C_cwiczenia_praktyczne_cwcpp.pdf
(
501 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
C++. Æwiczenia
praktyczne
Autor: Andrzej Stasiewicz
ISBN: 83-7361-479-6
Format: B5, stron: 120
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jêzyk C++ jest obecnie najpopularniejszym jêzykiem programowania. Powodów
jest kilka: niewielka liczba s³ów kluczowych, ogromna ilo æ bibliotek umo¿liwiaj¹cych
zastosowanie C++ w wielu dziedzinach, a przede wszystkim ogromne mo¿liwo ci
jêzyka, pozwalaj¹ce na stworzenie praktycznie dowolnej aplikacji. Systemy operacyjne,
aplikacje u¿ytkowe, gry — twórcy wszystkich tych programów wykorzystuj¹ w³a nie
jêzyk C++.
„C++. Æwiczenia praktyczne” to ksi¹¿ka przeznaczona dla osób, które chc¹ rozpocz¹æ
naukê tego jêzyka. Opisuje najwa¿niejsze zagadnienia niezbêdne do pisania programów
w C++. Ka¿de z nich zilustrowane jest prostym przyk³adem. Po lekturze niniejszych
æwiczeñ zdobêdziesz podstawy niezbêdne do dalszej nauki i tworzenia prawdziwych
aplikacji.
• Konfiguracja rodowiska programistycznego
• Standardowe wej cie i wyj cie
• Sk³adnia programu
• Sterowanie wykonywaniem programu
• Funkcje
• Typy danych
• Podstawy programowania obiektowego
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wprowadzenie...............................................................................................................................................7
Dlaczego język C++ jest tak wa ny?........................................................................... 7
Co da Czytelnikowi ta ksią ka?................................................................................... 8
Co będzie potrzebne do korzystania z ksią ki? ........................................................... 8
Jak uczyć się języka z tej ksią ki?............................................................................... 9
Rozdział 1.
Nasz programistyczny warsztat .........................................................................................................11
Czy to działa? ............................................................................................................ 15
Sposób na znikanie okienka konsoli.......................................................................... 18
Podsumowanie........................................................................................................... 19
Rozdział 2. Nasz pierwszy program..........................................................................................................................15
Rozdział 3. Pliki źródłowe w języku C++ ................................................................................................................21
Pliki jako nośniki programów.................................................................................... 21
Nośniki programów w C++ ....................................................................................... 22
Dyrektywa #include i scalanie plików cpp i h ........................................................... 23
Podsumowanie........................................................................................................... 24
Rozdział 4. Więcej o strumieniach cin i cout.................................................................................................... 25
Standardowe strumienie wejścia i wyjścia ................................................................ 26
Kaskadowe posługiwanie się strumieniami ............................................................... 28
Odrobina formatowania ............................................................................................. 29
Podsumowanie........................................................................................................... 32
Rozdział 5. Przestrzeń na Twoje algorytmy ........................................................................................................33
Początek — najlepsze miejsce na dyrektywy #include ............................................. 33
Po nagłówkach — dostęp do biblioteki standardowej............................................... 35
Po bibliotece standardowej — nasze własne deklaracje............................................ 36
Funkcja main() — centrum programu ....................................................................... 36
Po funkcji main() — definicje innych funkcji ........................................................... 37
Podsumowanie........................................................................................................... 38
Rozdział 6. Algorytmy .....................................................................................................................................................39
Zwrotnica if() … else …............................................................................................ 39
Zwrotnica switch{ ...} ............................................................................................... 43
Pętla for( ...; ...; ...)..................................................................................................... 48
6
C++. Ćwiczenia praktyczne
Pętla while( ...)........................................................................................................... 52
Pętla do {...} while( ...).............................................................................................. 54
Instrukcje break i continue......................................................................................... 55
Podsumowanie........................................................................................................... 59
Rozdział 7.
Funkcje ...........................................................................................................................................................61
Deklarowanie funkcji ................................................................................................ 61
Definiowanie funkcji ................................................................................................. 63
Argumenty funkcji i referencja.................................................................................. 68
Podsumowanie........................................................................................................... 71
Rozdział 8. Dane .................................................................................................................................................................73
Typy danych .............................................................................................................. 73
Deklarowanie i inicjowanie prostych danych ............................................................ 75
Deklarowanie i inicjowanie danych tablicowych ...................................................... 77
Deklarowanie i inicjowanie danych wskaźnikowych ................................................ 80
Operacje na danych ................................................................................................... 84
Podsumowanie........................................................................................................... 89
Rozdział 9. Klasy i obiekty.............................................................................................................................................91
Klasa jako nowy typ danych...................................................................................... 91
Wewnętrzny ustrój klasy — dane.............................................................................. 93
Wewnętrzny ustrój klasy — algorytmy ..................................................................... 95
Pewien specjalny algorytm, zwany konstruktorem ................................................... 99
Podsumowanie......................................................................................................... 105
Rozdział 10. Kontenery na dane.................................................................................................................................107
Podsumowanie......................................................................................................... 115
Zakończenie ............................................................................................................................................... 117
3.
Pliki źródłowe w języku C++
Rozdział
Pliki jako nośniki programów
Treść programu komputerowego zazwyczaj umieszczamy w plikach dyskowych. Za-
wartość tych plików będzie odczytywana przez kompilator języka C++ i tłumaczona na
ciąg binarnych poleceń dla procesora komputera.
Programowanie nie zawsze jest równoznaczne z zapisywaniem czegoś w plikach — np.
w przemyśle spotykamy się z sytuacjami wprowadzania programu do komputera za pomocą
odpowiedniego ustawiania mikroprzełączników. Kiedyś powszechne było umieszczanie
programu na odpowiedniej ilości dziurkowanych kart.
Przygotowywanie programu w formie zapisów umieszczanych w plikach jest bardzo wy-
godne, tanie i uniwersalne. Zawsze mo na taki program odtworzyć, poprawić, zlecić jego
wykonanie, zarchiwizować na całe lata.
Zapis programu dla komputera zazwyczaj ma strukturę zwykłego tekstu — mamy zatem
do czynienia z plikami tekstowymi. Rzeczywiście, program napisany w zdecydowanej
większości znanych języków daje się otworzyć i przeczytać za pomocą zwykłego Notat-
nika. Jest to dodatkowe uproszczenie sposobu kodowania i przechowywania współczesnych
programów.
Skoro pliki źródłowe są zwyczajnymi plikami tekstowymi, do programowania wystarczy
najzwyklejszy edytor tekstowy — np. popularny Notatnik. Jednak większość współczesnych
środowisk programistycznych udostępnia programiście własne, wbudowane edytory. Są
to edytory tekstowe, ale „znające” składnię języka i na przykład odpowiednio kolorujące
niektóre frazy języka. Praca nad programem w takim edytorze jest prawdziwą przyjemno-
ścią! Pamiętajmy jednak, e poradzilibyśmy sobie tak e dysponując zwykłym Notatnikiem.
22
C++. Ćwiczenia praktyczne
Nośniki programów w C++
W języku C++ przyjęto powszechnie konwencję, e głównym nośnikiem algorytmów
jest plik o rozszerzeniu
cpp,
czyli np. plik o nazwie
test.cpp.
Spotkamy się tak e z plikami
o rozszerzeniu
h,
czyli np. o nazwie
test.h,
które są nośnikami nie tyle algorytmów, ile
ich zapowiedzi lub ściślej — deklaracji. Wiadomo, skąd pochodzi nazwa
cpp,
natomiast
literka
h
w nazwie pliku z deklaracjami wzięła się od słowa
header
— nagłówek.
Swoje programy będziemy spisywać w pliku o nazwie np.
test.cpp
lub
przyklad.cpp
lub
cokolwiek.cpp.
Plik ten powinien mieć strukturę zwykłego pliku tekstowego i mógłby
być przygotowany w dowolnym edytorze, potem odczytany przez kompilator języka C++,
skompilowany i uruchomiony.
Ćwiczenie 3.1.
Pliki źródłowe naszych programów:
1.
Po wykonaniu ćwiczeń z poprzedniego rozdziału na dysku Twojego komputera
powinny pojawić się ich pliki źródłowe. Odszukaj katalog, w którym środowisko DEV
zapisało te pliki (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1.
Oto rzut oka na katalog
roboczy — widzimy tutaj
dwa pliki źródłowe
(są to programy napisane
w poprzednim rozdziale)
i utworzone w wyniku
ich kompilacji dwa finalne
pliki
exe,
nadające się
do uruchamiania
w systemie Windows
2.
Spróbuj otworzyć swoje pliki źródłowe za pomocą zwykłego Notatnika.
Najprostsze programy w całości spisuje się w pliku
cpp.
Jeśli zachodzi konieczność za-
deklarowania czegokolwiek, odpowiednie frazy umieszcza się raczej w górnej części tego
pliku (gdzieś przed zasadniczą funkcją
OCKP
), ni w oddzielnym pliku
h.
Umieszcza-
nie deklaracji w pliku nagłówkowym jest wyrazem profesjonalizmu programisty, jego
wysokiej kultury, dobrego smaku i zamiłowania do porządku. Jednak drobniutkie algo-
rytmy z całym spokojem mo emy umieszczać wyłącznie w pliku
cpp.
Postarajmy się zapamiętać, e język C++ w najlepszym, profesjonalnym wydaniu operuje
parą plików
cpp
i
h
oraz e para ta nazywa się
modułem.
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Algorytmy_struktury_danych_i_techniki_programowania_Wydanie_VI_algor6.pdf
(3460 KB)
Czysty_kod_w_C_17_Oprogramowanie_latwe_w_utrzymaniu_czkc17.pdf
(1741 KB)
100_sposobow_na_Visual_Studio_100vis.pdf
(1292 KB)
C_50_efektywnych_sposobow_na_udoskonalenie_Twoich_programow_cp50sp.pdf
(1825 KB)
ABC_programowania_w_C_abccpp.pdf
(344 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin