5-menadzer-doskonaly-rozwiazywanie-problemow.pdf

(1494 KB) Pobierz
© Copyright by Grzegorz Szczerba, rok 2014
Autor: Grzegorz Szczerba
Tytuł: Menadżer doskonały. Rozwiązywanie problemów
Wydanie I
ISBN: 978–83–7701–849–1
Projekt okładki: Janusz Skierkowski
Redakcja: Magdalena Kosek, Sylwia Fortuna
Skład: Magda Wasilewska
Złote Myśli sp. z o.o.
44–117 Gliwice
ul. Toszecka 102
www.ZloteMysli.pl
e-mail: kontakt@zlotemysli.pl
Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo „Złote
Myśli” nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana, ani w jakikolwiek
inny sposób reprodukowana, powielana, ani odczytywana w środkach publicznego
przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Spis treści
Wstęp
.......................................................................................... 5
Mam problem
....................................................................... 11
Rodzaje problemów ....................................................... 19
Dostrzeganie problemów ............................................... 27
Reakcja na problem ........................................................ 41
Fazy rozwiązywania problemów .................................... 44
Cykl rozwiązywania problemów
................................... 51
Identyfikacja i wybór...................................................... 56
Analiza ............................................................................ 62
Poszukiwanie .................................................................. 79
Wybór rozwiązania ......................................................... 88
Wdrożenie..................................................................... 101
Ocena ........................................................................... 109
Metody, techniki i narzędzia
........................................ 111
PDCA ........................................................................... 113
Raport 8D..................................................................... 120
Pomoc w walce z problemem ....................................... 133
Gdy efektów brak
.............................................................. 151
Utrudnienia zewnętrzne............................................... 156
Utrudnienia wewnętrzne ............................................. 167
Zakończenie
........................................................................ 178
Bibliografia
........................................................................... 186
M e to d y, tec h n i k i i n a r zę d z i a
W proces rozwiązywania problemów wkomponowane są
różnego rodzaju narzędzia, techniki i metody. Każdy z wy-
mienionych tutaj elementów ma na celu tylko jedno: uczy-
nić proces rozwiązywania problemów łatwiejszym i bardziej
efektywnym. Nadszedł czas, by zapoznać się szczegółowo
z wybranymi spośród dostępnych „na rynku” pomocami.
Zanim jednak do tego przejdziemy, odpowiedzmy sobie
na jedno pytanie: w jakim celu jest to robione? By dokład-
nie zrozumieć wszystkie zmuszające nas do tego przesłan-
ki, wcielmy się na moment w rolę pracującego nad jakimś
zagadaniem pracownika. W swojej pracy wykorzystuje on
przeróżnego rodzaju narzędzia, wśród których można wy-
mienić:
1. komputer,
2. jego oprogramowanie,
3. specjalistyczny sprzęt,
111
Menadżer doskonały. Rozwiązywanie problemów
4. przeróżnego rodzaju zaawansowane urządzenia kontro-
lne,
5. szereg innych, znanych tylko jemu przyrządów, pomocy,
Po co mu to wszystko? Odpowiedź na tak sformułowane py-
tanie nasuwa się sama: by mógł zrealizować powierzone mu
do wykonania zadania. Podobnie jest w sprawach związanych
z rozwiązywaniem problemów. Każdej wyraźnie zaniepoko-
jonej obecnym stanem rzeczy osobie, na dodatek podejmują-
cej próbę zmiany czegoś, należy udostępnić szereg mających
jej pomóc narzędzi, technik i metod. Ich istnienie zostało już
zasygnalizowane w części dotyczącej analizy w cyklu rozwią-
zywania problemów. Teraz nadszedł czas by zrozumieć zasa-
dy wiążące się z ich używaniem bądź ignorowaniem.
Po r a d a n r 4 6
Wszystko jest możliwe. I choć w pracę włożono wie-
le serca i wysiłku, efekt mający zwieńczyć jej zakoń-
czenie wcale nie musi w pełni satysfakcjonować ludzi
próbujących wyeliminować problem. W takim wy-
padku istnieją dwie możliwości:
prace zostają zatrzymane,
prace zostają wznowione.
Wymieniony na pierwszym miejscu tej listy punkt
nigdy nie powinien mieć miejsca. Gdzieś w całym
112
Zgłoś jeśli naruszono regulamin