji Architektury i Zieleni, Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska.
66
Zygmunt Vogel (1764-1826) był w latach 1787-1798 rysownikiem gabinetowym kró-
la Stanisława Augusta Poniatowskiego. Zanim to nastąpiło, dzięki poleceniu księcia 
Michała i księżnej Eleonory Czartoryskich, pracodawców ojca Vogla, zaskarbił sobie 
uznanie  Stanisława  Kostki  Potockiego,  brata  Ignacego,  szlachcica,  polityka,  me-
cenasa sztuki, swego pierwszego protektora. W wyniku jego starań stał się uczniem 
malarni  królewskiej,  gdzie  uczył  się  rysunku  pod  okiem  Andrzeja  Le  Bruna,  Jakuba 
Monaldiego oraz Szymona Bogumiła Zuga
1
. Swoją działalność artystyczną rozpoczął 
od kopiowania wedut Warszawy, wykonanych wcześniej przez Canaletta. Nominację 
na  rysownika  gabinetowego  otrzymał  po  zaprezentowaniu  królowi  prac  z  podróży 
po  województwach  sandomierskim  i  krakowskim.  Zostały  one  zebrane  w  publikacji 
pod  tytułem 
Zbiór  widoków  sławnieyszych  pamiątek  narodowych,  jako  to  Zwalisk, 
Zamków, Świątyń, Nadgrobków, starożytnych Budowli i mieysc pamiętnych w Polsce
2
.
Tworzył głównie w technice akwareli (choć sięgał czasem po tusz, gwasz, sepię, 
a  nawet  olej)  niewielkie  stosunkowo  prace  o  wielkości  ok.  60  ×  40  cm.  Z  około  400 
znanych  nam  dzisiaj  dzieł  (choć  nie  wszystkich  zachowanych)  tematyce  ogrodów 
krajobrazowych poświęcił blisko 120 prac.
Cała jego twórczość opiera się na ideach wypracowanych w Europie w 2 poło-
wie XVIII w. w ramach tzw. romantycznego historyzmu. To na tej podstawie rozwinęło 
się  m.in.  kolekcjonerstwo  (z  największym  osiągnięciem  „ogrodowym”  w  tej  dziedzi-
nie, a mianowicie Puławami Izabeli Czartoryskiej) oraz opisowa i plastyczna (malar-
ska,  rysunkowa  i  graficzna)  inwentaryzacja  „pamiątek  narodowych”,  a  także  rodzi-
mych widoków. W tym sensie twórczość malarską Vogla można uznać za wyjątkową. 
Zawdzięczamy mu swoistą dokumentację rodzimego krajobrazu połączonego z ar-
chitekturą, dokumentację traktowaną jako przejaw rodzącego się wówczas nowego 
stosunku do przeszłości i natury
3
.
Wrażliwość  Vogla  na  zagadnienia  związane  z  naturą  i  krajobrazem  znajdowała 
także  swoje  odzwierciedlenie  w  działalności  projektowej  znanego  malarza.  Wiemy, 
że  konsultował  on  w  1815  r.  pod  względem  kompozycyjnym  zakładanie  ogrodu 
w Natolinie, należącego do rodziny Potockich. Projektował też zmiany, które zamie-
rzano wprowadzić w ogrodach Uniwersyteckim (1815), Łazienkowskim i Botanicznym 
(1819).
Znaczącą część wykonanych przez Vogla obrazów stanowią przedstawienia war-
szawskich (w jej ówczesnych granicach) i usytuowanych w pobliżu Warszawy ogro-
dów  krajobrazowych,  pośród  których  dominują  Łazienki  Królewskie,  reprezentowa-
ne przez 47 akwarel i jeden obraz olejny (do dziś zachowało się 15). Powstało także 
13 widoków Mokotowa, należącego do Izabeli Lubomirskiej, oraz sąsiadującej z nim 
tzw.  Królikarni  (1).  Zachowały  się  także  3  przedstawienia  Powązek  Izabeli  Czartory-
skiej  oraz  2  ogrodów  Na  Książęcym,  należących  do  Kazimierza  Poniatowskiego
4
. 
Na  mapie  ówczesnej  Warszawy  odnajdziemy  jeszcze  jeden  ogród  przedstawiony 
przez Vogla, towarzyszący rezydencji Mniszchów przy ul. Senatorskiej. Wymienić także 
należy, namalowany dwukrotnie Natolin, należący do Stanisława Kostki-Potockiego.
Na  przełomie  XVIII  i  XIX  w.  w  administracyjnych  granicach  Warszawy  znajdowa-
ły  się  jedynie  trzy  z  nich:  Łazienki,  założenia  Na  Książęcym  oraz  ogrody  Mniszcha.
1
  K.  Sroczyńska, 
Zygmunt  Vogel  Rysownik  Gabinetowy  Stanisława  Augusta, 
Ossolineum,  Wrocław–Warsza-
wa–Kraków 1969, s. 18-20.
  Opublikowanej w 1806 r.
  Zwróciła na to uwagę Sroczyńska. Por. K. Sroczyńska, op. cit., s. 44-45.
  Ibidem, s. 21.
2
3
4
67
Pozostałe  powstały  w  nieznacznej  od  stolicy  odległości.  Ogrody  Mokotowskie  za-
łożono  w  bezpośrednim  sąsiedztwie  granic  miasta,  w  bliskości  parku  łazienkow-
skiego,  tuż  przy  drodze  prowadzącej  z  Warszawy  do  Wilanowa.  Również  Powązki, 
choć  stanowiły  rezydencję  podmiejską,  były  ze  stolicą  powiązane  widokowo  i  ko-
munikacyjnie.  Jedynie  ogród  w  Natolinie  znajdował  się  w  nieco  dalszym  otoczeniu 
stolicy.
Ulubionym  przez  Vogla tematem  malarskim  były  przez  długie  lata 
Łazienki Kró-
lewskie, 
położone  dziś  między  ul.  Agrykoli,  Alejami  Ujazdowskimi,  ul.  Gagarina  i  ul. 
Podchorążych. Ogród w czasach stanisławowskich zajmował powierzchnię 146 hek-
tarów (obecnie 76 ha). Roztaczały się z niego widoki na Czerniaków, Mokotów oraz 
Wilanów. W pracach nad kształtem ogrodu brali udział Jan Michał Tietz, Jan Christian 
Schuch, Jakub Fontana oraz Karol Ludwik Agricola
5
.
Jest  to  obiekt  uważany  za  reprezentanta  nurtu  klasycystycznego,  wyrażanego 
w  klarownej,  prostej  kompozycji,  z  ograniczoną  ilością  sztucznych  dekoracji,  takich 
jak  ruiny.  Pośród  elementów  roślinnych  dominują  na  terenie  Łazienek  duże  grupy 
i skupiny drzew oraz krzewów. Charakterystyczne jest zastosowanie szpalerów i alei, 
powiązanych z układem komunikacyjnym.
Kompozycja  ogrodu  od  początku  była  bardzo  silnie  powiązana  z  Pałacem  na 
Wyspie, stanowiącym zarazem dominantę całego kompleksu, spajającym kompozy-
cyjnie pozostałe elementy układu przestrzennego, przede wszystkim zaś zespół trzech 
stawów,  zaakcentowanych  od  południa  kaskadą,  od  północy  natomiast  mostem 
z pomnikiem króla Jana III Sobieskiego.
Pierwszy  z  widoków  łazienkowskich  wykonał  Vogel  przed  1788  r.  (wyprzedzając 
przebudowę  Merliniego),  jednak  najliczniejsza  ich  seria  pochodzi  z  lat  1794-1795. 
Pojedyncze  akwarele  powstały  także  później  (lata  1801-1803,  1813),  głównie  jako 
kopie  wcześniejszych  przedstawień.  Powtarzające  się  wielokrotnie  ujęcia  obejmują: 
widoki  na  Pałac  na  Wodzie  od  strony  południowej  i  północnej  oraz  z  tarasu  pała-
cowego  na  Staw  Południowy
6
;  następnie  Biały  Domek  oraz  pałacyk  Myślewicki, 
a  także  amfiteatr  i  most  Sobieskiego
7
.  Wszystkie  w  otoczeniu  bujnej  zieleni  łazien-
kowskiego parku
8
.
Pierwsza akwarela z cyklu tematycznego związanego z Pałacem na Wodzie po-
chodzi z 1787 r. i przedstawia rezydencję w ujęciu od strony południowej
9
. Na pierw-
szym planie widoczny jest Staw Południowy Dolny wraz z fragmentem wyspy. W tle na-
malowane zostały grupy drzew porastające północną część Ogrodu Królewskiego. 
Widok  ten  poprzedził  gruntowną  przebudowę  obiektu,  przeprowadzoną  w  latach 
1775-1793,  której  dokonał  Dominik  Merlini  we  współpracy  z  Janem  Christianem 
Kamsetzerem.
5
6
  G. Ciołek, Ogrody Polskie, Arkady, Warszawa 1978, s. 137.
  „Widok  pałacu  na  wyspie  od  strony  kaskady”  (1794),  „Łazienki  przy  księżycu”  (1795),  „Łazienki”  (1797), 
„Łazienki w ostatnich latach XVIII wieku” (po 1796), „Widok pałacu w Łazienkach od strony południowej” 
(po 1796), „Łazienki królewskie, pałac od strony południowej” (1808), „Widok Łazienek, widok pałacu i am-
fiteatru od południa” (1812).
  Most Sobieskiego widnieje na obrazach: „Widok mostu Sobieskiego i Ujazdowa od południa” (przed 1794), 
„Widok  mostu  Sobieskiego  od  południa”  (1794),  „Widok  mostu  Sobieskiego  od  północy”  (1794),  „Most 
z pomnikiem Jana III od strony północnej” (1795), „Widok na most Jana III Sobieskiego w Łazienkach” (1802). 
Dwa pierwsze przedstawiają Staw Północny z malowniczo ukształtowaną ścieżką parkową oraz aleją przy 
moście.
  G. Ciołek, op. cit., s. 19-27.
  Nosi ona tytuł „Widok Łazienek”.
7
8
9
68
Il.  1.  Z. Vogel, Łazienki, Pałac na Wodzie od strony południowej, 1797 (Muzeum Narodowe w Warszawie)
Ill.  1.  Z. Vogel, Łazienki, Palace on the Isle from the south, 1797
Vogel malował pałac przez 25 lat (1788-1813) z różnych ujęć, dzięki czemu udo-
kumentowane zostały takie etapy budowy jak: dostawienie nowej południowej ele-
wacji,  akcentowanej  cofniętym  kolumnowym  portykiem;  dobudowanie  bocznych 
skrzydeł;  przebudowa  elewacji  północnej;  wzniesienie  belwederu  oraz  bocznych 
kolumnad
10
. Powstające w kilkuletnich odstępach akwarele, choć czasami stanowią-
ce kopie wcześniejszych obrazów, stanowią także interesująca dokumentację, doty-
czącą ulegającej naturalnym przekształceniom szaty roślinnej, jej charakteru oraz roli 
w budowaniu kompozycji ogrodu. Również szczególnego nastroju, o czym świadczy 
nokturn z 1795 r.
Vogel wykonał również w latach 1794-1802 ujęcia rezydencji od strony północnej 
(7 obrazów)
11
. Prezentują one różnice, jakie zaszły w tym czasie w drzewostanie pora-
stającym najbliższe sąsiedztwo pawilonu zachodniego.
Kolejne prace prezentują widoki rozpościerające się z pałacowego tarasu: „Widok 
fragmentu parku Łazienkowskiego i tarasu przed pałacem” (1795) oraz, stanowiący 
uzupełnienie poprzedniego widoku w kierunku zachodnim, „Drugi widok tarasu przed 
pałacem  w  Łazienkach”  (1795)
12
.  Można  na  nich  zaobserwować,  jak  kształtowano 
powiązania  widokowe  oraz  wygląd  Stawu  Południowego  Dolnego.  Przedstawione 
10
  J.  Radziewicz-Winnicki, 
Historia  architektury  nowożytnej  w  Polsce.  Klasycyzm, 
Wydawnictwo  Politechniki 
Śląskiej, Gliwice 2009, s. 25-26.
11
  Były  to  prace  pt.:  „Widok  pałacu  w  Łazienkach  wzięty  z  mostu  króla  Jana  III”  (1794),  „Widok  Łazienek 
królewskich od północy” (po 1801), „Łazienki królewskie, widok pałacu od północnego zachodu” (1802).
  „Widok parku z tarasu przed pałacem w Łazienkach” (1796) stanowi jedynie replikę poprzedniego obrazu 
z 1795 r. z nowym sztafażem.
12
69
zostały na nich także dalekie osie widokowe, które prowadzono między zakompono-
wanymi grupami drzew i krzewów ku budynkom i kaskadzie.
Przedstawienia Białego Domku na obrazach: „Biały domek w Łazienkach” (przed 
1794), „Widok Białego Domku” (1794), w ujęciu ze Starą Pomarańczarnią w tle, doku-
mentują  wczesnoklasycystyczny  charakter  obiektu
13
.  Prace  te  ukazują  zakończenie 
kształtowania Promenady Królewskiej na linii Białego Domku oraz obecność kanału 
wodnego przy pawilonie. W pobliżu budynku widzimy drewniane konstrukcje trejaży 
oraz drzewka (zapewne pomarańczowe) ustawione regularnie w dużych donicach.
Innym obiektem, uwiecznionym przez Vogla, a znajdującym się na terenie Parku 
Łazienkowskiego, jest pałac Myślewicki. Jest to jedyny namalowany przez Vogla ob-
raz  przedstawiający  w  zasadzie  tylko  budynek,  przed  którym  widzimy  pusty,  nieza-
gospodarowany plac. Nie założono na nim jeszcze okrągłego gazonu, widocznego 
w połowie XIX w. na obrazie Marcina Zaleskiego.
Kilka prac, datowanych na lata 1794-1817, przedstawia widoki amfiteatru w Parku 
Łazienkowskim, m.in.: „Widok amfiteatru w Łazienkach” (1794), gdzie zaprezentowa-
no  scenę  z  fragmentem  widowni  od  strony  północnej  wraz  z  malowniczo  kompo-
nowanymi  skupiskami  drzew  pochylonymi  nad  brzegiem  stawu;  „Widok  części  par-
ku  Łazienkowskiego”  (1794)  prezentuje  widownię  amfiteatru  z  zachodniego  brzegu 
Stawu  Południowego  Dolnego;  a  na  „Widoku  części  parku  z  amfiteatrem”  (1795) 
widzimy ścieżkę spacerową, poprowadzoną wzdłuż Stawu Południowego Dolnego, 
grupy drzew za widownią oraz fragment sceny z kępą na wyspie, a także zachodni 
brzeg stawu, porośnięty kulisowo posadzonymi drzewami.
Inne obrazy: „Widok mostku chińskiego” (1795), „Grupa przedstawiająca Tankreda 
i Kloryndę” (1795), „Widok parku Łazienkowskiego z połowem ryb i barkami królew-
skimi  na  stawie”  (1795),  „Łazienki  Królewskie,  widok  od  strony  Agrykoli”  (1803)  oraz 
„Widok Łazienek wraz z okolicami, wzięty spod koszar ujazdowskich” (1817), nie ujęte 
w cykle widoków Łazienek, dokumentują zarówno kompozycję założenia, jak też sto-
pień i charakter ich przyrodniczego zagospodarowania.
Widoki  ogrodu  łazienkowskiego  należą  do  najbardziej  malowniczych  akwarel 
Vogla,  przedstawiających  harmonijne  powiązania  między  obiektami  architektury 
i  rozległym  parkiem.  Elementy  architektoniczne  (z  wyjątkiem  pałacyku  Myślenickie-
go), a także mosty i inne budowle, odsunięte są na obrazach Vogla na dalszy plan, 
co pozwala na tworzenie głębokich perspektyw. Sprzyja temu także wprowadzanie 
na pierwszy plan tafli wody odbijającej sylwety budynków. W obrazach tych zasto-
sował  Vogel  trójdzielną  kompozycję,  na  którą  składały  się:  przedpole  (staw,  łąka), 
właściwy temat (budynek lub budowla pośród zieleni) oraz niebo
14
.
Kolejną rezydencją związaną z Warszawą, utrwaloną przez Vogla były
Powązki, bę-
dące dziełem Izabeli Czartoryskiej, założone w 1771 r. po stronie północno-wschodniej 
stolicy, z którego niegdyś rozpościerał się szeroki widok na Warszawę. Było to założe-
nie przeznaczone do czasowego letniego pobytu. Księżna wyraziła w nim ideę sielan-
kowej tęsknoty za prostym, pełnym zabawy i radości życiem na wsi. Dzięki starannie 
przemyślanym działaniom uzyskała harmonię między naturalnym pięknem przyrody 
a  prostotą  budynków  ogrodowych  utrzymanych  w  wiejskiej  stylizacji
15
.  W  ten  spo-
sób pozbawiła ich zewnętrzny wygląd pałacowego wyrafinowania. Przy zakładaniu 
13
14
  J. Radziewicz-Winnicki, op. cit., s. 25.
  K. Sroczyńska, op. cit., s. 109.
  L. Kott, S. Lorentz, Warszawa wieku Oświecenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1955, s. 124-125. 
Były to domki mieszkalne z bogatym, pałacowym wyposażeniem, stylizowane na wiejskie chaty.
15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin