C_cwiczenia_praktyczne_Wydanie_III_cwcpp3.pdf
(
500 KB
)
Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
C++. Ćwiczenia
praktyczne. Wydanie III
Autor:
Andrzej Stasiewicz
ISBN: 978-83-246-3336-4
Format: 140×208, stron: 160
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
• Poznaj nowoczesny warsztat pracy programisty
• Naucz się tworzyć funkcje i używać typów danych
• Dowiedz się, na czym polega programowanie obiektowe w C++
Przekonaj się, że programowanie w C++ to nic trudnego!
C++ stanowi obecnie najbardziej rozpowszechniony język programowania. Choć nie każdy
o tym wie, dał on początek wielu innym, wyspecjalizowanym językom, zaś dla tysięcy studentów
kierunków informatycznych niezmiennie pozostaje jednym z najważniejszych przedmiotów na
studiach. Napisane w nim aplikacje można spotkać dosłownie na każdym kroku i w każdym
systemie operacyjnym, a sprawnie posługujący się nim programiści mogą liczyć na dobre oferty
pracy. Mimo upływu lat C++ wciąż jest językiem bardzo nowoczesnym, a dzięki długiej historii
stanowi narzędzie bardzo dojrzałe i doskonale sprawdzone. Jedynym problemem wydaje się to,
że tak wiele osób uważa go za język skomplikowany i trudny do opanowania.
O tym, że wcale tak być nie musi, możesz przekonać się dzięki książce „C++. Ćwiczenia praktyczne.
Wydanie III”. Zgromadzone w niej informacje i ćwiczenia w prosty i niezwykle pragmatyczny
sposób wprowadzą Cię w podstawy "tajemnej" wiedzy programistycznej. Dowiesz się między
innymi, jak posługiwać się plikami źródłowymi tworzącymi program C++, zapewniać sobie dostęp
do bibliotek i używać funkcji standardowych, wykonywać operacje wejścia-wyjścia, korzystać
z różnych instrukcji warunkowych oraz deklarować czy definiować własne funkcje. Poznasz też
standardowe typy danych dostępne w języku C++, nauczysz się deklarować zmienne
i przeprowadzać na nich rozmaite operacje. Zrozumiesz, jak tworzyć własne typy danych i do
czego może Ci się to przydać.
• Warsztat programisty C++
• Podstawowe informacje o języku i narzędziach
• Organizacja plików źródłowych
• Obsługa strumieni wejścia i wyjścia
• Dołączanie bibliotek i korzystanie z funkcji bibliotecznych
• Implementowanie algorytmów przy użyciu instrukcji warunkowych
• Deklarowanie i definiowanie własnych funkcji
• Tworzenie i używanie zmiennych różnych typów
• Definiowanie własnych typów danych w postaci klas
• Podstawowe informacje o kontenerach
Przećwicz C++ w praktyce!
Spis treści
Wprowadzenie
Dlaczego język C++ jest tak ważny?
Co da Czytelnikowi ta książka?
Co będzie potrzebne do korzystania z książki?
Jak uczyć się języka z tej książki?
7
7
8
9
10
Rozdział 1. Nasz programistyczny warsztat
Rozdział 2. Nasz pierwszy program
Czy to działa?
Sposób na znikanie okienka konsoli
Podsumowanie
11
15
15
18
22
Rozdział 3. Pliki
źródłowe
w języku C++
Pliki jako nośniki programów
Nośniki programów w C++
Dyrektywa #include i scalanie plików cpp i h
Podsumowanie
23
23
24
25
29
Rozdział 4. Więcej o strumieniach cin i cout
Standardowe strumienie wejścia i wyjścia
Kaskadowe posługiwanie się strumieniami
Odrobina formatowania
Odrobina koloru w konsoli
Dźwięk w konsoli
Podsumowanie
31
31
34
36
41
42
42
6
C++ •
Ć
wiczenia praktyczne
Rozdział 5. Przestrzeń na Twoje algorytmy
Początek — najlepsze miejsce na dyrektywy #include
Po nagłówkach — dostęp do biblioteki standardowej
Po bibliotece standardowej — nasze własne deklaracje
Funkcja main() — centrum programu
Po funkcji main() — definicje innych funkcji
Podsumowanie
45
45
47
48
50
53
54
Rozdział 6. Algorytmy
Zwrotnica if() … else …
Zwrotnica switch{...}
Pętla for( ...; ...; ...)
Pętla while(...)
Pętla do {...} while(...)
Instrukcje break i continue
Podsumowanie
57
57
63
69
75
78
80
85
Rozdział 7. Funkcje
Deklarowanie funkcji
Definiowanie funkcji
Argumenty funkcji i referencja
Trochę zabawy z dźwiękiem
Podsumowanie
87
87
88
96
101
102
Rozdział 8. Dane
Typy danych
Deklarowanie oraz inicjowanie prostych danych
Deklarowanie oraz inicjowanie danych tablicowych
Deklarowanie oraz inicjowanie danych wskaźnikowych
Operacje na danych
Podsumowanie
103
103
106
108
113
119
126
Rozdział 9. Klasy i obiekty
Klasa jako nowy typ danych
Wewnętrzny ustrój klasy — dane
Wewnętrzny ustrój klasy — algorytmy
Pewien specjalny algorytm, zwany konstruktorem
Podsumowanie
127
127
129
133
137
145
Rozdział 10. Kontenery na dane
Podsumowanie
147
157
Zakończenie
159
7
Funkcje
Wydzielone i odpowiednio zatytułowane skrawki algorytmów
nazwiemy funkcjami. Przykładem takich wydzielonych algo-
rytmów są powszechnie znane i już wielokrotnie tutaj przy-
woływane funkcje
sin()
,
cos()
czy
rand()
.
Z jedną funkcją spotykamy się od samego początku — to funkcja
main()
,
wbudowana na stałe w język C++. Czy możemy jednak wprowadzać
do gry swoje własne funkcje, czy też jesteśmy ograniczeni do użytko-
wania funkcji bibliotecznych dostarczonych wraz ze
środowiskiem?
Oczywiście,
że
możemy deklarować i definiować własne funkcje. Jest
to jeden z najważniejszych elementów umiejętności programowania.
Deklarowanie funkcji
Każda funkcja musi być zadeklarowana (zapowiedziana) przed jej
pojawieniem się w programie. W rozdziale 5. (porównaj
ćwiczenie
5.8)
zwracaliśmy uwagę,
że
w prostych (jednoplikowych) programach funk-
cje należy deklarować w przestrzeni między frazą dołączania algoryt-
mów biblioteki standardowej a nagłówkiem funkcji
main()
.
Ć
W I C Z E N I E
7.1
Deklarowanie (zapowiadanie) funkcji
Zadeklaruj rodzinę funkcji
suma()
, obliczającą sumę dwóch, trzech
i czterech argumentów typu całkowitego:
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Algorytmy_struktury_danych_i_techniki_programowania_Wydanie_VI_algor6.pdf
(3460 KB)
C_50_efektywnych_sposobow_na_udoskonalenie_Twoich_programow_cp50sp.pdf
(1825 KB)
Czysty_kod_w_C_17_Oprogramowanie_latwe_w_utrzymaniu_czkc17.pdf
(1741 KB)
Biblioteki_Qt_Zaawansowane_programowanie_przy_uzyciu_C_bibqtc.pdf
(650 KB)
C_17_STL_Receptury_cpp17r.pdf
(955 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Afryka
After Effects
Agile - Programowanie
AJAX
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin