C_Builder_Borland_Developer_Studio_2006_Kompendium_programisty_cb26kp.pdf
(
365 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
C++Builder Borland
Developer Studio 2006.
Kompendium programisty
Autor: Andrzej Daniluk
ISBN: 83-246-0494-4
Format: B5, stron: 744
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jeden z najnowszych produktów firmy Borland, C++Builder Borland Developer Studio
2006, to po³¹czenie nowoczesnego jêzyka programowania, jakim jest C++, biblioteki
komponentów wizualnych, zintegrowanego œrodowiska programistycznego oraz
narzêdzi s³u¿¹cych do modelowania oprogramowania. Pomimo ¿e zaimplementowana
w C++Builder wersja jêzyka C++ nie jest dok³adnym odzwierciedleniem standardu
ANSI, œrodowisko to zyska³o du¿e uznanie wœród najlepszych programistów,
doceniaj¹cych jego uniwersalnoœæ i stabilnoœæ.
Ksi¹¿ka „C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty”
przedstawia zasady programowania w jêzyku C++ z wykorzystaniem narzêdzia
C++Builder 2006. Opisuje zarówno samo œrodowisko, jak i poszczególne elementy
jêzyka. Dziêki niej nauczysz siê korzystaæ z jêzyka UML u¿ywanego do projektowania
aplikacji oraz dowiesz siê, jak realizowaæ projekty, wykorzystuj¹c jêzyk C++. Poznasz
tak¿e nowoczesne metodologie tworzenia oprogramowania za pomoc¹ narzêdzi typu RAD.
• œrodowisko C++Builder Borland Developer Studio 2006
• Podstawy jêzyka UML
• Korzystanie z biblioteki STL
• Obs³uga wyj¹tków
• Operacje na systemie plików
• Programowanie wielow¹tkowe
• Komponenty
• Programowanie grafiki
Poznaj potêgê jêzyka C++ i zdob¹dŸ szczególne umiejêtnoœci programowania
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp ................................................................................................................................................................11
Rozdział 1.
Środowisko programisty IDE C++Builder Borland Developer Studio 2006 ..................... 15
Struktura głównego menu ................................................................................................18
Pasek narzędzi — Speed Bar ...........................................................................................47
Inspektor obiektów — Object Inspector ....................................................................48
Widok struktury obiektów .........................................................................................49
Ogólna postać programu pisanego w C++ .......................................................................50
Funkcja main() ...........................................................................................................52
Dyrektywa #include i prekompilacja .........................................................................53
Konsolidacja ..............................................................................................................54
Konfiguracja opcji projektu .......................................................................................54
Uruchamiamy program ..............................................................................................57
Ogólna postać programu pisanego w C++Builderze BDS 2006 ......................................58
Formularz ...................................................................................................................59
Zdarzenia ....................................................................................................................61
Konsola czy formularz? ...................................................................................................64
Podsumowanie .................................................................................................................64
Rozdział 2.
Język modelowania, model dojrzałości i proces projektowania ...............................................65
UML jako język modelowania .........................................................................................65
Zawartość UML ...............................................................................................................67
Diagramy klas ............................................................................................................67
Diagramy obiektów ....................................................................................................72
Diagramy komponentów ............................................................................................73
Diagramy elementów zawierających strukturę wewnętrzną ......................................74
Diagramy pakietów ....................................................................................................75
Diagramy wdrożenia ..................................................................................................76
Diagramy czynności ...................................................................................................76
Diagramy przypadków użycia ...................................................................................79
Diagramy stanów .......................................................................................................80
Diagramy przebiegu ...................................................................................................82
4
C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Diagramy współpracy ................................................................................................84
Diagramy komunikacji ...............................................................................................84
Diagramy harmonogramowania zadań ......................................................................85
Mechanizmy rozszerzania ..........................................................................................85
Strategia modelowania i dokumentowania ......................................................................87
Model dojrzałości .............................................................................................................88
Proces projektowania .......................................................................................................88
Nie tylko IID ..............................................................................................................90
Podsumowanie .................................................................................................................90
Rozdział 3.
Podstawy języka C++ ...............................................................................................................................91
Dyrektywy preprocesora ..................................................................................................91
Dyrektywa #include ...................................................................................................91
Dyrektywa #define .....................................................................................................92
Dyrektywa #undef ......................................................................................................92
Dyrektywa #pragma hdrstop ......................................................................................92
Dyrektywa #pragma argsused ....................................................................................92
Dyrektywa #pragma inline .........................................................................................93
Dyrektywa #pragma option ........................................................................................93
Dyrektywa #pragma message ....................................................................................93
Dyrektywa #pragma package(smart_init) ..................................................................93
Dyrektywa #pragma resource "nazwa_pliku" ............................................................93
Dyrektywa #error .......................................................................................................94
Dyrektywy kompilacji warunkowej ...........................................................................94
Kategorie typów danych ...................................................................................................96
Podstawowe proste typy całkowite i rzeczywiste ..............................................................96
Typ int ........................................................................................................................97
Typ double .................................................................................................................97
Modyfikatory typów .........................................................................................................98
Typy danych Windows ...................................................................................................100
Typ Currency ..................................................................................................................101
Typ void .........................................................................................................................101
Typy logiczne .................................................................................................................101
Typy znakowe ................................................................................................................102
Typy łańcuchowe ...........................................................................................................102
Modyfikatory dostępu const i volatile ............................................................................103
Specyfikatory klas pamięci ............................................................................................104
Specyfikator extern ..................................................................................................104
Specyfikator static ....................................................................................................105
Specyfikator register ................................................................................................105
Operatory ........................................................................................................................105
Typ wyliczeniowy ..........................................................................................................109
Słowo kluczowe typedef ................................................................................................109
Typ zbiorowy .................................................................................................................110
Deklarowanie tablic ........................................................................................................111
Instrukcje sterujące przebiegiem programu ...................................................................113
Instrukcja warunkowa if...else .................................................................................113
Instrukcja wyboru switch...case...break ...................................................................115
Instrukcja for ............................................................................................................116
Nieskończona pętla for ............................................................................................118
Instrukcja iteracyjna do...while ................................................................................118
Instrukcja iteracyjna while .......................................................................................119
Instrukcja przerwania wykonywania pętli break .....................................................120
Spis treści
5
Funkcja przerwania programu exit() ........................................................................121
Funkcja przerwania programu abort() .....................................................................122
Instrukcja kontynuacji programu continue ..............................................................122
Funkcje w C++ ...............................................................................................................122
Rekurencja ...............................................................................................................124
Przedefiniowywanie funkcji ....................................................................................125
Niejednoznaczność ..................................................................................................128
Konwencje wywoływania funkcji ............................................................................129
Specyfikatory konsolidacji funkcji ..........................................................................129
Wskazania i adresy .........................................................................................................129
Operatory wskaźnikowe ...........................................................................................133
Wskaźniki i tablice ...................................................................................................133
Wielokrotne operacje pośrednie ..............................................................................135
Operatory new i delete .............................................................................................138
Dereferencja wskaźnika ...........................................................................................138
Wskaźniki ze słowem kluczowym const .................................................................139
Wskaźniki do funkcji ...............................................................................................140
Odwołania ......................................................................................................................145
Parametry odwołaniowe ...........................................................................................147
Zwracanie odwołań przez funkcje ...........................................................................149
Struktury .........................................................................................................................150
Przekazywanie struktur funkcjom ............................................................................152
Struktury zagnieżdżone ............................................................................................153
Wskaźniki do struktur ..............................................................................................155
Samodzielne tworzenie plików nagłówkowych .......................................................156
Unie ................................................................................................................................158
Klasy w C++ ..................................................................................................................159
Przedstawienie w UML ............................................................................................163
Konstruktor i destruktor ...........................................................................................164
Konstruktory kopiowania .........................................................................................166
Inne spojrzenie na klasy. Własności ........................................................................167
Funkcje ogólne .........................................................................................................170
Funkcje z dwoma typami ogólnymi .........................................................................172
Przedefiniowywanie funkcji ogólnych ....................................................................172
Klasy ogólne ............................................................................................................174
Wzorce klas z wieloma ogólnymi typami danych ...................................................176
Wzorzec auto_ptr .....................................................................................................177
Dziedziczenie ...........................................................................................................178
Powiązania ...............................................................................................................183
Funkcje składowe klas ze specyfikatorami const i volatile ............................................186
Funkcje wewnętrzne ................................................................................................188
Realizacja przekazywania egzemplarzy klas funkcjom ...........................................190
Wskaźniki do egzemplarzy klas ...............................................................................191
Operatory (.*) oraz (->*) ..........................................................................................193
Wskaźnik this ...........................................................................................................194
Przeładowywanie operatorów ........................................................................................195
Przeładowywanie jednoargumentowych operatorów ++ oraz – – ...............................196
Przeładowywanie operatorów (!) oraz (!=) ..............................................................199
Przeładowywanie dwuargumentowego operatora arytmetycznego + ......................202
Przeładowywanie operatora & .................................................................................204
Przeładowywanie operatora indeksowania tablic [ ] ...............................................205
6
C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Funkcje i klasy zaprzyjaźnione ......................................................................................208
Klasy wejścia-wyjścia języka C++ ................................................................................213
Obsługa plików z wykorzystaniem klasy ios ...........................................................215
Tablicowe operacje wejścia-wyjścia ........................................................................217
Modele programistyczne ................................................................................................220
Programowanie sekwencyjne ...................................................................................221
Programowanie strukturalne ....................................................................................221
Programowanie proceduralne ..................................................................................222
Programowanie obiektowe .......................................................................................224
Programowanie zorientowane obiektowo ................................................................226
Programowanie generyczne .....................................................................................231
Programowanie aspektowe ......................................................................................231
Narzędzia metaprogramowania w C++ ...................................................................232
Programowanie oparte na skompilowanych modułach ...........................................234
Programowanie wielowątkowe ................................................................................235
Programowanie komponentowe ...............................................................................235
Podsumowanie ...............................................................................................................235
Rozdział 4.
Wczesne oraz późne wiązanie .............................................................................................................. 237
Odwołania i wskaźniki do klas pochodnych ..................................................................237
Funkcje wirtualne w C++ ...............................................................................................240
Wirtualne klasy bazowe .................................................................................................243
Funkcje wirtualne w C++Builderze ...............................................................................247
Klasy abstrakcyjne w stylu biblioteki VCL ...................................................................251
Interfejsy .........................................................................................................................254
Zliczanie odwołań do interfejsu ...............................................................................255
Identyfikator interfejsu .............................................................................................256
Specyfikator __closure ...................................................................................................262
Obszary nazw .................................................................................................................265
Operator __classid ..........................................................................................................265
Funkcja Register() ..........................................................................................................266
Podsumowanie ...............................................................................................................266
Rozdział 5.
Tablice ...........................................................................................................................................................267
Tablice dynamicznie alokowane w pamięci ...................................................................267
Tablice dynamiczne ........................................................................................................270
Tablice otwarte ...............................................................................................................274
Tablice struktur ..............................................................................................................276
Tablice wskaźników do struktur ..............................................................................279
Odwołania do elementów tablicy wskaźników do struktur .....................................281
Podsumowanie ...............................................................................................................284
Rozdział 6.
Biblioteka STL .......................................................................................................................................... 285
Iteratory ..........................................................................................................................285
Kontenery .......................................................................................................................286
vector ........................................................................................................................286
deque ........................................................................................................................289
list 289
slist ...........................................................................................................................290
set 290
map ...........................................................................................................................291
multiset .....................................................................................................................292
multimap ..................................................................................................................293
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Algorytmy_struktury_danych_i_techniki_programowania_Wydanie_VI_algor6.pdf
(3460 KB)
Czysty_kod_w_C_17_Oprogramowanie_latwe_w_utrzymaniu_czkc17.pdf
(1741 KB)
100_sposobow_na_Visual_Studio_100vis.pdf
(1292 KB)
C_50_efektywnych_sposobow_na_udoskonalenie_Twoich_programow_cp50sp.pdf
(1825 KB)
ABC_programowania_w_C_abccpp.pdf
(344 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin